1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Muzyka od kołyski

Wspólne słuchanie muzyki, proste zabawy z rytmem i dźwiękami, tańczenie i śpiewanie mają (potwierdzony wieloma badaniami) pozytywny wpływ na rozwój małego dziecka. Ale przede wszystkim - sprawiają frajdę!
Niemuzykalnych dzieci w przyrodzie nie ma. Wrażliwość muzyczna jest wrodzona człowiekowi, a zainteresowanie dźwiękami, rytmem, melodią - naturalne. Ta wrażliwość kształtuje się już w okresie życia płodowego. Odpowiednio wspierana i rozwijana może przerodzić się w muzyczną pasję.

Śpiewanki, hasanki

Rodzice zwykle instynktownie włączają muzykę do czasu, który spędzają z niemowlęciem - słuchają muzyki, śpiewają kołysanki, robią "patataj, patataj". Kołysanie się z dzieckiem w rytm melodii działa wyciszająco. Tańczenie, skakanie i klaskanie z kilkulatkiem do szybkiej muzyki pozwala uwolnić energię i rozładować stres. Wspólne śpiewanie ulubionych piosenek otwiera, relaksuje, zbliża. Te zabawy wzmacniają więź z dzieckiem, ale mają też działanie umuzykalniające: oswajają z dźwiękiem, rytmem, melodią. Pokazują, że muzyka jest częścią życia.

Koncerty

Już z kilkumiesięcznym dzieckiem można wybrać się na koncert dla najmłodszych. W czasie koncertu dzieci mogą słuchać muzyki w profesjonalnym wykonaniu oraz... raczkować, płakać, tańczyć, a nawet dotykać instrumentów. Minikoncert zwykle trwa 30-45 minut i składa się z krótkich, dwu-, trzyminutowych utworów.

Latem i wczesną jesienią nie brakuje koncertów w plenerze - na nie także można wybrać się z małym dzieckiem. Muzyka ludowa, folkowa, etniczna czy tzw. world music w wykonaniu muzyków z różnych części świata to wyjątkowo wdzięczny materiał muzyczny dla przedszkolaków. W czasie nagłaśnianych koncertów warto uważać, by nie stać z maluchem zbyt blisko głośników, a przy bardzo głośnych brzmie-niach założyć dziecku specjalne słuchawki chroniące słuch.

Domowe granie

Maluchy są dźwiękiem zafascynowane i wydobywanie go z najzwyklejszych przedmiotów sprawia im sporo satysfakcji. W elektronicznych zabawkach dźwiękowych zwykle wystarczy nacisnąć jeden przycisk, by "instrument" zagrał całą melodię. Więcej pożytku przyniesie zabawa prostymi "przeszkadzajkami" i prawdziwymi instrumentami w mniejszych rozmiarach.

Najlepszymi nauczycielami muzyki dla dzieci są rodzice. Jeśli sami potraficie grać, zastanówcie się nad inwestycją w prawdziwy instrument. Wspólne zabawy przy pianinie czy gitarze oraz widok grającego rodzica będzie dla malucha nie tylko atrakcją, ale inspiracją i zachętą do muzycznych poszukiwań.

W Polsce poza tradycyjnymi szkołami muzycznymi działa coraz więcej ośrodków edukacji muzycznej, które umożliwiają naukę gry na instrumencie już przedszkolakom. To nauka muzyki przez zabawę, dostosowana do wieku dzieci i sprawiająca im dużo radości.

Gdzie i jak nauczyć się grać?

Już kilkumiesięczne dziecko można zapisać na zajęcia umuzykalniające, a dwulatek może rozpocząć naukę gry na skrzypcach. Warto tylko wybrać odpowiednią metodę nauczania, by granie i obcowanie z muzyką było przyjemnością

Metoda Suzuki

Shinichi Suzuki w latach 40. i 50. uciegłego wieku upowszechnił w Japonii naukę gry na skrzypcach, którą można było rozpocząć już w wieku 3 lat.

Z czasem w Japonii rozszerzono stosowanie metody Suzuki na naukę gry na innych instrumentach muzycznych,

m.in. na fortepianie, gitarze, wiolonczeli.

Metoda opiera się na założeniu, że zaszczepienie w dzieciach miłości do muzyki udaje się wówczas, gdy nauczyciel ma z uczniem bliską więź oraz gdy dzieci grają wspólnie z rodzicami. Suzuki twierdził, że muzyka jest językiem miłości, a nie sztuką dla wybrańców. W książce "Karmieni miłością" opisał swoją filozofię i metodę pracy. Podkreśla w niej, że w edukacji małych dzieci ważną rolę odgrywa zaangażowanie rodziców, a najlepsze efekty uzyskują nie te dzieci, które są oceniane, nagradzane lub karane, ale te, które mają możliwość uczenia się muzyki w naturalny sposób (podobny do nauki ojczystego języka), naśladując grających rodziców albo ulubionego nauczyciela, w atmosferze zaufania i miłości. Metodą Suzuki gry na instrumencie może nauczyć się każde dziecko, nie tylko to szczególnie uzdolnione. W Polsce działa stowarzyszenie Centrum Rozwoju Uzdolnień Metodą Suzuki (suzuki.edu.pl), które m.in. zrzesza i szkoli nauczycieli.

Szkoła Yamaha

"Nie ma ludzi niemuzykalnych. Są tylko nieodkryte talenty"- to założenie przyświecało twórcom szkoły muzycznej Yamaha, w której w oparciu o autorskie programy edukacji muzycznej prowadzone są zajęcia dla niemowląt, małych dzieci, młodzieży oraz dorosłych.

Szkoła - założona ponad 50 lat temu w Japonii - od 1992 roku ma swoje placówki w Polsce. Uczy się tu muzyki przez zabawę. Zajęcia, prowadzone przez wszechstronnie wykształconych muzyków i pedagogów, odbywają się w dużych salach, w których dzieci mają zapewnioną swobodę ruchu i bezpieczeństwo. Dla najmłodszych (od 4. do 18. miesiąca) przeznaczony jest kurs "Niemowlaki w Krainie Dźwięków". Dzieci biorą udział w zajęciach z rodzicem lub opiekunem, kurs trwa około roku. Istotą zajęć jest zasada swobodnego, spontanicznego odkrywania, wspierana przez wspólne śpiewanie i zabawę, słuchanie i ruch. "Szkraby i muzyka" to cykl zajęć dla dzieci od 1,5 roku do 4 lat. Dzieci i rodzice uczą się piosenek, wykonują proste prace plastyczne, słuchają muzyki i tańczą. Zajęcia obfitują także w zabawy ruchowe, wydawanie dźwięków i granie na prostych instrumentach. Dla kilkulatków (4-6 lat) stworzono kurs "Cudowny Świat Muzyki". Podczas tych zajęć obecność rodziców nie jest już konieczna. Spotkania obejmują naukę śpiewu, kształcenie słuchu i poczucia rytmu poprzez zabawy ruchowe i plastyczne przy muzyce, granie na prostych instrumentach, wspólne śpiewanie i tańczenie. Dla dzieci starszych (od 6 lat), młodzieży i dorosłych szkoła przygotowała programy nauki gry na instrumentach (gitara, keyboard, flet prosty), a także program "Szkoła Muzyki Rozrywkowej", w ramach którego prowadzona jest nauka gry na gitarze basowej i elektrycznej, perkusji, saksofonie, pianinie, keyboardzie oraz lekcje śpiewu. Więcej na stronie yamahaszkola.pl.

Metoda colourstrings

Metodę colourstrings opracował 30 lat temu węgierski skrzypek i pedagog dr Geza Szilvay, pracujący w Helsinkach.

Dziś Colourstrings (Kolorowe Struny) to kompleksowy program edukacji muzycznej dzieci. Kwintesencją zastosowanych w nim metod jest rozwijanie w dziecku wewnętrznej motywacji i chęci do grania oraz naturalne zainteresowanie go graniem na instrumencie, śpiewem, ruchem. Dzieci uczą się muzyki przez zabawę, opowiadanie bajek, poznawanie kolorów - zasady muzyki przyswajane są niejako przy okazji. W nauce nut także pomagają kolory - każdemu dźwiękowi przyporządkowano inną barwę.

Program edukacyjny Colourstrings nie dąży do osiągania spektakularnych efektów w krótkim czasie, ale skupia się na indywidualnej wrażliwości i tempie rozwoju każdego dziecka. Jednocześnie metoda ta stawia muzykę na równi z innymi obszarami rozwoju dziecka (zabawa, sport), nie wykluczając wszechstronnych zainteresowań, ale integrując muzykę ze światem dziecka.

Młodszym dzieciom w zajęciach towarzyszą rodzice. Starsze dzieci płynnie przechodzą do nauki gry na wybranym instrumencie, bazując na poznanych wcześniej melodiach i zabawach. Muzykują też razem, tworząc zespoły kameralne - rozwijają w ten sposób pewność siebie i umiejętność pracy w grupie.

Metoda Colourstrings stosowana jest w wielu krajach, w Australii i w USA.

Pierwszą szkołą muzyczną stosującą metodę Colourstrings w Polsce są warszawskie Barwy Muzyki - barwymuzyki.pl.

Państwowa Szkoła Muzyczna

W Państwowych Szkołach Muzycznych pierwszego stopnia dzieci mogą uczyć się od 6. roku życia w systemie popołudniowym lub ogólnokształcącym (czyli łączącym edukację muzyczną z tradycyjną podstawówką).

Kształcenie trwa 6 lat i jest bezpłatne. Lekcje gry na instrumencie odbywają się dwa razy w tygodniu. Są to zajęcia indywidualne.

Pozostałe przedmioty muzyczne, takie jak kształcenie słuchu, rytmika, zasady muzyki itd., prowadzone są w grupach. System nauczania oparty jest na tradycyjnym ocenianiu uczniów, jednak pedagodzy uczący w tych szkołach czerpią z coraz szerzej wykorzystywanych metod edukacji muzycznej najmłodszych dzieci (np. Edwina E. Gordona i Suzuki).

Podobna struktura nauczania obowiązuje w prywatnych i społecznych szkołach muzycznych I stopnia oraz w ogniskach muzycznych, z tą jednak różnicą, że nauka w nich jest płatna.

Co daje dziecku słuchanie i granie muzyki?

•  Ćwiczy koordynację ruchową.

•  Rozwija pamięć, umiejętność logicznego myślenia, skupienia i podzielności uwagi (dzieci, które obcują z muzyką, mają większe zdolności ruchowe oraz matematyczne i szybciej uczą się czytać).

•  Wzmacnia kreatywność oraz wrażliwość.

•  Rozbudza zainteresowania, buduje wiedzę z zakresu kultury.

•  Pomaga przełamać nieśmiałość.

•  Wzmacnia poczucie własnej wartości.

•  Relaksuje.

•  Rozładowuje emocje.

•  Dostarcza masę radości.

Więcej o: