1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Zabawkowe evergreeny

13.08.2017 10:56
W zabawie dziecko rozwija się i uczy nowych rzeczy. I wcale nie potrzebuje do tego nowoczesnych zabawek. W zupełności wystarczą te najprostsze, takie jak klocki czy piłka i... zaangażowani w zabawę rodzice.
1 Zabawki dla dziecka Zabawki dla dziecka ILIKE SHUTTERSTOCK.COM

Zabawkowe evergreeny

W zabawie dziecko rozwija się i uczy nowych rzeczy. I wcale nie potrzebuje do tego nowoczesnych zabawek. W zupełności wystarczą te najprostsze, takie jak klocki czy piłka i... zaangażowani w zabawę rodzice.

Zabawa prostymi zabawkami (choć nie są opatrzone etykietą "edukacyjne", "multisensoryczne", "interaktywne") jest dla dziecka wszechstronnie rozwijająca. To tzw. zabawki otwarte, czyli dające ogromne pole do popisu dla dziecięcej inwencji - nie trzeba się nimi bawić w jeden określony sposób. Inną ich zaletą jest to, że "rosną" razem z dzieckiem, które może się nimi bawić tak, jak w danej chwili chce i potrafi. W wyborze zabawki pomoże wam dziecko. Obserwując je, zauważycie, jak zmieniają się jego umiejętności i zainteresowania. Jeśli właśnie nauczyło się chwytać - spodoba mu się lekka grzechotka lub mała pluszowa piłka z supełkami i metkami. Jeśli jest na etapie wrzucania małych elementów do dużych pojemników - wciągnie je zabawa klockami i wiaderkiem. Początkującemu "raczkowi" spodoba się piłka, za którą będzie mógł podążać. A dziecko, które już pewnie stawia pierwsze kroki, zafascynuje odkrycie, że piłkę można także kopać. Sprawdźcie, w jaki sposób najmłodsze dzieci mogą bawić się sześcioma klasycznymi zabawkami na kolejnych etapach rozwoju i czego mogą się w tej zabawie nauczyć.

2 Piłka dla dziecka Piłka dla dziecka TRATONG SHUTTERSTOCK.COM

Piłka

Rozwija zdolności motoryczne, poznawcze i społeczne małych dzieci oraz starszaków. Można bawić się nią w pojedynkę, w dwie osoby lub całą grupą. W domu i na świeżym powietrzu. Piłki mają różną wielkość, wykonane są z różnych materiałów - inna będzie odpowiednia dla niemowlęcia, inna dla trzylatka.

6. miesiąc
Dziecko uważnie i z przejęciem obserwuje piłkę, chwyta ją, przytula i z zainteresowaniem bada wszystkie fascynujące elementy, takie jak supły, wystające metki, materiały o różnych fakturach. W kolejnych miesiącach stopniowo będzie odkrywać inne funkcje i zastosowania tej zabawki.

12. miesiąc
Roczniak pewnie siedzi na podłodze i chętnie turla piłkę. Jeśli popchniesz piłkę w stronę dziecka, ono poturla ją do ciebie. W tym wieku dzieci rzucają piłką, ale nie potrafią trafiać do celu.

18. miesiąc
Półtoraroczne dziecko potrafi już rzucić piłkę w określonym kierunku i celu, co otwiera przed wami nowe możliwości zabawy. Możecie razem próbować trafić małymi pluszowymi piłkami do dużego wiadra, strącić ustawioną z aluminiowych puszek lub plastikowych kubeczków piramidę. Dziecko potrafi też rozpoznać piłkę w otaczającym je świecie i z radością wskazuje ją na obrazkach w książeczkach.

24. miesiąc
Dwulatki doskonalą swoje sportowe umiejętności, chętnie kopią piłkę i dryblują z nią.
Dzieci w tym wieku wydają się urodzonymi piłkarzami.

36. miesiąc
Trzyletni maluch umie sprawnie złapać dużą piłkę. Interesuje się już zabawą z innymi dziećmi. Niektóre dzieci potrafią naprawdę mocno kopać i strzelać gole! W tym wieku maluchy są zafascynowane odbijaniem piłki rakietkami, ale skoordynowanie ruchów sprawia im trudność i może być frustrujące.

Bezpieczna zabawa

Piłka dla dziecka musi mieć odpowiednią wielkość. Łatwo ją określić za pomocą tekturowej rolki po papierze toaletowym - wszystko, co jest na tyle małe, żeby zmieścić się do środka, nie nadaje się dla dziecka poniżej 3. roku życia.

3 Klocki dla dziecka Klocki dla dziecka NEVESHKIN NIKOLAY SHUTTERSTOCK.COM

Klocki

Mogą być pluszowe, piankowe, drewniane, plastikowe. Mają różne kształty, kolory i zastosowania. Pełnią funkcje gryzaka, układanki, puzzli, zabawkowych pojazdów. I nie nudzą się dziecku przez długi czas. Chwytając i układając klocki, maluch ćwiczy sprawność rączek, precyzję chwytu, rozwija myślenie i umiejętność koncentracji uwagi. Badania potwierdzają, że dzieci znacznie lepiej i dłużej koncentrują się na zabawie i odkrywaniu nowych właściwości przedmiotów, bawiąc się razem z rodzicami,
niż gdy bawią się same. Mając towarzystwo, są bardziej dociekliwe, skupione i twórcze. A zatem: wszyscy do klocków!

6. miesiąc
Półroczne dzieci swoje klocki uwielbiają przede wszystkim gryźć. Lubią także nimi uderzać, zrzucać je na ziemię lub po prostu trzymać w rączce.

12. miesiąc
Roczniak odkrywa, że może uderzać dwoma drewnianymi klockami o siebie. Poza tym z radością będzie burzył wszystkie klockowe konstrukcje, które zbudujecie w jego pobliżu.

18. miesiąc
Czas rozpocząć budowanie! Maluch zaczyna ustawiać dwa, trzy klocki jeden na drugim.
Z przyjemnością burzy swoje pierwsze konstrukcje i zaczyna budować od początku.

24. miesiąc
Coraz lepsza koordynacja pozwala dziecku tworzyć coraz wyższe budowle.
Wieże budowane przez dwulatka mogą składać się nawet z dziesięciu klocków! Maluch potrafi posegregować klocki kolorami i na waszą prośbę stworzy budowlę w wybranym kolorze. Dwulatek umie też bawić się klockami, udając, że są czymś innym, np. samochodem lub statkiem.

36. miesiąc
Trzylatek to już prawdziwy budowniczy i architekt: potrafi sprawnie łączyć klocki, zbudować dom, zamek, tunel, most. Tworzy coraz bardziej skomplikowane budowle odzwierciedlające świat, który zna ze spacerów.

Bezpieczna zabawa

Największe pole dla dziecięcej wyobraźni zostawiają klocki drewniane. Powinny być wykonane z twardego drewna (klonowego lub bukowego), które się nie kruszy, nie rozwarstwia i z którego nie wychodzą drzazgi. Drewniane klocki są jednak ciężkie, dlatego zwróćcie uwagę na to, żeby maluch nie bawił się nimi jak piłką, np. rzucając nimi w innych ludzi.

4 Kredki dla dziecka Kredki dla dziecka CONEJOTA SHUTTERSTOCK.COM

Kredki

Rysowanie pozwala wyrazić dziecku emocje, zaspokaja potrzebę działania, uspokaja, pozytywnie wpływa na rozwój poznawczy. Niewiele jest zabaw, które tak jak rysowanie i malowanie rozwijają twórcze myślenie i pozwalają na nieskrępowaną ekspresję. Trzymanie w ręku kredki to także świetne ćwiczenie rączki - przyda się później przy nauce pisania.

6. miesiąc
Dziecko w tym wieku jest jeszcze za małe, by bawić się kredkami.

12. miesiąc
Roczniak potrafi utrzymać w dłoni dużą, grubą, lekką kredkę. Trochę przypadkowo i mimowolnie tworzy pierwsze bazgroły.

18. miesiąc
Dziecko coraz sprawniej posługuje się kredką. Trzyma ją zwykle w zaciśniętej piąstce (lewej lub prawej albo raz tak, raz tak) i wodzi nią po kartce. Pierwsze "rysunki" nie przedstawiają jeszcze niczego konkretnego, także w zamierzeniu autora. Maluchowi sprawia po prostu radość samo tworzenie śladów.

24. miesiąc
Dwulatkowi sprawia już wyraźną przyjemność bazgranie kredkami w różnych kolorach.
Lubi to robić po swojemu i choć dorosłym pierwsze gryzmoły dziecka wydają się chaotyczne i niefiguratywne, maluch, który już mówi, na pewno powie wam, co narysował.

36. miesiąc
Bazgroły stają się coraz mniej chaotyczne. Pojawiają się pierwsze koła i charakterystyczne "głowonogi" przedstawiające mamę, tatę, dziecko i inne znane mu postaci. Trzylatek rozróżnia podstawowe kolory, może też próbować rysować znane mu wielkie litery.

Bezpieczna zabawa

Wybierzcie specjalne kredki, które nadają się dla dzieci poniżej 3. roku życia (producenci zaznaczają to na opakowaniu). Takie kredki mają odpowiednią wielkość i wagę, są miękkie, spieralne i zmywalne. Nie zawierają szkodliwych substancji, więc nic dziecku nie grozi, gdy spróbuje je posmakować.

Quiz wiedzy dla długodystansowców: książki naszego dzieciństwa

5 Lalka dla dziecka Lalka dla dziecka GETTY IMAGES

Lalka

W dziecięcym pokoju nie może zabraknąć lalki. Bawiąc się nią, dziecko trenuje empatię i opiekuńczość. Idealna jest szmaciana lalka, którą można uszyć samemu. Pozostawi maluchowi dużą dowolność zabawy - sprawdzi się zarówno w roli bobasa, jak i przyjaciółki. Każda lalka, której cechy są silnie określone, zawęża pole wyobraźni.

6. miesiąc
Niemowlę bawi się lalką tak samo jak pluszakami czy piłką. Fascynują je faktury, kolory, metki.

12. miesiąc
Dziecko, które już chodzi, chętnie będzie pchało wózek z lalką. Szmaciana lalka przyniesie ukojenie, gdy w pobliżu nie ma mamy ani taty.

18. miesiąc
Maluch traktuje lalkę jak małe dziecko. Im bardziej rodzice zaangażują się w zabawę, tym chętniej dziecko będzie troszczyło się o lalkę.

24. miesiąc
Dziecko, bawiąc się lalką, ćwiczy samodzielność. Opiekowanie się kimś słabszym
dodaje mu pewności siebie i siły.

36. miesiąc
Kiedy Maluch bawi się w dom, odgrywa role osób, które są dla niego najważniejsze.
Taka zabawa pozwala dziecku uporządkować emocje i wiedzę o świecie.

Bezpieczna zabawa

Lalka dla niemowlęcia musi być miękka. Nie może mieć żadnych elementów, które mogłyby odpaść lub zostać oderwane (uwaga na oczy i włosy lalek!).

6 Układanki dla dzieci Układanki dla dzieci GETTY IMAGES

Układanki

Stymulują rozwój poznawczy, ćwiczą pamięć, koncentrację uwagi, zdolność łączenia odpowiednich elementów. Zabawa nimi rozwija małą motorykę. Są dwulatki, które nad układankami potrafią spędzić długie godziny, podczas gdy inne nudzą się po kilku minutach - zależy to od temperamentu i poziomu energii dziecka. Warto o tym pamiętać i pozwolić dziecku bawić się tym, co je w danej chwili interesuje. Układanka musi być dopasowana do wieku i umiejętności malucha.

6. miesiąc
Niemowlę będzie chwytać pojedyncze części układanki, przekładać je z jednej ręki do drugiej, uderzać nimi w blat stołu, wkładać do buzi.

12. miesiąc
maluch uwielbia wyjmować elementy układanki i rozrzucać je po podłodze. Potrafi też sprawnie chwytać drobne przedmioty opuszkami kciuka i palca wskazującego i bez trudu wyciąga elementy układanek za małe wystające uchwyty.

18. miesiąc
Z pomocą rodziców umie dopasować duży element do miejsca w układance, np. figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt) lub duże kształty przedmiotów i zwierząt (balon, miś, samochód).

24. miesiąc
potrafi już bez pomocy ułożyć na odpowiednich miejscach znane elementy układanek.
Łączy też ze sobą najprostsze trzy- lub czteroelementowe puzzle.

36. miesiąc
Dziecko umie skupić uwagę przez dłuższy czas. Układa obrazki złożone z kilku, kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu elementów!

Bezpieczna zabawa

Regularnie sprawdzaj, czy części układanek nie są uszkodzone. Wybieraj puzzle o dużych elementach, odpowiednich dla dziecka poniżej 3. roku.

7 Zabawki muzyczne Zabawki muzyczne GETTY IMAGES

Zabawki muzyczne

Wrażliwość malucha świetnie rozwijają różnego rodzaju zabawki muzyczne. Jednak nie te, które odtwarzają wgrane melodyjki, ale taki, które zachęcają dziecko do twórczości. Zabawy ze śpiewem i tańcami pozwalają pozbyć się nadmiaru energii, a delikatne dźwięki pomagają się wyciszyć.

6. miesiąc
Siedzące niemowlę uderza w bębenek, który znajdzie się w zasięgu jego rąk.
Uderzenia będą raczej nieplanowane i przypadkowe. Radość sprawia mu
też potrząsanie grzechotką.

12. miesiąc
Dziecko uderza jednym przedmiotem o drugi. Mogą to być klocki, bębenek z pałeczkami lub garnek i drewniana łyżka. Maluch potrafi też uderzać pałeczkami w cymbałki, ale robi to chaotycznie.

18. miesiąc
Maluch potrafi klaskać, gdy gra muzyka. Z przyjemnością (choć nadal niezbyt rytmicznie) potrząsa grzechotką lub tamburynem. Niektóre dzieci zaczynają tańczyć, gdy tylko usłyszą muzykę.

24. miesiąc
Brzdąkanie na pianinie lub uderzanie w bębenek może zająć dwulatka na długo.
Dziecko odkrywa ich możliwości i cieszy się z wydobywania różnych dźwięków.

36. miesiąc
Trzylatkowi sprawią radość wszelkie zabawki i instrumenty, z których można wydobyć dźwięk, dmuchając w nie, np. gwizdek, harmonijka ustna lub plastikowa melodyka.
Dziecko w tym wieku chętnie śpiewa proste piosenki, klaszcze i tupie do rytmu, tańczy. Spodoba mu się powtarzanie wystukiwanych na bębenku lub wyklaskiwanych rytmów - to doskonałe ćwiczenie koncentracji i pamięci.

Bezpieczna zabawa

Upewnijcie się, że zabawki i instrumenty, na których gra wasze dziecko, nie zawierają
drobnych elementów. Sprawdźcie też, czy nie są pomalowane toksycznymi farbami, nawet jeśli chodzi o bębenek lub małe zabawkowe pianino, na których teoretycznie gra się bez użycia ust.

Skomentuj:
Zabawkowe evergreeny
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX