1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Cukinia - wartości odżywcze i właściwości zdrowotne. Dlaczego warto jeść cukinię?

Cukinia jest smaczna, lekkostrawna, ma mało kalorii, niski indeks glikemiczny i szereg właściwości prozdrowotnych. Dowiedz się, dlaczego warto włączyć ją do swojej diety i jak przygotować.

Cukinia - ogólna charakterystyka

Cukinia to łagodne w smaku, lekkostrawne warzywo, chętnie wykorzystywane w kuchni. Wśród warzyw najchętniej uprawianych w naszym kraju mieści się w pierwszej 20-stce. Ma bardzo mało kalorii - 100 g surowej cukinii da organizmowi ok. 17-20 kcal. Warzywo to zawiera 1,2 g białka, 0,1 g tłuszczów, 3,1 g węglowodanów, 1 g błonnika. Z tego względu cenione jest przez dietetyków. Cukinia posiada wiele cennych właściwości zdrowotnych, gdyż jest bogata w żelazo, potas i magnez, ma sporą dawkę witaminy C, K, PP i B1 oraz beta karoten. Pozytywnie wpływa na trawienie, odkwasza organizm, wzmacnia układ odpornościowy, redukuje stres, zmniejsza ryzyko zachorowania na raka.

Cukinia ma podłużny kształt i może osiągnąć nawet 40 cm długości. Najsmaczniejsza i najbardziej delikatna w smaku będzie 15-20 cm. Najpopularniejsza jest odmiana o ciemnozielonej barwie, ale są również odmiany żółte lub pasiaste. Dobrze jest wziąć pod uwagę także wagę warzywa - im cięższa, tym lepsza.

Cukinia jest dobra dla żołądka, łatwo się ją trawi, ma wiele witamin i minerałów, jest delikatna w smaku. Z tych względów polecana jest jako jedno z pierwszych warzyw, które można wprowadzić do menu dziecka.

Cukinia - właściwości prozdrowotne

  • Działa antyrakowo

Zdaniem naukowców, cukinia hamuje rozwój komórek rakowych - jej spożywanie może zmniejszyć ryzyko zachorowania na nowotwór narządów przewodu pokarmowego (żołądka, jelita grubego, trzustki, oraz jamy ustnej). Z tego względu zaleca się wprowadzenie tego warzywa do codziennego menu.

  • Na zdrowe oczy

Zielone warzywo zaleca się także osobom, które chcą mieć dobry wzrok. Według badań, cukinia ze względu na zawartość luteiny i zeaksantyny, czyli barwników roślinnych, chroniących siatkówkę oka, zmniejsza ryzyko pojawienia się AMD (zwyrodnienia plamki żółtej). To niebezpieczna choroba, którą w dalszej kolejności może przyczynić się do ślepoty.

  • Dobra na odchudzanie

Ze względu na niewielką liczbę kalorii cukinia polecana jest osobom na diecie i dbającym o linię. W 100 gramach surowego warzywa znajduje się zaledwie 20 kcal, a także bardzo niewielka ilość tłuszczu. Można ją przygotować na wiele sposobów, jest lekkostrawna, dlatego stanowi doskonałą alternatywę dla różnorodnego rodzaju przekąsek w stylu fast food. Dzięki dużej zawartości potasu, cukinia likwiduje zatrzymywanie się wody w organizmie, czyli nie powoduje uczucia opuchnięcia.

  • Dla diabetyków

Zielone warzywo ma również niski indeks glikemiczny, wynoszący 15 - z tego powodu mogą ją śmiało spożywać osoby zmagające się z cukrzycą.

  • Odkwasza organizm

Cukinia wykazuje także działanie alkalizujące, zapobiegając zakwaszeniu się organizmu. Przyspiesza przemianę materii i przyczynia się do usunięcia zbędnych pozostałości przemiany materii.

  • Wzmacnia organizm

Spożywanie cukinii przyczynia się również do poprawy odporności organizmu - wzmacnia układ odpornościowy i przyspiesza walkę z infekcjami. Dzięki temu szybciej wracamy do zdrowia i mniej chorujemy.

  • Dla kobiet w ciąży

W cukinii znajduje się duża ilość kwasu foliowego, który jest potrzebny przyszłym mamom, a właściwie ich dzieciom. Kwas foliowy zaleca się ciężarnym, ponieważ wspomaga prawidłowy rozwój dziecka.

Cukinia - zastosowanie w kuchni

Ze względu na uniwersalny, delikatny i nieco orzechowy smak, cukinia ma bardzo szerokie zastosowanie kulinarne. Można z niej przyrządzić wiele różnorodnych dań - zupy-kremy, sałatki, dania z warzywami, bardzo popularne leczo, a nawet desery, takie jak ciasto z cukinii czy placki. Z cukinii można zrobić nawet frytki - w alternatywnej, zdrowej wersji pieczone w piekarniku. Można ją piec w piekarniku, smażyć na patelni, grillować, a nawet gotować. Dozwolone jest również spożywanie cukinii na surowo, np. łącząc je z sosami i dipami.

Cukinia - przechowywanie

Cukinii nie powinno się trzymać w lodówce, ponieważ zbyt niska temperatura negatywnie wpływa na jej smak. Zaleca się przechowywanie w suchym i chłodnym miejscu, najlepsza jest temperatura do 10 stopni. Dzięki temu warzywo można trzymać nawet przez kilka tygodni. Dobrze jest także unikać trzymania cukinii wraz z innymi warzywami i owocami, które wydzielają etylen - chodzi tu o m.in. awokado, jabłka czy pomidory. Trzymanie cukinii obok nich może przyczynić się do szybszego zepsucia warzywa.

Więcej o: