1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Dania dla niemowląt - wspomnienie z wakacji

Z wakacji wracamy pełni wrażeń, także tych kulinarnych. Może zainspirują nas, by zaproponować dziecku coś smakowitego? Dania kuchni świata można przecież zmodyfikować tak, by nadawały się nawet dla niemowlęcia.
ŚNIADANIE

•  OWSIANKA PO BRYTYJSKU

mała filiżanka płatków owsianych

spora dojrzała śliwka, kilka winogron (bez pestek)

Płatki owsiane wsyp do rondelka i zalej wrzątkiem, tak by je przykrył centymentrową warstwą. Gotuj 2-3 minuty, odstaw, by przestygły i rozmiękły.

Śliwkę i winogrona umyj, obierz ze skórki, pokrój na małe kawałeczki. Zmieszaj z owsianką.

Możesz dodać jogurt naturalny (od 11. miesiąca) albo mleko modyfikowane do popicia.

DRUGIE ŚNIADANIE

•  ZIELONE RISOTTO Z ITALII

kawałek młodej cukinii, 2-3 łyżki ryżu, pół łyżeczki oliwy

świeże lub suszone zioła: bazylia, oregano, tymianek

kilka łodyżek szczypiorku

Cukinię umyj, obierz ze skórki (jeśli jest delikatna, nie musisz obierać), pokrój na talarki, a te jeszcze na ćwiartki. Gotuj na parze, aż zmięknie. Ryż wypłucz, zalej wodą (1,5 porcji wody na porcję ryżu), zagotuj, zmniejsz gaz, przykryj rondel i gotuj ok. 15 minut. Zioła i szczypiorek opłucz, posiekaj. Ryż zmieszaj z cukinią i zieleniną, skrop oliwą.

OBIAD

•  ARABSKA SZORBA Z PULPETAMI

Po kawałku: marchewki, cebuli, selera naciowego, czerwonej papryki

pomidor

łyżka drobnych kluseczek ("słowicze języczki")

2 łyżki cieciorki ugotowanej do miękkości

2 łyżki mielonego mięsa indyka

kaszka manna, oliwa z oliwek, pół ząbka czosnku

tymianek, odrobina siekanej natki kolendry

odrobina (na koniec noża) kminu rzymskiego

Z mięsa uformuj małe kuleczki, obtocz w kaszce mannie, ugotuj na parze (ok. 10 minut).

Warzywa umyj, obierz, drobno posiekaj.

W teflonowym rondelku rozgrzej kapkę oliwy, wrzuć posiekane warzywa i rozgnieciony czosnek, chwilę duś pod przykryciem, często mieszając, zalej wrzątkiem (tak, by przykrył warzywa). Gotuj na małym ogniu ok. 5 minut, wrzuć kluseczki, gotuj, aż staną się miękkie. Na koniec dodaj cieciorkę, wrzuć pulpety, dopraw tymiankiem, natką kolendry i kminem (ale bardzo ostrożnie - kolendra i kmin mają bardzo intensywny smak).

PODWIECZOREK

•  GRECKI JOGURT Z OWOCOWYM "MIODEM"

filiżanka gęstego greckiego jogurtu

pół dojrzałej brzoskwini

kawałek miękkiego dojrzałego melona miodowego

Umyte, obrane ze skórki i oczyszcone z pestek owoce pokrój i zmiksuj na gęsty sos imitujący miód (prawdziwy miód można podawać dzieciom dopiero w drugim roku życia).

Jogurt polej owocowym sosem. Nabieraj na łyżeczkę jogurt wraz z polewą.

KOLACJA

•  BLINY ZZA WSCHODNIEJ GRANICY

pół szklanki mąki pszennej

pół szklanki mąki gryczanej

10 g drożdży

łyżeczka cukru

ok. szklanki mleka (modyfikowanego lub zwykłego)

2 łyżeczki masła

jajko

Drożdże rozprowadź połową szklanki mleka, dodaj łyżkę mąki pszennej i cukier, postaw w ciepłym miejscu, by zaczyn wyrósł. Z obu rodzajów mąki, stopionego i przestudzonego masła, reszty mleka, żółtka i zaczynu zrób ciasto. Znów odstaw w ciepłe miejsce, przykryj, żeby wyrosło. Ubij sztywną pianę z białka ze szczyptą soli. Ostrożnie zmieszaj ją z ciastem. Na rozgrzanej teflonowej patelni smaż placki. Podawaj same, na słodko (np. z owocami ze słoiczka) lub w wersji wytrawnej (np. z twarożkiem ze szczypiorkiem).

Więcej o: