1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Syrop glukozowo-fruktozowy - czym jest i dlaczego jest szkodliwy?

Syrop glukozowo-fruktozowy jest bardzo szkodliwy dla zdrowia - jest o wiele groźniejszy niż tradycyjny cukier. Jakie zagrożenie dla zdrowia wiąże się ze spożywaniem syropu glukozowo-fruktozowego?

Syrop glukozowo-fruktozowy - co to jest?

Syrop glukozowo-fruktozowy (HFCS, izoglukoza) wynaleziono w USA w latach 50. XX wieku, zaś w latach 70. został wprowadzony do masowej produkcji. Szybko zyskał dużą popularność w przemyśle spożywczym, ponieważ jego produkcja jest znacznie tańsza niż produkcja cukru.

Dodatkowo jest w postaci płynnej (jest albo bezbarwny albo ma jasnożółty kolor), a to oznacza, że lepiej się go transportuje, miesza i łączy z innymi substancjami. Ma także niską lepkość, nie ulega procesowi krystalizacji i przeciwdziała wysychaniu produktów, w których jest obecny. Jest odporny na działanie drobnoustrojów i hamuje ich rozwój. Poza tym, jest odporny na niską temperaturę i nie zamarza.

Produkuje się go ze skrobi kukurydzianej, a czasami, choć o wiele rzadziej, ze skrobi pszenicznej. HFCS zawiera: 55 proc. fruktozy, 42 proc. glukozy i około 3 proc. innych cukrów.

Syrop glukozowo-fruktozowy - gdzie można go znaleźć?

Syrop glukozowo-fruktozowy jest bardzo popularny w rozmaitych gałęziach przemysłu spożywczego. HFCS-42, czyli syrop o 42 proc. zawartości fruktozy, używany jest do produkcji dżemów, konfitur, słodyczy zup, ketchupów, owoców kandyzowanych, zalew do śledzi oraz ogórków, piwa, likierów, wyrobów piekarniczych.

Ten sam syrop wykorzystywany jest także w przemyśle mleczarskim - przy produkcji mlecznych napojów fermentowanych, lodów, twarogów i deserów mlecznych. Syrop o zawartości 55 proc. fruktozy używany jest do słodzenia napojów niegazowanych i gazowanych.

Ponadto, syrop fruktozowo-glukozowy występuje w:

  • napojach, zarówno gazowanych, jak i niegazowanych,
  • napojach izotonicznych i energetycznych,
  • słodkich alkoholach,
  • syropach przeznaczonych do rozcieńczania z wodą,
  • musztardzie i gotowych sosach,
  • marynatach,
  • pieczywie z długim terminem przydatności do spożycia,
  • wędlinach i konserwach - mięsnych i rybnych
  • syropach z apteki.

Syrop glukozowo-fruktozowy - jak wyeliminować z diety?

Mając świadomość, jakie konsekwencje niesie ze sobą spożywane syropu i gdzie można go znaleźć, dobrze jest sprawdzać etykiety. Tylko analizując skład produktów spożywczych mamy szansę na skuteczne wyeliminowanie go z codziennego menu. Dietetycy radzą, by wybierać z półek produkty, które w wykazie składników mają jak najkrótszą listę. Zasada jest taka, że im krótsza lista, tym mniej przetworzone produkty.

Oto kilka rad, jak można unikać syropu glukozowo-fruktozowego:

  • zamiast słodzonych jogurtów z dodatkami (np. owocami), wybieraj te naturalne i we własnym zakresie połącz je z owocami czy sokiem owocowym
  • zrezygnuj z picia wody smakowej, słodkich napojów gazowanych i słodzonych napojów niegazowanych,
  • pij naturalną wodę mineralną lub świeże soki wyciskane - z owoców lub warzyw.  Smak wody możesz urozmaicić we własnym zakresie - poprzez dodania cytryny lub mięty.

Syrop glukozowo-fruktozowy a cukier - różnice

Aby opisać szkodliwość syropu glukozowo-fruktozowego dobrze jest wiedzieć, czym on się różni od zwyczajnego cukru. Choć wydawać się może, że zupełnie się od siebie nie różnią, ponieważ oba w podobnych proporcjach składają się z fruktozy oraz glukozy, to dzieli je jedna istotna cecha. Cukry proste w syropie nie są połączone jakimikolwiek wiązaniami, jak w przypadku sacharozy. Z tego względu organizm je wchłania w błyskawicznym tempie.

Jakie to ma konsekwencje? Dostarczanie do organizmu HFCS powoduje odkładanie się o wiele większej ilości tłuszczu trzewnego, niż w przypadku zjedzenia innego rodzaju cukru. Zdaniem naukowców, nie istnieje inny składnik w diecie, który tak mocno przyczynia się do otyłości.

Syrop glukozowo-fruktozowy - szkodliwość dla zdrowia

Oprócz otyłości, spowodowanej zaburzeniami związanymi z odczuwaniem uczucia głodu i sytości, syrop glukozowo-fruktozowy przyczynia się do wielu innych poważnych chorób. Spożywanie go może skutkować także zaburzeniami w produkcji insuliny. Powoduje insulinooporność, która może doprowadzić do cukrzycy typu 2. Warto zaznaczyć, że diabetykom nie zaleca się słodzenia fruktozą - zamiast tradycyjnego cukru.

Poza tym zbyt duże spożycie żywności zawierającej syrop fruktozowo-glukozowy może być przyczyną chorób takich jak:

  • dna moczanowa - w wyniku zachodzących przemian fruktozy wytwarza się w organizmie kwas moczowy, przyczyniający się do tworzenia się kamieni nerkowych oraz dny moczanowej.
  • niealkoholowe stłuszczenie wątroby - zwiększona synteza tłuszczów wewnątrz wątroby powiązana ze spożyciem HFCS może powodować stłuszczenie wątroby i doprowadzić do marskości.
  • nowotwory - największe zagrożenie dla zdrowia. Ze względu na zaburzenia w insulinooporności najczęściej wykrywane są nowotwory trzustki.
Więcej o: