1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Błonnik witalny - co to jest, jakie ma właściwości i jak go stosować?

Błonnik witalny ma wiele zalet - oczyszcza, wspomaga perystaltykę jelit, daje uczucie nasycenia, ułatwia odchudzanie, nawilża skórę, a nawet poprawia nastrój i ułatwia koncentrację. Trzeba go jednak spożywać zgodnie z zalecaną dawką. Jakie ma jeszcze właściwości i jak go stosować, by pomóc a nie zaszkodzić swojemu organizmowi?

Błonnik witalny - czym jest?

Błonnik witalny składa się z dwóch rodzajów roślin - w większej części, stanowiącej aż 80 proc., są to nasiona babki płesznik (Plantago psyllium), zaś w mniejszej, czyli zaledwie w 20 proc., to łupiny babki jajowatej (Plantago ovata). Kompozycję tych ziół jesteśmy w stanie przygotować samodzielnie, łącząc oba składniki w odpowiednich proporcjach. Można też zakupić gotowy preparat w sklepie lub w aptece.

Najlepsze źródła błonnika: naturalny sposób na sprawną przemianę materii

Błonnik witalny i jego właściwości

Błonnik pokarmowy ma kilka odmian, różniących się od siebie działaniem na pracę układu pokarmowego. Dla przykładu, pektyny obecne w jabłkach wspomagają obniżać cholesterol, inulina z cykorii wspiera rozwój przyjaznych szczepów bakterii, otręby pszenne pomagają w usuwaniu zbędnych resztek pokarmowych z okrężnicy. Błonnik witalny jest w stanie spełnić kilka tych funkcji jednocześnie, dlatego warto wprowadzić go do swojej diety.

Warto wspomnieć, że działanie oczyszczające i detoksykujące błonnika bardzo korzystnie wpływa na wygląd skóry, ujędrniając ją i eliminując trądzik.

Aby osiągnąć dobre efekty kuracji, zaleca się ograniczenie spożycia przetworzonej żywności, wyjałowionej zarówno z błonnika pokarmowego, jak i innych wartościowych dla organizmu witamin i składników mineralnych.

A oto lista korzyści płynących ze spożywania błonnika witalnego:

  • ogranicza wchłanianie tłuszczu i cukrów,
  • zmniejsza zbyt wysoki poziom cholesterolu,
  • wspomaga perystaltykę jelit,
  • oczyszcza jelita ze złogów,
  • łagodzi wzdęcia, zaparcia i objawy zespołu jelita drażliwego,
  • działa oczyszczająco i detoksykująco,
  • wspomaga odchudzanie, ułatwiając spalanie tkanki tłuszczowej,
  • wspiera układ odpornościowy,
  • daje uczucie nasycenia,
  • hamuje chęć podjadania między posiłkami,
  • normuje poziom glukozy we krwi,
  • działa przeciwbakteryjne i przeciwgrzybiczo,
  • pomaga w leczeniu chorób dróg oddechowych,
  • ma działanie wykrztuśne,
  • nawilża skórę,
  • pomaga w walce z atopowym zapaleniem skóry, trądzikiem, łuszczycą, skórą wysuszoną,
  • poprawia nastrój i ułatwia koncentrację.

Błonnik witalny - jak go przygotować?

Zalecana dzienna dawka spożycia błonnika witalnego to trzy łyżeczki nasion, podawane trzy razy w ciągu doby. Zaleca się, by rozpuścić go z wodą albo w innym napoju typu sok czy mleko. Nasiona można również połączyć z jogurtem i wzbogacić owocami. Po wymieszaniu błonnika w napoju czy jogurcie jest on gotowy do spożycia. Najlepiej wypić go w ciągu pięciu minut po przyrządzeniu, ponieważ im dłużej leży wymieszany w roztworze, tym bardziej zmienia swój stan na "glutowaty".

Po wypiciu mieszanki zaleca się wypicie minimum jednej szklanki wody. Błonnik należy stosować przed spożyciem posiłku, a odradzane jest stosowanie go przed pójściem spać, na noc.

Dzieci poniżej 12 roku życia nie powinny stosować błonnika, tak samo jak osoby z niedrożnością jelit, z cukrzycą, cierpiące na choroby żołądka i przełyku, skarżące się na hemoroidy. W przypadku spożywania innych lekarstw zaleca się, by zachować odstęp wynoszący około 30-60 minut.

Zaleca się przyjmowanie nasion przez około dwa tygodnie.

Błonnik witalny w ciąży

Niektóre źródła wręcz głoszą, że jeden ze składników błonnika witalnego - babka jajowata - jest pożądany dla ciężarnych. Działa ona łagodząco na zaparcia oraz inne zaburzenia funkcjonowania układu trawiennego. Zanim jednak samodzielnie podejmie się decyzję o stosowaniu błonnika, warto skonsultować się z lekarzem.

Błonnik witalny - skutki uboczne

Odradza się spożywanie błonnika osobom, które chorują na cukrzycę, mają niedrożność jelit, hemoroidy, choroby żołądka i przełyku.

Z uwagi na właściwości przeczyszczające, oddziaływanie na gospodarkę hormonalną, stosowanie błonnika odradza się także przy:

  • bólach brzucha o niedoprecyzowanej przyczynie,
  • nadwrażliwości lub alergii, którą wywołuje jeden ze składników błonnika witalnego,
  • wymiotach i nudnościach,
  • stanach skurczowych,
  • krwawieniu z odbytu.

Pamiętajmy, że błonnik witalny może wpływać na zmniejszanie wchłanialności niektórych leków.

Więcej o:
Komentarze (1)
Błonnik witalny - co to jest, jakie ma właściwości i jak go stosować?
Zaloguj się
  • ewelina89889

    0

    Wystarczy mi , że błonnik spożywam w potrawach :) Z zaparciami mam rzadko problemy , a jeśli występują to z pomocą przychodzi mi biobidet. Raz ciach i po sprawie jest. Strumień wody potrafi działać cuda :)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX