1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Zapotrzebowanie kaloryczne - od czego zależy i jak wygląda u dzieci i u młodzieży

Zapotrzebowanie kaloryczne to ilość energii niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Od czego zależy i jakie jest u małych dzieci, jakie u nastolatków, a jakie u osób dorosłych?

Zapotrzebowanie kaloryczne w ciągu dnia

Zapotrzebowanie kaloryczne to nic innego, jak ilość kalorii, którą musimy dostarczyć organizmowi w ciągu doby, aby mógł prawidłowo funkcjonować. Podstawowe zapotrzebowanie ma na celu określenie liczby spalanych w ciągu doby kalorii, niezbędnych do utrzymania wszystkich funkcji życiowych. Całkowite zapotrzebowanie zaś określa ilość kalorii niezbędnych do utrzymania właściwej masy ciała, ale bierze pod uwagę aktywność w ciągu dnia.

Jak obliczyć, ile kalorii potrzebuje organizm?

Trudno jest wskazać jedyny, prawidłowy i uniwersalny wzór, dzięki któremu będzie możliwe dokładne obliczenie zapotrzebowania kalorycznego. Najpopularniejsze i najczęściej stosowane są następujące metody:

  • Pierwsza metoda opiera się na zależności: 
    > PPM = masa ciała (w kg) x 24,
    przy czym wskaźnik PPM określa podstawową przemianę materii.
  • Drugą, znacznie częściej stosowaną, jest metoda Harrisa-Benedicta. Zastosowany do niej nieco bardziej skomplikowany wzór, który oprócz wagi uwzględnia wzrost, wiek oraz płeć.
    > PPM dla kobiet: 655 + [9,6 x masa ciała (kg)] + [1,8 x wzrost (cm)] - [4,7 x wiek (lata)]
    > PPM dla mężczyzn: 66 + [13,7 x masa ciała (kg)] + [5 x wzrost (cm)] - [6,76 x wiek (lata)]
  • Trzecia to metoda Miifflin-St Jeor uznawana za najdokładniejszą z wymienionych i uwzględniająca współczesne warunki życia.
    > PPM dla kobiet = [9,99 x masa ciała (kg)] + [6,25 x wzrost (cm)] - [4,92 x wiek (lata)] - 161
    > PPM dla mężczyzn = [9,99 x masa ciała (kg)] +[6,25 x wzrost (cm)] - [4,92 x wiek (lata)] + 5
  • Czwarta - metoda Katch-McArdle - również uznawana jest za dokładną, jednak tu trzeba znać swoją masę mięśniową
    > PPM = 370 + (21,6 x masa mięśniowa ciała w kilogramach)

Poprawne wyliczenie Całkowitej Przemiany Materii (CPM) wymaga, by pomnożyć otrzymany wynik dla PPM przez współczynnik, który najlepiej określa naszą aktywność. Współczynniki przedstawiają się następująco:

  • x1,0 brak aktywności fizycznej
  • x1,2 niska aktywność fizyczna
  • x1,4 trening około 2 razy w tygodniu
  • x1,6 średnia aktywność, trening około 3-4 razy w tygodniu
  • x1,8 wzmożona aktywność, trening 4-5 razy w tygodniu
  • x2,0 bardzo wysoka aktywność fizyczna, 5 i więcej treningów dzienne

Jeśli uczciwie określimy swój poziom wydatku energetycznego,  stosujemy następujący wzór:
> PPM x współczynnik aktywności = CPM, a wówczas otrzymamy dokładny wynik.

Zapotrzebowanie kaloryczne dla młodzieży

Zapotrzebowanie kaloryczne u nastolatków jest uzależnione od płci. Jeśli chodzi o dziewczynki w wieku 11-13 lat, to zaleca się im spożywanie około 1800-2200 kalorii w ciągu doby, starszym dziewczynkom - w wieku 14-18 lat rekomenduje się wartość kaloryczną w wysokości 1800-2400 kalorii w ciągu dnia. Chłopcy w wieku 11-13 lat powinni jeść w ciągu dnia produkty o łącznej wartości kalorycznej 1800-2600, zaś starsi, w wieku 14-18 lat, około 2200-3200 kalorii dziennie.

Przedziały kaloryczne są dość szerokie, ponieważ na zapotrzebowanie wpływa również rodzaj i ilość wykonywanej aktywności fizycznej. Młodzież, której aktywność w ciągu dnia ogranicza się do siedzenia przy biurku w szkole, a po szkole przy komputerze, będzie miała mniejsze zapotrzebowanie niż nastolatkowie, którzy w wolnym czasie uprawiają sport. Według zaleceń, aktywni fizycznie chłopcy mogą, a nawet powinni przyjmować nawet 3500 kalorii w ciągu całego dnia. Ilość niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania kalorii jest uzależniona również od wzrostu oraz budowy ciała. Wysocy i dobrze zbudowani chłopcy powinni jeść znacznie więcej niż ich szczupli i niewysocy koledzy.

Zapotrzebowanie kaloryczne dziecka w wieku 2 i 3 lat

Dieta małego dziecka powinna być odpowiednio zbilansowana pod kątem kalorii oraz składników odżywczych. Wartościowa dieta to taka, która jest różnorodna i obejmuje produkty spożywcze ze wszystkich grup pokarmowych. Wszystkie produkty spożywane przez dzieci powinny być odpowiedniej jakości i we właściwych proporcjach. Dzienne zapotrzebowanie kaloryczne u dzieci w wieku 2 lat określa się na mniej więcej 1100-1200 kalorii, zaś w wieku 3 lat na 1200-1300 kalorii.

Małe dzieci powinny spożywać posiłki w regularnych odstępach czasu, najlepiej o stałych porach w ciągu dnia. Należy brać pod uwagę, tak jak w przypadku większych dzieci oraz dorosłych, aktywność fizyczną w ciągu dnia. Dziecko powinno jeść posiłek w miłej atmosferze - w spokoju, bez pośpiechu. Nie powinno się zmuszać dzieci do jedzenia, wciskania im na siłę łyżki do buzi, ponieważ to w efekcie będzie miało odwrotny efekt - dziecko nie będzie chciało jeść, posiłki będą mu się źle kojarzyły.

Więcej o: