1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Seler naciowy - jak i po co go jeść?

Seler naciowy znano już w starożytności. Kiedyś uznawany był za doskonały środek uspokajający oraz lek na poprawę libido, traktowany jak roślina rytualna - wieńcami z liści i łodyg selera dekorowano głowy zwycięzców igrzysk nemejskich. Dziś, choć seler naciowy wciąż traktowany jest jak "warzywo miłości", częściej kojarzy się ze zdrową przekąską dla osób dbających o zgrabną sylwetkę i odchudzających się. Jakie właściwości i walory ma seler naciowy? Jak go jeść?

Seler naciowy - właściwości

Seler naciowy to warzywo o charakterystycznym, orzeźwiającym i lekko pikantnym smaku, należące do rodziny roślin selerowatych. Jest odmianą selerów zwyczajnych. Jego częścią użytkową są długie i jędrne łodygi zakończone drobnymi listkami. W porównaniu z selerem korzeniowym seler naciowy ma więcej soli mineralnych, witaminy C i olejku eterycznego. Uprawia się go w Europie, Azji Środkowej oraz Afryce. Warzywo, choć znane jest od starożytności, spopularyzowane zostało w XVII-wiecznych Włoszech.

Seler naciowy to bogate źródło wielu substancji odżywczych, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Zawiera wiele witamin: C, A, E oraz witaminy z grupy B oraz minerałów, takich jak fosfor, potas, wapń, cynk, żelazo i magnez. Seler jest bogatym źródłem flawonoidów, które są naturalnymi antyoksydantami. Pozostałe substancje odżywcze, które zawiera warzywo, trudno byłoby wymienić. Badania dowodzą, że seler naciowy posiada ich ponad osiemdziesiąt.

Seler naciowy - dlaczego warto go jeść?

Seler naciowy jest bardzo zdrowy. Śmiało można powiedzieć, że wspiera funkcjonowanie wszystkich narządów. Ma wiele zalet:

  • nawadnia (składa się w 94 % z wody), reguluje gospodarkę wodną w organizmie, zapobiega odwodnieniu organizmu,
  • poprawia trawienie (zawiera sporo błonnika), łagodzi zaparcia (Ale uwaga! Zbyt duża ilość selera może wywołać biegunkę!),
  • redukuje stres, wpływa korzystnie na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego,
  • obniża ciśnienie krwi,
  • wyrównuje rytm serca,
  • obniża poziom złego cholesterolu,
  • działa przeciwnowotworowo (zawiera apigeninę, bardzo silny związek o właściwościach przeciwnowotworowych),
  • pozytywnie wpływa na potencję (mówi się o nim "warzywo miłości"),
  • jest afrodyzjakiem (zawiera feromony, takie jak androsteron i androstenol),
  • poprawia wzrok, obniża ryzyko zaćmy i zwyrodnienia plamki żółtej,
  • odkwasza organizm, przywraca równowagę kwasowo-zasadową w organizmie, oczyszcza organizm z toksyn,
  • działa moczopędnie, pomaga usuwać obrzęki,
  • odmładza skórę,
  • zaleca się go w profilaktyce kamicy żółciowej,
  • niweluje ból stawów, pomaga łagodzić ból związany z artretyzmem,
  • jest niskokaloryczny i doskonały dla osób odchudzających się. To zdrowa i smaczna przekąska, która spala tłuszcz, pomaga trawić tłuszcze, wypełnia żołądek, a i hamuje apetyt na słodycze.

Seler naciowy w kuchni. Jak go jeść?

Seler naciowy cieszy się ogromną popularnością. To doskonała i smaczna przekąska, a także składnik sałatek oraz koktajli. Warto pamiętać, że seler naciowy w postaci nieprzetworzonej jest zarówno najmniej kaloryczny, jak i najbardziej bogaty w cenne substancje odżywcze.

Seler naciowy można jeść na wiele sposobów. Najprościej - wystarczy pociąć chrupkie łodygi na mniejsze kawałki, po czym podać z dipem lub nadziać fetą, białym serkiem czy kozim serem. Jego walory smakowe doskonale podkreśla świeża bazylia, pomidory, także suszone oraz świeże ogórki.

Innym pomysłem na włączenie selera naciowego do diety są sałatki podane z ulubionymi sosami. Na przykład z:

  • ogórkiem, rukolą, z dowolnym serem,
  • koprem włoskim, jabłkiem, prażonymi pestkami dyni, szczypiorkiem i sałatą,
  • jabłkiem, awokado, orzechami włoskimi,
  • kaszą bulgur, świeżym ogórkiem, cebulką, granatem i fetą.

Seler naciowy można dodawać do soków warzywnych, warzywno-owocowych oraz koktajli. Najprostszym przepisem jest sok jabłkowo-selerowy, choć warzywo to doskonale komponuje się z wieloma innymi roślinami. Smakowitym pomysłem na zdrowy koktajl jest mieszanka selera naciowego, kiwi, szpinaku i świeżego ogórka.

Kolejną smakowitą propozycją jest zupa-krem z selera naciowego, ugotowana na bulionie warzywnym, podana z prażonymi pestkami dyni bądź grzankami lub sałatka z makaronem i innymi warzywami (na przykład cebulą, papryką i cukinią). Seler naciowy wspaniale smakuje w zupach, zapiekankach i daniach jednogarnkowych.

Aby seler naciowy nie stracił zbyt wielu substancji odżywczych, najlepiej przechowywać go w lodówce, w plastikowym pojemniku, myć dopiero przed spożyciem i zjeść go w ciągu tygodnia od dnia zakupu.

Więcej o: