1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Z dziećmi na nartach. Jak się ubierać?

Na co zwrócić uwagę, wybierając sportowe ubrania dla dzieci i dla siebie? Ile warstw powinien mieć na sobie maluch jeżdżący na nartach lub łyżwach? Co założyć pod kask? Jak ubrać się na aktywny zimowy spacer?


Spędzając aktywnie czas na świeżym powietrzu (jeżdżąc na nartach, sankach, łyżwach, biegając), zarówno dzieci, jak i rodzice potrzebują od ubrań dokładnie tego samego, co zawodowi sportowcy: by ogrzewały, a jednocześnie odprowadzały wilgoć (pot) i chroniły przed deszczem, śniegiem i wiatrem.

W "Dziecku" od zawsze piszemy, żeby zimą nie przegrzewać dzieci i ubierać je "na cebulkę". Podobny sposób ubierania stosują sportowcy, a każda warstwa ich ubrania pełni określoną funkcję - stąd zresztą wzięła się nazwa ubrań ze specjalistycznych tkanin "odzież funkcyjna". Ze względu na funkcję wyróżniamy trzy warstwy sportowej odzieży: pierwsza (podstawowa), najbliższa ciału, ma skutecznie odprowadzać wilgoć i zapobiegać wychłodzeniu. Warstwa druga ogrzewa, a trzecia (zewnętrzna) chroni przed warunkami atmosferycznymi. Jednak sama zasada "trzech warstw" nie wystarczy, by ubrania spełniały swoją funkcję. Cała sztuka polega na odpowiednim doborze ubrań uszytych z materiałów o różnych właściwościach.

I warstwa: termoaktywna bielizna

Uszyta ze specjalnie projektowanych dzianin syntetycznych, które szybko i skutecznie odprowadzają pot i parę wodną ze skóry, pozostawiając ją suchą. Materiał szybciej odparowuje wilgoć, niż ją absorbuje, dzięki temu sam również pozostaje suchy. Pod warunkiem, że bielizna ściśle przylega do ciała - kupowanie luźnej koszulki termoaktywnej mija się z celem. Najdroższa bielizna termoaktywna produkowana jest w technologii bezszwowej, co obniża ryzyko alergii na zastosowane syntetyczne materiały.

Bawełna? Nie da rady

W czasie wysiłku fizycznego można się spocić. Gdy ubranie jest mokre - marzniemy. Bawełna szybko wchłania wilgoć, ale bardzo wolno wysycha - w czasie aktywności fizycznej koszulka staje się mokra, organizm się wychładza, czujemy się niekomfortowo. Tkaniny syntetyczne wolniej absorbują wilgoć, są szybkoschnące, lekkie, bardzo elastyczne i w różnym stopniu ogrzewające.

Jak prać?

Przede wszystkim regularnie - brudna nie tylko kiepsko pachnie, ale gorzej odprowadza wilgoć. Pierzemy ją ręcznie lub w pralce, w maksymalnie 40xC, w proszku do prania dla dzieci, bez płynu do płukania, wybielaczy, zmiękczaczy.

II warstwa: polar, sweter puchowy, lub bluza stretchowa

Żadne ubranie tak naprawdę nie?grzeje, ale robi to nasze ciało. Odzież sportowa ma za zadanie to ciepło zatrzymać - to główna funkcja środkowej warstwy ubrań. W bardzo mroźną pogodę nic nie pokona lekkiego swetra puchowego, na co dzień wystarczy zwykły polar. II warstwa musi także sprawnie odprowadzać wilgoć. Pomagają w tym specjalne panele wentylacyjne pod pachami i na plecach.

Klasyczny polar nie chroni przed wiatrem, dobrze sprawdza się jako docieplenie między bielizną termoaktywną a kurtką. Windstopper lub Softshell chroni przed wiatrem. Użyty w drugiej warstwie musi mieć wysokie parametry oddychalności.

III warstwa: kurtka i spodnie z membraną

Zasadniczą funkcją trzeciej, zewnętrznej warstwy jest ochrona przed warunkami atmosferycznymi - wiatrem, deszczem i śniegiem przy jednoczesnym wydajnym odprowadzaniu pary wodnej (potu) na zewnątrz. W tym celu wykorzystywane są różnego rodzaju membrany.

Oprócz membrany, która zapewnia ochronę przed deszczem i śniegiem, w kurtkach narciarskich stosuje się różne rodzaje izolacji, która chroni przed zimnem i wiatrem (funkcje II warstwy). Regulowane ściągacze i wewnętrzny pas przeciwśnieżny także przeciwdziałają utracie ciepła.

Bardzo istotnym elementem determinującym wodoodporność ubrania jest jego wykończenie. Kurtki przeciwdeszczowe powinny mieć laminowane (klejone) szwy oraz gumowane, uszczelniane zamki.

WODOODPORNOŚĆ

Każde ubranie kiedyś przemoknie, chodzi o to, by przemokło jak najpóźniej, szczególnie na dziecku bawiącym się w śniegu. Określenie wodoodporności mówi o tym, ile mm słupa wody musiałoby przez 24 godziny działać na m2 tkaniny, by przemokła. Kurtka z wodoodpornością (water resistant) 10000mm słupa wody całkiem dobrze chroni przed zmoknięciem.

ODDYCHALNOŚĆ

Bez tej właściwości kurtka z membraną działałaby jak gumowy worek. Aby ciało pozostało suche, ubranie musi odprowadzać wilgoć (pot) na zewnątrz, czyli oddychać. Zdolność przenoszenia pary wodnej (z ang. MVT - Moisture Vapour Transfer) podawana jest w gramach wody na metr kwadratowy, na 24 godziny (np. 20000 gr/m2/24h). Im wyższa wartość, tym więcej potu materiał jest w stanie odprowadzić na zewnątrz i tym lepsza jego oddychalność.

Bluza lub kurtka z membraną wydaje się cienka, ale znakomicie chroni przed zimnem.

DBAMY O MEMBRANĘ

Regularne pranie przedłuża żywotność membrany. Pierzemy w temperaturze do 40°C, w łagodnym detergencie. Po praniu impregnujemy.

Na głowę, szyję, ręce: czapka, komin, rękawiczki

Niezbędne dodatki łączą w sobie funkcje I i II warstwy. Te pod kaskiem powinny dobrze odprowadzać wilgoć, te na szyi dodatkowo chronić przed utratą ciepła. Rękawiczki można zaliczyć do warstwy II i III - mają być ciepłe i nieprzemakalne.

Polarowy krótki kołnierz to wygodna alternatywa dla szalika i dobre rozwiązanie dla tych dzieci, które nie lubią zbyt długich kominów.

Łatwa w zakładaniu czapka przyda się w przerwach między zjazdami. Nie musi być superciepła - można pod nią założyć BUFF.

Długi komin uszyty z polaru Polartec i elastycznej mikrofibry może jednocześnie pełnić funkcję szalika i czapki.

CO POD KASK?

Na nartach i snowbordzie dzieciaki jeżdżą w kasku. Czy można założyć kask na czapkę? Zdecydowanie nie. Kask powinien maksymalnie przylegać do głowy - idealnie sprawdzi się pod nim cienki w dotyku, lecz ciepły BUFF.

Dla przedszkolaka na stoku najwygodniejsze będą wodoodporne rękawice z jednym palcem.

Na nogi: skarpety i buty

Sportowe skarpety, które wkładamy zimą na łyżwy lub narty uszyte są z oddychających, elastycznych materiałów. Ważne, by tak jak bielizna termoaktywna ściśle przylegały do stopy. A buty? Koniecznie ciepłe i wodoodporne!

Na stoku najlepiej sprawdzają się buty, które dziecko bez trudu samodzielnie, szybko zdejmie i włoży.

But z membraną, podobnie jak odzież z III warstwy, jest wodoodporny i oddychający.

Na pieszej wycieczce po górach sprawdzą się dopasowane do stopy wiązane buty, na grubej, ale elastycznej podeszwie.



Więcej o: