1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Pestki dyni - co zawierają i jak wpływają na nasze zdrowie?

Pestki dyni mają mnóstwo cennych właściwości. Zawierają minerały, witaminy, cenne tłuszcze, a do tego są smaczne, tanie i mają szerokie zastosowanie kulinarne. Przeczytaj więcej na temat prozdrowotnych wartości pestek.

Pestki dyni - ogólna charakterystyka

Pestki dyni znajdują się w miękkim miąższu dyni. Dynia występuje w ponad 760 gatunkach, choć w Polsce najbardziej znana jest odmiana charakteryzująca się żółto - pomarańczowym miąższem, o dużej zawartości pestek.

Odżywczy owoc dyni ma wiele cennych wartości odżywczych, a jego pestki zawierają kwasy tłuszczowe, odpowiedzialne m.in. za transport enzymów w ludzkim ciele. Ponadto pestki dyni są źródłem minerałów, takich jak B-karoten, potas, wapń, fosfor, witaminy z grupy B, a także witamin: A, C, D, E.

W 100 gramach suszonych pestek dyni znajduje się około 560 kcal i prawie 50 g tłuszczu. Mają szerokie zastosowanie w kuchni, są do kupienia w każdym sklepie i to za jedyne kilka złotych.

Pestki dyni - właściwości

  • Zawierają kwasy tłuszczowe

Kwas linolowy, zawarty w pestkach dyni, z grupy nienasyconych kwasów tłuszczowych typu omega-6, zaliczany jest do egzogennych kwasów tłuszczowych, tzn. jest niezbędnym składnikiem diety, gdyż nie jest syntezowany przez organizm. Kolejny kwas, palmitynowy, funkcjonuje w organizmie jako źródło energii, niezbędnej do zachodzenia reakcji biologiczno-chemicznych. W suplementacji sportowej stanowi punkt odniesienia podczas układania diety sportowca. 

  • Wspomagają prawidłowe działanie nerek

Pestki dyni, regularnie spożywane w diecie, mają właściwości sprzyjające leczeniu nerek. Dzieje się tak dzięki zawartości w pestkach witamin, które powodują zmniejszenie ilości wydalanego wraz z moczem kwasu szczawiowego. Jedzenie pestek zmniejsza ryzyko tworzenia się kamieni nerkowych. 

  • Poprawiają płodności u mężczyzn

Pestki z dyni są źródłem cynku, który pomaga w utrzymaniu właściwego poziomu testosteronu we krwi, co ma duże znaczenie dla mężczyzn. Cynk obecny w pestkach wyróżnia się najlepszą przyswajalnością i pozytywnie wpływa na zdrowie prostaty.

  • Poprawia urodę

Zawartość znaczącej ilości cynku w pestkach dyni przyczynia się również do utrzymania, pięknych, zdrowych włosów, skóry oraz paznokci. 

  • Obniżają poziom złego cholesterolu

W składzie pestek dyni znajdują się również roślinne sterole i stanole (m.in. beta-sitosterol, sitostanol, avenasterol, kampesterol, stigmasterol i kampestanol), które pozytywnie oddziałują na funkcjonowanie serca oraz utrzymanie odpowiedniego poziomu cholesterolu we krwi.

  • Obniżają poziom cukru

Według naukowców istnieje duża szansa, że pestki dyni obniżają poziom cukru we krwi. Potencjalne właściwości przeciwcukrzycowe wynikają z zawartości w surowych nasionach tego owocu oleju, który najprawdopodobniej stanowi źródło tokoferolu i ma działanie przeciwhiperglikemiczne w leczeniu cukrzycy typu 2 (badanie przeprowadzono na szczurach). Z tego powodu pestki dyni są idealne dla diabetyków.

  • Wspomagają działanie układu trawiennego

Pestki dyni mają dość sporo kalorii (100 gramów zawiera ich około 560) i z tego powodu zaleca się, by osoby odchudzające się spożywały je w rozsądnych ilościach. Warto tu wspomnieć o zawartości błonnika, który w naturalny sposób poprawia funkcjonowanie układu trawiennego.

  • Na poprawę humoru

Oprócz cennych minerałów, pestki dyni zawierają sporą ilość tryptofanu, czyli aminokwasu uznawanego za prekursora serotoniny - hormonu szczęścia. Dodatkowo zawartość magnezu oraz potasu korzystnie wpływa na działanie układu nerwowego, łagodzi objawy depresji, a także zmniejsza intensywność migren i bólu głowy.

Pestki dyni - jak je jeść?

Pestki dyni stanowią smaczną i pożywną przekąskę, którą można zawsze mieć po ręką. Pestki są suszone, mają długi termin przydatności i są sprzedawane w formie, która nadaje się bezpośrednio do spożycia. W sklepach dostępne są gotowe, pozbawione już łupinek, uprażone pestki, sprzedawane w podręcznych opakowaniach, które można zabrać ze sobą na spacer czy do pracy.

Można także samemu przygotować pestki do zjedzenia. Choć najlepiej jeść je na surowo, to równie dobrze można samodzielnie prażyć. Ważne jednak, by nie robić tego zbyt długo, by nie pozbawić ich cennych właściwości.

W kuchni pestki dyni można wykorzystać na wiele sposobów i urozmaicić nimi smak wielu potraw. Nadają się zarówno do zup-kremów, sałatek jak i wypieków (np. chleba). Doskonale sprawdzą się jako baza do przyrządzenia pasty na kanapki.

Więcej o: