1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Niemowlę atakuje

Słodkie, niewinne dziecko potrafi czasem sprawić, że dorosłemu gwiazdy stają w oczach. Wystarczy, że zaciśnie mocniej piąstkę lub ząbki na czyjejś skórze czy zręcznym ruchem pociągnie za włosy.
Najpierw nikt nie podejrzewa dziecka o złe zamiary, ale z czasem pojawiają się wątpliwości. Rodzice mają siniaki na ramionach i ślady pazurów na twarzy, ubytki we fryzurze, pogryzione palce, a mama z coraz większym lękiem myśli o następnym karmieniu. Czy maluch zadaje ból złośliwie?

Gryzie

Wbrew pozorom u niemowlęcia gryzienie nie jest przejawem agresji.

Dziecko nie chce nam dokuczyć ani wyrządzić krzywdy. Po prostu dokonuje odkryć. "Ale miękka jest pierś mamy, gdy zacisnę na niej zęby!". "Czy rękę brata gryzie się równie przyjemnie jak gryzak?". I nie wie, że to, co robi, może być dla kogoś przykre.

Kilkumiesięczne niemowlę stara się chwytać i wkładać do buzi wszystko, co tylko znajdzie się w zasięgu jego rąk. A jeżeli zaczynają mu już rosnąć zęby, z radością też gryzie, co się da. To przynosi ulgę swędzącym dziąsłom i daje zadziwiającą satysfakcję.

Ten czas, kiedy maluch wszystko wkłada do buzi i bada ustami, językiem, dziąsłami, zębami psycholodzy nazywają fazą oralną rozwoju dziecka. Mały człowiek w ten najbardziej dla siebie dostępny sposób poznaje świat.

Rozrabia

Pod koniec 1. roku życia dziecka zachowania, które uważamy za agresywne, mogą wynikać z tego, że maluch nie radzi sobie ze swoimi emocjami.

Dzieje się tak najczęściej w zabawie, gdy dziecko bardzo się rozbryka, jest mocno rozbawione lub wyjątkowo podekscytowane. Zatopienie zębów w ramię brata czy mocne złapanie włosów mamy pozwala mu rozładować nadmiar energii.

Roczniak z czasem zaczyna się orientować, że gryzienie czy szczypanie to bardzo skuteczny sposób na to, żeby wywalczyć sobie zabawkę, wygonić siostrę ze swego terytorium, a przede wszystkim zwrócić na siebie uwagę rodziców.

Zadaje ból

Niemowlę nie zdaje sobie sprawy, że eksperymentując i badając otoczenie, może sprawić komuś ból.

To dotrze do niego dopiero z czasem. Na razie uważnie obserwuje reakcję na swoje działania. I powoli zbiera doświadczenia. "Mama zrobiła groźną minę, gdy pociągnąłem ją za włosy". "Tata krzyknął i od razu odłożył mnie do łóżeczka, gdy chwyciłam go mocno za nos", "Brat krzyknął i rozpłakał się, gdy zacisnąłem zęby na jego ręce".

Szarpie

Starsze niemowlę wszystkiego stara się dotknąć, a gdy to mu się uda, wypróbowuje siłę swoich rąk.

Łapie, ściska, szczypie, drapie. I odkrywa, jak różne mogą być przedmioty w dotyku, a także jak dużo może zrobić własnymi rękami. Przedmiotem jego eksperymentów w równym stopniu są przedmioty i ludzie. "Jakie miłe w dotyku są włosy mamy!", "Jak mocno można ścisnąć ucho brata?".

Reaguj z głową

Jak reagować na zachowanie dziecka, które sprawia nam ból? Przede wszystkim spokojnie, nawet jeśli wzbiera w nas złości chęć odwetu, postarajmy się powstrzymać. Pełen zdenerwowania krzyk nie pomoże malcowi zrozumieć, że to, co robi, jest dla kogoś przykre - przestraszy go i sprawi, że poczuje się zagubiony. Na pewno nie zadziała też próba odwety - ugryzienie go czy uszczypniecie. Z takiej "lekcji " niemowlę nic nie zrozumie, poczuje jedynie, że mama czy tata je krzywdzi. Co zatem robić?

•  Jeśli maluch w czasie karmienia ukąsi cię w pierś, delikatnie wyjmij mu ją z buzi, przerywając karmienie. Powiedz stanowczo: "Nie gryź, to boli". Zanim do niemowlęcia dotrze sens tych słów, minie jeszcze sporo czasu, szybko jednak zrozumie, że gryzienie oznacza koniec karmienia.

•  Pozwalaj dziecku dotykać różnych rzeczy, pokazuj, jak różny mogą mieć kształt i fakturę. Pamiętaj, że ciekawią je nie tylko zabawki. Zainteresuje je też plastikowy grzebień, metalowy garnek czy frędzle zasłony. Daj mu do zabawy kartkę papieru lub szeleszczącą folię. Pozwól ją zgnieść i podrzeć. Ale nie zostawiaj go przy tym samego!

•  Kupuj niemowlęciu gryzaki i zabawki, które będzie mogło wkładać do buzi. Taka zabawa sprawi mu frajdę. Tylko często myj zabawki malca wodą z mydłem.

•  Gdy malec ciągnie cię za włosy, złap go delikatnie za rękę. I odsuń się, mówiąc: "Nie ciągnij, to boli". Twoja surowa mina i ton głosu będą dla dziecka sygnałem, że sprawa jest poważna.

•  Gdy dziecko już dobrze siedzi, zacznij podawać mu jedzenie do rączki. Niech siłę swoich dziąseł i zębów wypróbuje na chrupkach kukurydzianych, miękkich owocach czy pokrojonych w słupki gotowanych warzywach (nie zostawiaj go samego z jedzeniem!).

•  Dawaj malcowi zabawki, które pozwolą mu rozwijać sprawność rąk. Grzechotki, które można obracać w dłoniach, duże klocki, którymi można stukać o siebie, miękkie piłki, które można ściskać w ręku, zabawki z przyciskami, suwakami, otworami.

•  Gdy widzisz, że maluch jest rozbrykany i jeszcze chwila, a capnie siostrę, postaraj się go uspokoić, proponując mu wyciszającą zabawę, włączając muzykę, która zwykle działa na niego kojąco, mówiąc do niego łagodnym głosem. Gdy malec zaczyna się złościć, spróbuj odwrócić jego uwagę, zanim rozładuje swoją frustrację kąsając. Gdy wyrywa siostrze misia, pokaż mu innego pluszaka i zagadaj w jego imieniu: "Cześć Jasiu, pobawisz się ze mną?". Nieco starszym dzieciom czasem wystarczy krótkie opisanie sytuacji ("Chcesz pobawić się autkiem, ale teraz bawi się nim Grześ. Gdy skończy, to ci je pożyczy").

•  Staraj się tłumaczyć dziecku, co czują inni, a nie licz na szybkie efekty. Niemowlę nie jest jeszcze zdolne do empatii. Nawet jeśli zrozumie, że gryzienie czy szczypanie boli, nie jest w stanie wczuć się w sytuację drugiej osoby. Zacznie pojmować, co czuje, dopiero w 2. roku życia.

Więcej o: