1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Masło orzechowe - czy jest zdrowe dla dzieci?

Masło orzechowe kojarzy nam się z "Ulica Sezamkową" i wieloma amerykańskimi filmami. Nic dziwnego - ten przysmak narodził się w Stanach Zjednoczonych i właśnie tam jest najbardziej popularny. Masło orzechowe jest smaczne, pożywne i zdrowe, jednak należy je spożywać z umiarem. Jakie posiada wartości odżywcze? Jak je jeść i do czego używać? Czy jest zdrowe dla dzieci?

Masło orzechowe, wytwarzane z orzeszków ziemnych, jest bardzo popularnym produktem spożywczym w kuchni amerykańskiej i holenderskiej. Wykorzystuje się je jako smarowidło do kanapek lub składnik wypieków - ciast i ciasteczek. Masło orzechowe narodziło się w XIX wieku, a jego ojcem był amerykański lekarz John Harvey Kellogg.

Masło orzechowe - wartości odżywcze

Masło orzechowe składa się z orzechów, cukru, olejów roślinnych i soli, choć można kupić (bądź zrobić) naturalne masło orzechowe, zrobione z samych orzechów, bez dodatków. Wielbiciele smakołyku mogą również szukać produktów z dodatkiem cynamonu, rodzynek, czekolady lub bananów. W Stanach Zjednoczonych, zgodnie z przepisami, minimalna zawartość orzechów nie może być mniejsza niż 90%. Masło orzechowe to źródło:

  • białka. Masło orzechowe zaliczane jest do produktów białkowych. Może być składnikiem diety wegańskiej i wegetariańskiej, a także diety sportowców,
  • tłuszczów. To produkt wysokoenergetyczny. Tłuszcz jest bogaty w kwas oleinowy, zawiera również niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe. Masło orzechowe jest bardzo zdrowym tłuszczem, ponieważ pomaga obniżyć poziom cholesterolu, wpływa na redukcję chorób serca i obniża ciśnienie krwi. Ma także działanie przeciwzapalne,
  • błonnika, który usprawnia perystaltykę jelit, poprawia gospodarkę węglowodanową, a także obniża stężenie glukozy we krwi. Jest pomocne w walce z otyłością, ponieważ wiąże wodę, pęcznieje w żołądku, poprawia metabolizm i zwiększa uczucie sytości,
  • witamin: witamina E, niacyna, witaminy z grupy B: B1, B2 i B6,
  • minerałów. Masło orzechowe jest źródłem: żelaza, wapnia, fosforu, potasu, magnezu, sodu, miedzi, cynku, chromu i manganu,
  • przeciwutleniaczy, które wspierają pracę serca. Okazuje się, że regularne spożywanie masła orzechowego (w rozsądnych ilościach!) może zapobiegać udarom i chorobom serca,
  • tryptofanu (aminokwas), który wpływa na zdolność koncentracji, poprawia pracę mózgu. To dlatego masło orzechowe jest polecane również osobom, które są przemęczone, pracują umysłowo bądź są aktywne fizycznie.

Aby masło orzechowe było zdrowe i niosło ze sobą korzyści dla zdrowia, musi być dobrej jakości. W przeciwnym razie dostarcza wyłącznie pustych kalorii. Należy wybierać produkty o jak największej zawartości orzechów. Można je również zrobić samodzielnie. To banalnie proste.

Masło orzechowe - przepis

Masło orzechowe to zmielone do formy półpłynnej prażone orzeszki ziemne. Uzyskana z nich masa jest kremowa, klejąca w ustach, smaczna i pożywna, a także zdrowa.

Domowe masło orzechowe można zrobić zarówno z samych orzechów, jak i z dodatkiem dobrego oleju (na przykład orzechowego lub słonecznikowego). Opcja z olejem sprawdza się, gdy orzechy są suche. Masło orzechowe można zrobić każdego rodzaju orzechów.

Aby uzyskać naturalne masło orzechowe wystarczy wziąć 2 -3 szklanki orzeszków ziemnych, najlepiej prażonych (lub uprażyć je samodzielnie, na suchej patelni lub w piekarniku rozgrzanym do 180 °C). Orzechy - solone lub nie, według uznania - należy przełożyć do blendera lub malaksera i miksować na najwyższych obrotach. Jak długo? To zależy od oczekiwanego efektu. Aby otrzymać jednolitą, kremową masę - kilka minut. Aby rozkoszować się smakiem masła orzechowego z kawałkami orzechów, po kilkunastu sekundach miksowania trzeba odłożyć na bok mniej niż połowę zmiksowanych już orzechów, po czym później połączyć je z gotowym orzechowym kremem.

Masło orzechowe - jak jeść?

Masło orzechowe najczęściej pojawia się na kanapkach - zarówno z dżemem, jak i solo, także z ostrym serem czy w roli dodatku do pikantnego sosu do mięs. Masło orzechowe świetnie smakuje w ciasteczkach czy brownie, ale i innych wypiekach, gdzie dodaje się je zamiast oleju, masła lub margaryny.

Masło orzechowe - kalorie

Masło orzechowe jest bardzo kaloryczne. Łyżka produktu dostarcza około 200 kalorii, dlatego warto jeść je z umiarem. Co ciekawe zawarte w nim nienasycone kwasy tłuszczowe pomagają spalić tkankę tłuszczową. To sprawia, że masło orzechowe przyspiesza spalanie tłuszczu i pomaga zrzucić zbędne kilogramy. Potwierdzają to badania naukowe. Trzeba przy tym pamiętać o umiarze - optymalna ilość orzechów w całodziennej diecie to około 1-2 łyżki.

Czy masło orzechowe jest zdrowe dla dzieci?

No dobrze, a kiedy masło orzechowe dla dzieci? Specjaliści zalecają, by orzechy do diety niemowląt wprowadzać jak najwcześniej, nawet od czwartego miesiąca życia. To ma zmniejszać ryzyko, że zostaną alergikami w przyszłości. Wyjątkiem są niemowlaki ze skazą białkową, które powinny spróbować orzechów gdy skończą pół roku. Ponieważ jedzenie orzechów przez maluchy mogłoby być niebezpieczne, by nie narażać ich na zakrztuszenie, orzechy warto wprowadzać właśnie pod postacią masła orzechowego - koniecznie dobrej jakości. Oznacza to, że masło orzechowe dzieci mogą jeść od 4. miesiąca życia (należy to robić z umiarem i ostrożnością - trzeba obserwować reakcje organizmu dziecka na nowy produkt, który może być silnym alergenem).

Więcej o:
Komentarze (1)
Masło orzechowe - czy jest zdrowe dla dzieci?
Zaloguj się
  • trenerseba

    0

    W przypadku masła orzechowe kluczową kwstią jest to ILE GO JEMY. Samo w sobie jest bogactwem mikro i makro elementów, białka - jednak jest ono bardzo kaloryczne. Dodatkowo najpopularniejsze masło orzechowe z arachidów ma bardzo duży odsetek kwasów tłuszczowych omega 6 w stosunku do omega 3 - przez co jedzone w nadmiarze może powodować stany zapalne. Jedzenie 2,3 łyżeczek dziennie nie powinno stanowić problemu a może w fajny sposób urozmaicić naszą dietę. Dodatkowo kupując masło orzechowe - warto zwracać uwagę aby ich skład był w 100% naturalny - 100% orzechów, bez soli, bez cukru, bez oleju palmowego. Ja swoje masełko kupuję na natural.sklep.pI - szklany słoiczek, PYYSZNY smak i100% orzechów.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX