1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Kapusta - od kiedy można podawać dzieciom i dlaczego warto?

Kapusta jest zdrowa, tania i smaczna. Występuje w kilku odmianach, które różnią się od siebie wyglądem i smakiem. Dzięki temu można przygotować z niej wiele potraw. Co można przyrządzić z kapusty i kiedy włączyć ją do diety malucha?

Kapusta - ogólna charakterystyka

Kapusta, zaliczana do rodziny warzyw kapustnych, występuje w kilku odmianach. Kapusta głowiasta biała, kapusta głowiasta czerwona, kapusta włoska oraz kapusta pekińska są najpopularniejsze w Polsce. Kiedyś kapusta była warzywem obecnym na stole każdego Polaka - doceniano ją szczególnie za niewysoką cenę, trwałość, dostępność niezależnie od sezonu, walory smakowe i bogactwo witamin. Dziś nie jest już tak lubiana; złą sławę zyskuje z powodu swoich wzdymających i ciężkostrawnych właściwości. Statystyczny Polak rocznie spożywa około 10 kg tego warzywa.

Kapusta - właściwości prozdrowotne

Kapusta ma wiele cennych właściwości zdrowotnych. Z uwagi na zawartość substancji przeciwutleniających może działać antynowotworowo. Regularne spożywanie kapusty działa prewencyjnie w przypadku zachorowań na raka piersi, prostaty i okrężnicy. Dieta bogata w kapustę zmniejsza także poziom "złego" cholesterolu LDL we krwi.

Kapusta to także bogactwo witamin - szczególnie KCE i witaminy z grupy B (B1, B5, B6). Porcja o wadze 150 gramów pokrywa w 100% dzienne zapotrzebowanie na witaminę K i w 50% na witaminę C. Jeśli chodzi o zawartość minerałów, warto wspomnieć o cynku, magnezie i żelazie. W kapuście znajdziemy również związki siarki, poprawiające kondycję skóry, włosów i paznokci.

Sok z kapusty podnosi odporność organizmu, jest skutecznym, a jednocześnie naturalnym, lekiem w przypadku anemii. Minimalizuje obrzęki spowodowane zbyt dużym gromadzeniem się płynów w organizmie. Picie soku z kapusty pomaga w przypadku wrzodów żołądka.

Cenne właściwości lecznicze mają także liście kapusty, które wykorzystuje się w bólach reumatycznych i neurologicznych. Przynoszą one ukojenie kobietom w połogu - stosuje się je w przypadku bólu piersi w sytuacji nawału pokarmu, robiąc z nich okłady.

Kapusta - wartość kaloryczna

Kapusta zawiera bardzo mało kalorii, dlatego jest polecana osobom będącym na diecie i dbającym o sylwetkę. Surowa kapusta biała, czerwona oraz włoska mają około 25 kcal w 100 gramach, w kapuście pekińskiej jest około 10 kcal w 100 gramach, zaś gotowana kapusta ma 50 kcal w 100 gramach. Kapusta ma także niewielką ilość cukrów i tłuszczu.

Kapusta - od kiedy w diecie dziecka?

Mimo wielu zalet kapusty, ma ona jednak właściwości wzdymające i jest ciężkostrawna - szczególnie dla młodego, rozwijającego się dopiero żołądka. Nie jest zatem polecana jako jedno z pierwszych warzyw podczas rozszerzania diety. Poniżej zalecenia, kiedy można podawać daną odmianę kapusty.

  • Biała kapusta

Kapustę w zupie można podawać dziecku od 10. miesiąca. Może stanowić dodatek do zup, gołąbków, pierogów, klusków i surówek. To właśnie liście tej odmiany są zbawieniem dla obolałych piersi z powodu zastoju pokarmu w przypadku świeżo upieczonych mam. To także bogactwo witaminy C (zwłaszcza kapusta kwaszona) i kwasu foliowego.

  • Kapusta włoska

Kapustę gotowaną można podawać dziecku, które ukończyło 1. rok życia. Może stanowić dodatek do zup, a starszym dzieciom zaoferować ją w formie gołąbków lub zapiekanek. Bogactwo witaminy A. Wyróżnia się intensywnym smakiem i ciemnozielonymi, karbowanymi kiściami.

  • Czerwona kapusta

Czerwoną kapustę gotowaną można podawać dziecku, które ukończyło 2. rok życia. Może być podawana w postaci jarzynki, surówki czy też sałatki. Ma delikatny, nieco słodki smak, który może zyskać sympatię dzieci.

  • Kapusta pekińska

Kapustę pekińską gotowaną można podawać dziecku, które ukończyło 2. rok życia. Może być podawana w postaci surówki z sosem winegret, jako dodatek do zup, potraw duszonych, dań obiadowych z ryżem czy makaronem, a także do kanapek.Charakteryzuje się delikatnym smakiem, jest soczysta i bogata w witaminę C oraz kwas foliowy.

  • Jarmuż

Gotowany jarmuż można podawać dziecku, które ukończyło 2. rok życia. Można podawać go w postaci jarzynki, przyrządzonej z pomidorów i jabłek. Najmniej popularna odmiana kapusty, stanowi doskonałe źródło kwasu foliowego oraz witaminy E. Można go mrozić.

Kapusta - komu nie jest polecana?

Kapusta może wywoływać wzdęcia, dlatego by zmniejszyć te nieprzyjemne dolegliwości należy ją odpowiednio doprawić. W tym celu polecane są takie przyprawy jak: oregano, majeranek, anyż, imbir, liście laurowe, cząber. Mają one działanie rozkurczowe, hamują fermentację i korzystanie wpływają na trawienie.

Kapustę odradza się osobom, które borykają się z chorobami tarczycy. Jest to związane z zawartością substancji wolotwórczych, ograniczających przyswajanie jodu z jedzenia. Mowa tu szczególnie o kapuście surowej, gotowanie może obniżyć zawartość tych substancji o 30%.

Więcej o: