1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Czereśnie - zdrowy i smaczny owoc lata. Właściwości i kalorie

Czereśnie to smaczne owoce, które są nie tylko aromatyczne, ale i bogate w składniki odżywcze. Uznaje się je za jedne z najbardziej wartościowych owoców. Ponieważ sezon na nie twa krótko, trzeba jeść je jak najczęściej. Jakie są wartości odżywcze i właściwości czereśni? Kto i kiedy powinien na nie uważać i dlaczego?

Czereśnie to jadalne owoce wiśni ptasiej, zwanej także czereśnią i trześnią. Ponieważ wyróżnia się kilkaset odmian czereśni, nie dziwi, że ich owoce są bardzo zróżnicowane: w smaku, wielkości, barwie i konsystencji.

Czereśnie przypominają wyglądem wiśnie, ale są od nich znacznie słodsze. Owoce mogą mieć barwę żółtą, czerwoną, aż do ciemnoczerwonej, niemal czarnej. Im ciemniejszy kolor skórki, tym więcej antyoksydantów w owocach. Im ciemniejsze, tym większa ich wartość odżywcza. Miąższ owoców może mieć również różne kolory: żółty, żółtoróżowy lub ciemnoczerwony.
Czereśnie zbiera się od początku czerwca do końca lipca, w zależności od odmiany. Drzewa czereśni są długowieczne, potrafią dożyć nawet 100 lat. Z jednego drzewa można uzyskać nawet do 300 kilogramów owoców.

Czereśnie - kalorie i właściwości

Wartość kaloryczna czereśni wynosi około 60 kalorii w 100 g, a owoce mają niski indeks glikemiczny (IG wynosi 20). Czereśnie w 80 procentach składają się z wody, ale i są źródłem:

Czereśnie działają na organizm oczyszczająco i odtruwająco, mają pozytywny wpływ na wygląd skóry. Dobrze wpływają na serce, nerki oraz stawy. Pomagają zwalczać wolne rodniki, regulują ciśnienie tętnicze krwi, łagodzą dolegliwości w obrębie stawów, przez co pomagają w leczeniu artretyzmu. Nie bez znaczenia jest, że wzmagają produkcję hormonów tarczycy, co przekłada się na przemianę materii. Ponadto czereśnie zmniejszają przepuszczalność naczyń krwionośnych, regulują stężenie cholesterolu w surowicy krwi oraz pracę układu pokarmowego. Oczyszczają organizm z toksyn i szkodliwych produktów przemiany materii, są zasadotwórcze i odkwaszają organizm, mają działanie przeciwzapalne, przeciwdrobnoustrojowe i przeciwnowotworowe. Są wskazane dla osób dbających o linię - to doskonała i zdrowa alternatywa dla słodyczy.

Po czereśnie powinny sięgać osoby chorujące na dnę moczanową, ponieważ owoce te korzystnie wypływającą na obniżenie stężenia kwasu moczowego w organizmie. Ze względu na właściwości moczopędne zalecane są przy chorobach reumatycznych i schorzeniach układu moczowego. Wskazane dla reumatyków, nerkowców i sercowców.

Kto powinien uważać na czereśnie?

Czereśnie dostarczają kobietom w ciąży witaminy i minerały, a zwłaszcza jod, jednak przyszłe mamy muszą na nie uważać, ponieważ są ciężkostrawne. Choć są wartościowe, należy jeść je z umiarem. Powinny też na nie uważać mamy karmiące dzieci piersią, ponieważ czereśnie mogą, choć nie muszą, być przyczyną alergii.
A od kiedy czereśnie dla dzieci? Miąższ czereśni, koniecznie po usunięciu ogonka i pestek, można podać ośmiomiesięcznemu smakoszowi. Zaleca się ostrożność, ponieważ w nadmiarze owoce mogą działać wzdymająco i lekko przeczyszczająco.

Czereśnie - przetwory i zastosowanie w kuchni

Czereśnie mogą być spożywane na surowo, ale i jako przetwory oraz mrożonki (po uprzednim usunięciu ogonków i drylowaniu). Świeże czereśnie są doskonałą przekąską w letnie, zwłaszcza upalne dni. Nieumyte można przechowywać w lodówce do siedmiu dni.

Dobrze smakują czereśniowe dżemy, kompoty, musy, kisiele, galaretki i czereśnie kandyzowane, będące dekoracją ciast i deserów. Czereśnie mogą być także marynowane w occie i podawane jako dodatek do pasztetów i mięs. Sporządza się z nich likiery i syropy. To smakowity dodatek do lodów, sałatek, placków, naleśników i płatków śniadaniowych. Czereśnie świetnie łącza się z innymi owocami i z czekoladą.

Czereśnie - na co uważać?

Kupując i jedząc czereśnie warto pamiętać o kilku kwestiach. Co jest ważne?

  • Należy kupować owoce dojrzałe, świeże i zdrowe.
  • Najbardziej wartościowe są owoce ciemne. Owoce te jedzone w sezonie są najzdrowsze.
  • Nie powinno się popijać czereśni żadnymi płynami, szczególnie woda lub mlekiem. Taki duet może wywołać sensacje żołądkowo-jelitowe (biegunka, nudności, wymioty).
  • Czereśni nie wolno jeść bezpośrednio przed posiłkiem (na przykład sutym obiadem) oraz na czczo, ponieważ utrudniają trawienie.
  • Surowe owoce są ciężkostrawne, długo zalegają w żołądku. Powinny na nie uważać kobiety w ciąży, osoby z wrażliwym żołądkiem i cierpiący na chorobą wrzodową.
Więcej o: