1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Otręby owsiane i pszenne - co warto o nich wiedzieć?

Otręby są produktem ubocznym przemiału zbóż oraz gryki na mąkę lub kaszę. Powstają z otoczki ziarna. Są uznawane za składnik zdrowej diety, ponieważ zawierają dużą ilość błonnika, witamin, makro- i mikroelementów. Dzięki swoim właściwościom nie tylko zapewniają na długo uczucie sytości, ale i mają wiele prozdrowotnych właściwości. Do czego używać otrębów? O czym warto wiedzieć i pamiętać?

Otręby to produkt powstały z przemiału pszenicy, owsa, żyta, jak również gryki. Ziarna owsa składają się z czterech warstw: okrywy owocowo-nasiennej, warstwy aleurowej, bielma oraz zarodka. Produktami ich przemiału jest mąka, kasze oraz otręby, powstające z zewnętrznej warstwy ziarna. Z technologicznego punktu widzenia otręby są produktem ubocznym. To nic innego jak otoczki zbóż.

Z uwagi na mnogość zbóż, w sklepach można kupić otręby owsiane, pszenne, żytnie, orkiszowe, gryczane. Wszystkie są dobrym źródłem witaminy A, E, witamin z grupy B, jak również składników mineralnych, takich jak: magnez, cynk, żelazo, jod, potas czy mangan. Zawierają też duże ilości błonnika. Najbardziej popularne są otręby owsiane, uznawane za najzdrowszy rodzaj otrębów. Zawarty w nich tłuszcz składa się w 40% z kwasu linolowego.

Otręby owsiane i pszenne - właściwości i działanie

Otręby pszenne wyróżnia najwyższa zawartość błonnika pokarmowego, a także duża zawartość magnezu, żelaza, miedzi, potasu, cynku oraz jodu. Zawierają witaminy z grupy B, które korzystnie wpływają na przemiany węglowodanów, białek i tłuszczów w organizmie, wspomagają układ nerwowy, dobrze wpływają na koncentrację, łagodzą stres. Aktywizują metabolizm, poprawiają perystaltykę jelit, ułatwiają wypróżnianie, regulują problem zaparć. Otręby pszenne są pomocne w profilaktyce schorzeń przewodu pokarmowego, ale również chronią przed rakiem jelita grubego czy rakiem żołądka.

Otręby owsiane cechują się mniejszą zawartością błonnika, bogactwem witamin z grupy B (szczególnie B6 oraz B12) oraz minerałów (selenu, magnezu), a także największą ilością nienasyconych kwasów tłuszczowych. Zawierają również kwas oleinowy (stosowany w profilaktyce antynowotworowej). Są uważane są za najzdrowsze.

Otręby owsiane wspierają pracę mózgu i układu nerwowego, poprawiają pamięć i koncentrację. Nie bez znaczenia jest, że wpływają na utrzymanie i wzrost masy mięśniowej, zwiększają wytrzymałość, poprawiają sprawność fizyczną. Otręby owsiane są pomocne w profilaktyce miażdżycy, otyłości i cukrzycy, a także w celu obniżenie tak zwanego złego cholesterolu we krwi (cholesterolu LDL) oraz trójglicerydów. Otręby owsiane wzmacniają również układ immunologiczny.

Do czego używać otrębów?

Otręby znajdują szerokie zastosowanie w kuchni. Można je dodawać do każdego posiłku, jeść na sucho, a i traktować jako dodatek. Są doskonałe do:

  • jogurtu, mleka, kefiru, maślanki,
  • owsianki, koktajli mleczno-owocowych, deserów,
  • słodkich wypieków, takich jak ciasta czy muffinki,
  • do wypieku chleba i bułek,
  • zup, sosów (to świetny zagęstnik),
  • gulaszów, potrawek,
  • pasztetów,
  • warzyw, surówek, sałatek,
  • musli,
  • panierki do mięs (kotletów) oraz burgerów warzywnych.

Otręby. O czym warto pamiętać?

Otręby pszenne mają też wady. Nie zaleca się ich osobom zmagającym się z chorobami: przewodu pokarmowego (na przykład  zapalenie jelit, trzustki, żołądka, choroby wątroby, wrzody żołądka, refluks, nadwrażliwość układu pokarmowego), nerek i układu moczowego oraz układu kostnego. Otręby nie są wskazane w niedokrwistości. Ma to związek z tym, że zmniejszają wchłanianie żelaza i cynku, a zawarte w nich pektyny oraz celuloza utrudniają wchłanianie wapnia.

Ponieważ otręby zawierają duże ilości błonnika, zapewniają na długo uczucie sytości, ale i pomagają oczyścić jelita. Jedząc je należy pamiętać o piciu wody, żeby sobie nie szkodzić.

Jeżeli nie istnieją przeciwwskazania do stosowania otrębów, należy wprowadzać je do diety stopniowo, zaczynając od jednej łyżeczki dziennie. Jakie otręby wybrać? Pszenne, owsiane, gryczane, a może orkiszowe? Dobrym rozwiązaniem jest zrobienie własnej mieszanki. Wystarczy w słoiku wymieszać kilka rodzajów otrębów.

Zalecana dzienna ilość otrębów wynosi maksymalnie 3 łyżki dziennie, rozłożone na kilka posiłków. Ma to związek z tym, że ich nadmiar szkodzi. Za duże spożycie otrębów może wywołać: ból brzucha, wzdęcia i zaparcia, a także reakcje alergiczne, negatywnie wpływać na gospodarkę hormonalną, prowadzić do zespołu jelita wrażliwego.

Więcej o:
Komentarze (1)
Otręby owsiane i pszenne - co warto o nich wiedzieć?
Zaloguj się
  • manikan

    0

    ja regularnie wcinam otręby i śliwki, zawierają sporo błonnika, więc w miarę ok. Ja mam ogólnie dosc duzy problem z jelitami, więc jeszcze dodatkowo stosuję preparat intesta, żeby to wszystko było jakoś uregulowane i żebym umiała się normalnie wypróżnić.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX