1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Cholina (witamina B4) - zapotrzebowanie, dawkowanie, działanie i występowanie

Cholina to inaczej witamina B4. Pełni wiele cennych funkcji w organizmie, szczególnie polecana jest kobietom w ciąży z uwagi na prawidłowy rozwój płodu. Co jeszcze powinniśmy wiedzieć o tej substancji, gdzie się znajduje i jaką rolę pełni w ludzkim organizmie?

Cholina - ogólna charakterystyka

Cholina ze względu na swoje właściwości zaliczana jest do witamin z grupy B. Jest rozpuszczalna w wodzie. W organizmie ludzkim znajduje się w związkach nazywanych fosfolipidami, wśród których najbardziej popularna jest lecytyna. Ciężko jednoznacznie określić, jaka jest prawidłowa dawka choliny w ciągu doby. Najczęściej dobrze zbilansowana dieta powinna zawierać około 400-900 mg tej substancji - to dawka wystarczająca dla organizmu.

Cholina - działanie

Cholina pełni wiele ważnych funkcji w organizmie. Bierze czynny udział w procesie utrzymania prawidłowego funkcjonowania komórek, czynności serca, regulacji gospodarki lipidowej. Odgrywa istotną rolę w transporcie substancji obecnych w ludzkim organizmie. Korzystnie oddziałuje również na pamięć, opóźnia procesy starzenia się mózgu i demencji starczej.

Niektóre badania dowodzą, że dieta bogata w przyswajalną cholinę (dieta zawierająca dużą ilość jajek) może ochronić nawet przed chorobą Alzheimera. Witaminie B4 przypisuje się także rolę tworzenia bariery ochronnej w przypadku nowotworów różnego rodzaju.

Ponadto, cholina pozytywnie wpływa także na funkcjonowanie wątroby. Zaleca się ją osobom, które mają problemy z wątrobą spowodowane niewłaściwą, ciężkostrawną dietą, nadużywaniem alkoholu lub lekarstw.
Spożycie choliny jest szczególnie ważne dla kobiet w ciąży oraz karmiących piersią, ponieważ zawartość tej witaminy wpływa na rozwój mózgu i rdzenia kręgowego u jeszcze nie narodzonego dziecka i noworodka. Witamina ta wspiera transport substancji odżywczych przez łożysko,poprawiając przepływ krwi i zmniejszając ryzyko wystąpienia stanu przedrzucawkowego. Dostarczenie odpowiedniej dawki witaminy B4 może uchronić dziecko przed cukrzycą typu II i nadciśnieniem. Cholina aż ośmiokrotnie zmniejsza ryzyko pojawienia się takich wad genetycznych jak zespół Downa i autyzm.

Badania pokazują jednak, że znaczna część przyszłych mam cierpi na niedobory choliny.

Cholina - gdzie można ją znaleźć?

Witaminę B4 można suplementować odpowiednimi preparatami, jednak lepiej dostarczać ją w naturalny sposób. Samoczynnie wytwarza się w organizmie, jeśli regularnie jemy określone produkty. I choć nie jest ona obecna bezpośrednio w tych produktach, to zawarta tam lecytyna jest przetwarzana właśnie w cenną cholinę.

Mowa tu o takich warzywach jak: kalafior, fasolka szparagowa, zielony groszek, kapusta i cieciorka. Z mięs polecana jest wątróbka oraz czerwone mięso. Doskonałym źródłem choliny będzie ryż, świeże ryby, orzechy i jajka - te ostatnie ze względu na zawartość fosfatydylocholiny. Badania dowodzą, że jedzenie chociażby jednego jaja w ciągu doby może zwiększyć poziom choliny do 25-50% rekomendowanego pobrania.

Niedobór choliny - skutki oraz objawy

Brak dostarczenia odpowiedniej ilości witaminy B4 może w konsekwencji doprowadzić do stłuszczenia wątroby. Niedobór prowadzi w pierwszej kolejności do gromadzenia się cholesterolu i triglicerydów w wątrobie, a potem do jej stłuszczenia.
Wśród objawów wskazujących na możliwy niedobór choliny wymienia się: 

Warto dodać, że zapotrzebowanie na tę witaminę może się zwiększyć ze względu na długotrwały stres, traumatyczna sytuacja, częste rozdrażnienie i nadużywanie alkoholu. Niedostateczna ilość choliny ma negatywny wpływ na rozwój dziecka - m.in. na powstawanie wad ośrodkowego układu nerwowego, pogorszenie układu odpornościowego i zaburzenia intelektualne w dalszym życiu.

Nadmiar choliny - skutki oraz objawy

W odwrotnej sytuacji, kiedy mamy do czynienia z podejrzeniem nadmiernego spożycia choliny, warto zwrócić na takie objawy, jak:

Więcej o: