1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Uwaga, tu się śpi

Kiedy dziecko zasypia w ciągu dnia, ty masz chwilę wytchnienia, a ono regeneruje siły. Przeczytaj o dobrodziejstwach drzemki.
Dziecko bardzo intensywnie rozwija się podczas snu. W czasie snu płytkiego wydziela się hormon wzrostu, zabliźniają rany, wzmacnia system odpornościowy organizmu. Natomiast podczas snu głębokiego (charakteryzującego się szybkimi ruchami gałek ocznych) wszystkie informacje zebrane w ciągu dnia są porządkowane, rozwija się mózg, umacniają się połączenia nerwowe. Dzieci, które śpią w ciągu dnia, łatwiej się koncentrują i są spokojniejsze. Z reguły też dłużej i spokojniej śpią w nocy.

Między snem a jawą

Dzięki USG wiemy dziś, że dziecko w łonie matki bardzo dużo śpi. W pierwszych dniach życia noworodek znajduje się pomiędzy stanem snu a czuwania (zdarza się, że rodzicom trudno nawet określić, czy malec śpi, czy nie).

Potem jedne noworodki śpią niemal bez przerwy, inne zaś kilkanaście godzin w ciągu doby. Skłonność do krótszej czy dłuższej drzemki w ciągu dnia u dzieci jest zaprogramowana genetycznie. Wpływ rodziców na pory i długość snu u tak małego dziecka jest bardzo niewielki.

U niemowląt stan czuwania stopniowo wyodrębnia się ze snu. Trzymiesięczny maluch śpi zwykle trzy lub cztery razy w ciągu dnia (patrz tabelka). Część dzieci zasypia po każdym karmieniu. Są jednak i takie, które śpią przed południem, po obiedzie ucinają sobie godzinną drzemkę, a po południu mają wyraźnie dłuższy okres aktywności .

U półrocznego dziecka pory spania przestają ściśle zależeć od pór jedzenia. Pełny żołądek nie wywołuje senności; niemowlę budzi się nie dlatego, że jest głodne, lecz dlatego, że się wyspało. Większość dzieci rezygnuje z porannej drzemki między pierwszym a drugim rokiem życia. Najlepszym momentem na sen w ciągu dnia staje się popołudnie. Drzemka nie powinna jednak zaczynać się później niż o szesnastej, aby wieczorem maluch nie miał kłopotów z zaśnięciem. Między przebudzeniem się a porą snu wieczornego powinny upłynąć co najmniej trzy, cztery godziny.

Stały rytm

W życiu małego dziecka bardzo ważny jest stały rytm, staraj się więc układać je do snu mniej więcej o tych samych porach. Najlepiej też, by w ciągu dnia spało tam, gdzie w nocy (to ułatwi mu wieczorne zasypianie).

Jeżeli twoje kilkumiesięczne niemowlę wybrało sobie na czuwanie mało dogodną dla ciebie porę dnia, np. przedpołudnie, spróbuj to zmienić. Gdy dziecko przebudzi się z porannej drzemki, jeszcze trochę je nakarm. To prawdopodobnie uśpi je na nowo, a wtedy kolejny posiłek wypadnie trochę później. Po paru dniach dziecko przyzwyczai się do dłuższego porannego snu i dłuższego czuwania po południu.

Lekcja zasypiania

Noworodek jest w stanie spać wszędzie. Gdy jednak dziecko skończy mniej więcej dwa miesiące, hałas zaczyna przeszkadzać mu w zasypianiu. Można wtedy spróbować nauczyć je, by zasypiało samo.

Zacznij układać niemowlę w łóżeczku, kiedy jest senne, ale jeszcze nie śpi. Nie usypiaj go przy piersi ani na rękach. Zamiast tego wprowadź inny rytuał: ułóż malucha wygodnie w łóżeczku, zasłoń zasłony, posiedź przy nim chwilę, zanuć kołysankę (to daje dziecku poczucie bezpieczeństwa i ułatwia tak dla niego niepokojące zanurzenie się w sen). Starszemu niemowlakowi możesz podsunąć smoczek czy przytulankę. Jeśli maluch popłakuje, zaglądaj do niego tak często, jak ci serce dyktuje, mów do niego łagodnie, ale nie bierz od razu na ręce.

Jeśli twoje dziecko jest już większe i przywykło do zasypiania w twoich objęciach, będzie mu prawdopodobnie trudno zaakceptować zmianę zwyczajów. Młodsze niemowlęta jednak na ogół już drugiego czy trzeciego dnia zasypiają bez większych protestów. Ta pierwsza lekcja, choć wydaje się trudna, jest więc bardzo ważna. Istnieje szansa, że dzięki niej maluch w przyszłości będzie miał mniejsze kłopoty z zasypianiem, a kiedy zbudzi się w nocy, zdoła z powrotem zapaść w sen, nie stawiając na nogi całego domu.

Siedem rad na dobry sen

1. Nie czekaj, aż dziecko będzie bardzo śpiące, by ułożyć je do drzemki.

2. Kiedy skończy dwa miesiące, staraj się przyzwyczaić je do zasypiania w ciągu dnia we własnym łóżeczku.

3. Gdy układasz je do drzemki, zadbaj o to, by w pokoju było możliwie ciemno i zacisznie.

4. Nie kładź dziecka wieczorem zbyt późno, by nie odbiło się to na jego śnie w ciągu dnia.

5. Jeśli wieczorem dziecko źle zasypia, pomyśl, czy nie przesunąć popołudniowej drzemki na wcześniejszą porę. Gdy popołudniowa drzemka zbytnio się przeciąga, możesz delikatnie obudzić dziecko (pewnie nie będzie zadowolone, ale łatwiej zaśnie wieczorem).

6. Nawet jeśli po dniu pełnym wrażeń dziecko ma kłopoty z zaśnięciem, co często się zdarza, spróbuj je odłożyć do łóżeczka w normalnej porze drzemki.

7. Staraj się, aby na co dzień rytm drzemek był podobny, ale przy specjalnych okazjach pozwól sobie i dziecku na odrobinę elastyczności.

Jak często i jak długo maluch powinien spać w dzień?

3 miesiące

Ile razy śpi

•  3-4

Długość drzemki

(od 20 min do 3-4 godz.

6 miesięcy

Ile razy śpi

•  2

Długość drzemki

•  od 1 do 3 godz.

1 rok

Ile razy śpi

•  1-2

Długość drzemki

•  1-3 godz. po południu i ewentualnie 1 godz. rano

2-3 lata

Ile razy śpi

•  1

Długość drzemki

•  1-3 godz. po południu

4-5 lat

Ile razy śpi

•  0-1

Długość drzemki

•  1-2 godz. po południu, jeśli dziecko wydaje się zmęczone

Więcej o: