1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Arbuz - niskokaloryczny owoc idealny na gorące dni

Arbuz jest smaczny, zdrowy, tani, ma mało kalorii, świetnie nawadnia organizm i orzeźwia w upalne dni. Jakie jeszcze właściwości ma ten owoc? Co dobrego robi dla naszego zdrowia?

Arbuz - ile ma kalorii i jakie ma wartości odżywcze?

Arbuz jest szczególnie popularny latem, w gorące dni, kiedy organizm potrzebuje znacznie więcej wody. Z pomocą przychodzi właśnie ten owoc, w ponad 90% składający się z wody. Jednak ze względu na taką ilość wody nie jest najlepszym źródłem składników odżywczych, choć zawiera witaminy i minerały.

Znajdziemy w nim m.in. witaminę C, poprawiającą układ odpornościowy oraz stan naczyń krwionośnych. Witamina C uelastycznia również skórę, poprawiając jej kondycję. Kolejną witaminą obecną w arbuzie jest witamina A, pozytywnie oddziałującą na wzrok oraz witaminy z grupy B: B1, B2 i B6. Wśród cennych minerałów wymienia się: żelazopotas, wapń, miedź, magnez, fosfor, sód, cynk i mangan.
W miąższu arbuza jest kwasy jabłkowy i cytrynowy, podkreślający smak oraz beta-karoten i likopen, które razem wykazują działanie antyoksydacyjne.

100 gramów arbuza zawiera około 37 kcal, w tym 0,6 g białka, 0,1 g tłuszczu i 8,4 g węglowodanów. Ze względu na taką wartość odżywczą, owoc ten jest zaliczany do produktów o niskiej wartości energetycznej - dla przykładu ananas ma 54 kcal w 100 g, jabłko 47 kcal/100 g, zaś w  100 g pomarańczy znajdują się 44 kcal.

Arbuz - właściwości pro-zdrowotne

Poza właściwościami antyoksydacyjnymi, poprawą odporności, czy wzmacnianiu naczyń krwionośnych arbuz ma jeszcze kilka właściwości zdrowotnych. Zawartość przeciwutleniaczy wpływa na opóźnianie starzenia się skóry, zaś cytrulina wspiera proces wydalania amoniaku z organizmu. Amoniak zbiera się głównie wtedy, gdy stosujemy dietę wysokobiałkową, czyli powszechnie stosowany sposób żywienia się sportowców lub osób, które regularnie uprawiają sport. Dla ludzi aktywnych fizycznie jest jeszcze jedna istotna wiadomość. Warte podkreślenia są składniki aktywne w arbuzie, które wspomagają usuwanie z mięśni szkodliwych związków, gromadzących się po intensywnym treningu.

Ze względu na dużą zawartość płynów w arbuzie, działa on moczopędnie i z tego względu zalecany jest w chorobach nerek i układu moczowego. Ale to nie jedyne zalety związane z tak wysoką zawartością wody. Arbuz orzeźwia, nawadnia i skutecznie gasi pragnienie. Jest doskonałym sposobem na nawodnienie organizmu szczególnie dla osób, które nie lubią lub zapominają o właściwej ilości płynów. Owoc ten obniża także temperaturę ciała podczas upałów, dlatego warto włączyć go do menu, gdy na zewnątrz robi się gorąco.

Nie wolno zapominać także o innych właściwościach arbuza: obniżeniu poziomu cholesterolu, poprawie koncentracji i jakość snu i ułatwianiu zasypiania, wspomaganiu procesu trawienia.

Arbuz dla przyszłych mam i małych dzieci

Arbuz jest polecany przyszłym mamom - pozytywnie wpływa na proces laktacji, zwiększa produkcję mleka i poprawia jego jakość. Jest to owoc bezpieczny dla dzieci - rzadko kiedy jego spożywanie powoduje reakcję alergiczną u dziecka, ale na pewno trzeba malucha obserwować, gdy proponujemy mu arbuza po raz pierwszy. Według zaleceń, arbuza można podać dziecku po ukończeniu 9 miesiąca, zwracając uwagę, by maluch nie jadł pestek i nie gryzł twardej skóry.

Arbuz - jak kupić dojrzały owoc i jak go przechowywać?

Najlepszy sposób na zakup dojrzałego, dobrego do spożycia arbuza jest prosty i skuteczny. Wystarczy puknąć w jego skórę - jeśli usłyszymy głuchy odgłos, to znak, że jest dojrzały i odpowiednio słodki. Zakupionych owoców nie powinno się przechowywać za długo - w domowych warunkach najlepiej przetrzymywać go w całości.

Jeżeli nie jest bardzo dojrzały, jest w stanie wytrzymać nawet kilkanaście dni, a pokrojone kawałki dobrze jest owinąć folią i włożyć do lodówki. Nie powinny tam jednak leżeć dłużej niż 3 dni. Jeśli decydujemy się na zakup pokrojonego arbuza, to lepiej, by sprzedawca odkroił przy nas jego fragment. Dzięki temu uzyskamy pewność, kiedy został on pokrojony i ile czasu może zachować świeżość.

Arbuzy doskonale nadają się do wielu potraw. Można robić z nich dania główne, sałatki, desery lub oferować w formie przekąsek. Dobrym pomysłem jest także podawanie arbuza dzieciom podczas przyjęcia urodzinowego. Jest to dobra alternatywa dla słodyczy, czipsów, paluszków i innych niezdrowych przysmaków.

Więcej o:
Komentarze (1)
Arbuz - niskokaloryczny owoc idealny na gorące dni
Zaloguj się
  • bienka3

    0

    Moja córka uwielbia arbuzy.. podaję jej nawet lemoniadę arbuzową, którą robię z arbuza, mineralnej cisowianki i miodu. jak jest tak gorąco to trzeba jak najwięcej pic.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX