1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Biotyna (witamina H lub B7) - jakie ma właściwości i gdzie jej szukać?

Biotyna, czyli inaczej witamina H lub B7, ogrywa ważną rolę w funkcjonowaniu organizmu. To dzięki niej mamy piękną skórę, włosy i paznokcie. Jakie jeszcze właściwości ma biotyna i w jakich produktach się znajduje? Czy niedobór witaminy H ma jakieś konsekwencje dla zdrowia?

Biotyna - czym jest?

Biotyna, funkcjonująca również pod nazwą witamina H i witamina B7, to witamina zaliczana do witamin z grupy B. W języku potocznym nazywa się ją także "witaminą młodości". Bez problemu rozpuszcza się w wodzie, zaś jej nadmiar usuwany jest razem z moczem.  

Witamina B7 odgrywa bardzo ważną rolę w organizmie. Przede wszystkim stanowi koenzym wielu złożonych procesów. Bez niej poszczególne enzymy nie są w stanie poprawnie katalizować reakcji, dlatego tak ważne jest, by dostarczać ją w odpowiedniej ilości. Niedobór tej substancji może wywołać poważne konsekwencje dla zdrowia. Często wśród pierwszych objawów braku biotyny są problemy z włosami (osłabienie, wypadanie), paznokciami (kruche, łamliwe) i ze skórą (zbyt przesuszona). Obecność tej witaminy jest również bardzo ważna dla kobiet w ciąży i karmiących piersią.

Biotyna - właściwości

Biotyna spełnia wiele funkcji. To od niej po części zależy funkcjonowanie układu nerwowego, immunologicznego, czy prawidłowa przemiana materii. Dzięki odpowiedniej ilości witaminy H mamy dobry nastrój i mniej intensywnie odczuwamy ból. Uczestniczy w ważnych procesach, jak tworzenie kwasów tłuszczowych czy glukoneogeneza (produkcja glukozy). Wpływa także na funkcjonowanie tarczycy i wspomaga jej pracę.

Odpowiednia jej ilość sprawi, że nasze włosy będą piękniejsze, mocniejsze, paznokcie twardsze i odporniejsze, a skóra gładka i odpowiednio nawilżona.

Biotyna - zapotrzebowanie

W dzisiejszych czasach zjawisko całkowitego braku witamin (awitaminoza) właściwie nie występuje, szczególnie w krajach rozwiniętych. Zdarzają się jednak przypadki niedoborów, związane z występowaniem innych chorób, dolegliwości, stosowania niewłaściwej diety lub zażywania lekarstw (np. lekarstw przeciwdrgawkowych, jak fentyoiny, karbamazepiny, fenobarbital czy prymidon). Również przyjmowanie niektórych antybiotyków (tetracyklin, sullfonamidów) może przyczynić się do zwiększenia zapotrzebowania na tą substancję. Przy spożywaniu zbyt dużej ilości alkoholu i hormonów steroidowych zażywanie biotyny jest bardzo wskazane.

Dzienne zapotrzebowanie na biotynę nie jest dokładnie określone, ale według zaleceń amerykańskich naukowców osoba dorosła powinna przyjmować dawkę wynoszącą około 30-100 µg. Nie stwierdzono szkodliwego działania wynikającego z nadmiaru przyjmowania tej witaminy. Biotyna jest rozpuszczalna w wodzie, ale odradza się spożywanie jej razem z surowym białkiem ze względu na zawartość kompleksu tzw. awidyny, który hamuje jej wchłanianie. Nadwyżka biotyny jest wydalana wraz z moczem. Warto jednak zachować umiar i rozsądek w suplementacji, jak w przypadku przyjmowania każdej innej witaminy.

Biotyna - gdzie można ją znaleźć?

Biotyna obecna jest w produktach pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Dużą zawartość tej witaminy znaleźć można także w produktach mącznych: mące sojowej, ryżowej i pełnoziarnistej.

Doskonałym źródłem witaminy B7 są takie produkty spożywcze:

  • ryby morskie,
  • jajka, przede wszystkim żółtka jaj,
  • nabiał,
  • podroby, głównie wątróbka,
  • mięso oraz wędliny,
  • orzechy, a szczególnie ziemne, włoskie oraz migdały,
  • nasiona, pestki,
  • owoce, 
  • czekolada
  • warzywa, a szczególnie awokado, pomidory, marchew i szpinak, bataty, kalafior oraz grzyby.

Biotyna - niedobór

Objawy niedostatecznej ilości biotyny w organizmie są przede wszystkim widoczne na skórze. Gołym okiem można zauważyć różnego rodzaju zmiany skórne w postaci łuszczącej się suchej skóry, z niewielkimi podrażnieniami, a nawet stanami zapalnymi. Skóra może nieco zmienić swój odcień na szary.

Konsekwencją niedoboru są także kłopoty z włosami -  osłabienie, wypadanie, utrata grubości oraz sprężystości włosów, a nawet przedwczesne siwienie. Do tego mogą dojść problemy z paznokciami - płytka paznokcia zaczyna być coraz bardziej cienka, a paznokieć kruszy się i rozdwaja. 

Kolejnym objawem, który z początku może być trudny do powiązania z nieodpowiednią podażą biotyny, jest podwyższony poziom cholesterolu we krwi. Mogą pojawić się także takie symptomy jak: ogólne rozdrażnienie, kłopoty z koncentracją, senność, otępienie, a nawet ból mięśni czy mrowienie.

Więcej o: