1. I trymestr ci捫y

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ci捫y

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ci捫y

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok 篡cia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowan dat porodu lub dat urodzin dziecka

Ma obowi您ki? Wyro郾ie na szcz窷liwszego cz這wieka

Dziecko powinno sprz徠a po sobie i zna inne domowe obowi您ki. Dzi瘯i temu wyro郾ie na bardziej pewnego siebie, zadowolonego cz這wieka - twierdz eksperci.
Z pewno軼i wielu rodzic闚 zastanawia si czy powierzy swojemu dziecku obowi您ki, je郵i tak, to jakie i kiedy? Gdy ju powierzymy - jak je egzekwowa i przestrzega? A mo瞠 nie powierza w og鏊e?

Ma obowi您ki, w przysz這軼i dostanie lepsz prac

Psycholog m闚i:

Na ostatnie pytanie od razu mo瞠my odpowiedzie, 瞠 dziecko ju od najm這dszych lat powinno mie obowi您ki, bo je郵i nie spotka si z nimi w domu, to spotka si z nimi w przedszkolu lub szkole - a im p騧niej je pozna, tym trudniej b璠zie mu je przyj望 a nam je egzekwowa.

Po co dziecku obowi您ki?

Pozwalaj one naszym potomkom uczy si odpowiedzialno軼i, sumienno軼i, konsekwencji, daj dziecku satysfakcj z wykonanego zadania, a dzi瘯i temu buduj poczucie w豉snej warto軼i. Z bada wynika, 瞠 dzieci, kt鏎e od 2-3 roku 篡cia maj obowi您ki w domu lepiej sobie radz w 篡ciu doros造m, osi庵aj lepsze wyniki w szkole, 豉twiej znajduj prac, lepiej radz sobie w relacjach interpersonalnych. Gdy powierzamy dziecku obowi您ki okazujemy mu tym zaufanie, kszta速ujemy jego wiar w siebie i jego mo磧iwo軼i. Poza tym uczymy go zdrowych zasad bycia cz這nkiem zespo逝.

Aby powierzy naszemu dziecku obowi您ki warto pami皻a o paru zasadach:

1. Dostosowanie zada do wieku i mo磧iwo軼i malucha. Wraz z wiekiem powinna si zwi瘯sza ilo嗆 obowi您k闚 i powinny by coraz bardziej z這穎ne czy skomplikowane. Ju przesz這 roczne dziecko mo瞠my uczy uk豉da do koszyka zabawki po zabawie, dwulatek wynosi brudn bielizn do bieli幡iarki, przedszkolaka wiesza pranie, pomaga w kuchni czy w sprz徠aniu domu.

2. Bycie konsekwentnym i cierpliwym w egzekwowaniu zada. Wa積e jest aby dziecko nie doprowadza這 do wykonywania obowi您k闚 w kratk, w zale積o軼i od tego czy ma na to ochot czy nie. Poza tym nie mo瞠my wyr璚za naszego dziecka poniewa nauczy si, 瞠 nie musi przestrzega obowi您k闚. Na pocz徠ku wykonywanie zada mo瞠 dziecku wychodzi nieporadnie, powoli czy z b喚dami, dlatego musimy by przy tym cierpliwi i dawa kolejne szanse.

3. Wi捫e si z tym motywowanie dziecka, zach璚anie do ich wykonywania. Dla ma造ch dzieci szczeg鏊nie wa積e s pochwa造, warto wi璚 je stosowa do嗆 cz瘰to. Cz瘰te pochwa造 s najlepszym sposobem na to, aby nasze dziecko polubi這 codzienne czynno軼i. Dobrze te jest stosowa inny rodzaj motywacji, kt鏎y wi捫e si z kolejno軼i wykonywania czynno軼i w danym dniu. Chodzi o to, aby wyznacza pory dnia, kiedy dziecko ma wykona dane zadanie i po spe軟ieniu tego b璠zie mia czas wolny, czas na zabaw czy koleg闚. Dzi瘯i temu mo磧iwo嗆 zabawy stanie si nagradzaj帷a dla dziecka oraz motywuj帷a do wykonania zada. Pami皻ajmy o tym aby chwali, m闚i o tym co dobrze zosta這 wykonane, jak jeste鄉y dumni, jak si cieszymy z pomocy, a nie nagradza w inny spos鏏 - aby dziecko nie nauczy這 si interesowno軼i.

4. Samodzielno嗆 i swoboda dziecka. Okazuj帷 to dziecku wzmocnimy jego wiar w siebie i pozwoli to jemu w przysz這軼i prawid這wo funkcjonowa w przedszkolu czy szkole. Jak ju pisali鄉y nie wyr璚zamy dziecka w zadaniach, nie pomagamy tylko pozwalamy aby w豉snym sposobem i metod pos豉 堯磬o, wymy naczynia czy rozwiesi pranie. Docelowo dziecko b璠zie samo zabiera這 si do pracy bez czekania na nasze dyspozycje czy pro軸.

5. Nie stosowanie kar, nie podnoszenie g這su. Gro嬌y, krzyki czy kary fizyczne najcz窷ciej nic nie daj i stawiaj nas w przegranej sytuacji. Je郵i dziecko nie chce wykona swoich codziennych obowi您k闚 najlepszym sposobem jest spokojna rozmowa o zachowaniu dziecka.

Stoik m闚i:

W coraz wi瘯szym stopniu 篡jemy obecnie w kulturze czasu wolnego. Co przez to rozumiem? Wi瘯szo嗆 ludzi za jeden ze swoich priorytet闚, naturalnych cel闚 wszystkich dzia豉 uwa瘸 tak zwany czas wolny.

Obowi您ki jako z這 konieczne

Czym jest czas wolny? W skr鏂ie: jest to stan, w kt鏎ym robimy wszystko, na co mamy ochot. I im d逝瞠j ten stan trwa, tym lepiej. Mamy w zwi您ku z tym dwuznaczny stosunek do obowi您k闚. Z jednej strony akceptujemy je, bo uwa瘸my, 瞠 s konieczno軼i. Z drugiej strony, gdyby鄉y mogli, ograniczyliby鄉y je do minimum. Innymi s這wy: wi瘯szo嗆 z nas traktuje dzisiaj obowi您ki jako z這 konieczne.

Tymczasem staro篡tni m.in. Rzymianie zupe軟ie inaczej traktowali swoje powinno軼i. Obowi您ek nie by przykr konieczno軼i, ale sposobem realizacji naszego cz這wiecze雟twa. Nie przypadkiem wi璚 stoicyzm by najpopularniejsz tradycj duchow antycznego Rzymu. Stoicyzm to filozofia obowi您ku. Stoicy uwa瘸j, 瞠 篡cie to zadania, kt鏎e przed nami staj. Kim jeste鄉y? Istotami realizuj帷ymi te zadania. Komu to s逝篡, co realizujemy? To s逝篡 przede wszystkim nam, realizujemy przede wszystkim siebie.

Opanuj regu造 tej gry

Pos逝輳 si przyk豉dem sportowym. Opr鏂z tego, 瞠 jestem stoikiem, jestem te koszykarzem. Gra w kosza sprawia mi rado嗆 oraz wynika z moich naturalnych predyspozycji i zami這wania do ruchu. Ale koszyk闚ka to tak瞠 regu造. Trzeba je opanowa, 瞠by czerpa przyjemno嗆 z gry. Na boisku nie biegamy chaotycznie za pi趾 - pi瘯no tego sportu, jak i ka盥ego innego, bierze si z regu. Im lepiej opanowuj regu造, tym wi瘯sz przyjemno嗆 czerpi z gry: szybkie podanie, zastawienie przeciwnika, rozegranie pi趾i pod koszem, rzut. Uwa瘸m, 瞠 wszystko, czego si w 篡ciu podejmujemy podpada pod t metafor. Nasze obowi您ki to regu造 gry.

Obowi您ki jako regu造 gry - uwa瘸m, 瞠 w豉郾ie t zasad najtrudniej jest wsp馧czesnemu cz這wiekowi zrozumie. Trudno te j przekaza dzieciom. A powinny si jej uczy od najwcze郾iejszych lat. Dzieci bardzo cz瘰to traktuj regu造 jako przykry obowi您ek, z這 konieczne. Egzekwuj帷 obowi您ki musimy si jednocze郾ie stara pokazywa dzieciom, 瞠 to regu造, kt鏎e s逝膨 przede wszystkim im. Jak to robi? Jak to robi w 鈍iecie, w kt鏎ym z ka盥ej strony wystawiani jeste鄉y na pokus realizacji tysi帷a zachcianek?

Podstawowa zasada: 鈍iadomo嗆 i zrozumienie dla celu, kt鏎emu s逝篡 dana regu豉 czy obowi您ek. Ustalaj帷 jak regu喚 ustalajmy j razem z dzieckiem, t逝macz帷 jej sens.

Rodzina jest jak zesp馧

Niekt鏎e obowi您ki s逝膨 na przyk豉d dobremu funkcjonowaniu rodziny, a rodzina jest jak zesp馧 koszykarski. Gra nie b璠zie udana, je郵i b璠zie opiera豉 si na jednym czy dwu zawodnikach. Ka盥y ma co do zrobienia. Dziecku musi wi璚 rozumie jaki sens ma to, co robi jakie miejsce zajmuje w ca這軼i. Jak pisze wi璚 Seneka: "Ten, kto pragnie wypu軼i strza喚, winien wiedzie, do czego celuje, i wtedy dopiero ustawi odpowiednio i nakierowa sw bro" (Seneka. Listy moralne do Lucylusza. LXXI.)

Inna wa積a zasada: chc帷, aby nasze dziecko przestrzega這 okre郵onych zasad, sami ich przestrzegajmy. Pami皻am, jak przed laty nalega貫m, 瞠by moje dziecko posprz徠a這 sw鎩 pok鎩. Irytowa貫m si, 瞠 tego nie chce zrobi. 皋na spyta豉 mnie w闚czas: "Jak chcesz, 瞠by tw鎩 syn trzyma porz康ek w swoim pokoju, skoro sam go nie trzymasz w swoim? Zobacz, jaki masz ba豉gan na biurku." No w豉郾ie. Nich dziecko widzi, 瞠 my sami konsekwentnie przestrzegamy okre郵onych zasad i obowi您k闚 - wtedy dopiero ustalajmy zasad dla niego.

Podsumowuj帷: nasza natura jest jak dzika rzeka. Zasady i obowi您ki pozwalaj j w miar uregulowa, 瞠by gdziekolwiek uda這 nam si w 篡ciu dop造n望. To trudna sztuka, bo mo積a przesadzi - ale to ju temat na osobny tekst.



Sukces rodzica stoika

Prezentujemy cykl artyku堯w, kt鏎e 陰cz w sobie: postaw stoick, wsp馧czesn psychologi i wychowywanie dzieci. Artyku造 pisz wsp馧czesny stoik i wsp馧czesny psycholog i s one adresowane do wsp馧czesnego rodzica. Jak dzia豉, 瞠by proces wychowania zako鎍zy si sukcesem zar闚no dla dziecka jak i jego rodzica? Zapraszamy do lektury i dyskusji.

Tomasz Mazur - Wsp馧czesny stoik, za這篡ciel i organizator spotka w ramach Centrum Praktyki Stoickiej, wyk豉dowca Instytutu Filozofii UW, nauczyciel filozofii w 2 Spo貫cznym Liceum Og鏊nokszta販帷ym, ojciec tr鎩ki wspania造ch dzieci, autor ksi捫ek Zbawienie przez filozofi: interpretacja tw鏎czo軼i Henryka Elzenberga; Kapry郾i bogowie Sokratesa: cz這wiek i 鈍iat warto軼i w tradycji filozofii zachodniej.

Agnieszka Lorek - Psycholog, pocz徠kuj帷y stoik. Posiada firm doradztwa personalnego oraz rozwoju osobistego, wsp馧pracuje z Instytutem Psychiatrii i Neurologii, prywatnymi przedszkolami w ramach konsultacji i pomocy psychologicznej. Prywatnie wielbicielka siostrze鎍a, mi這郾iczka dobrej kuchni, baletu klasycznego i jogi.

Wi璚ej o: