1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Jagody - dlaczego warto je jeść?

Jagody są znane i cenione od wieków zarówno z uwagi na wyjątkowy smak, jak i wartości odżywcze oraz właściwości zdrowotne. Od wieków są wykorzystywane zarówno w kuchni, jak i do leczenia różnych stanów chorobowych. Na co pomagają jagody? Dlaczego warto je jeść?

Jagody, czarne jagody to zwyczajowe nazwy borówki czarnej. Można je zbierać samodzielnie w lesie, jak i kupić na targowiskach, od czerwca do sierpnia. Jagodowe krzaczki można znaleźć w lasach, na wrzosowiskach, torfowiskach i podmokłych terenach, zarówno na nizinach, jak i w górach. Borówka czarna była znana już w czasach starożytnych i średniowiecznych.

Czarna jagoda rośnie w środkowej i północnej Europie, jest rozprzestrzeniona w Azji, Europie i Ameryce Północnej na obszarach o klimacie umiarkowanym i arktycznym. Jagodowe krzaczki nie są wysokie, sięgają 50 cm wysokości. Mają drobne listki i pojedyncze ciemnoczerwone kwiaty. Owoce jagody najpierw są zielone, potem czerwone -  ciemniejąca w miarę dojrzewania. Dojrzałe przybierają ciemną barwę, którą zawdzięczają antocyjanom. Są czarne z niebieskawym, woskowym nalotem. Osiągają średnicę do 10 mm.

Jagody - wartości odżywcze

Jagody są nie tylko smaczne, ale i zdrowe. Zawierają wiele witamin i składników mineralnych. To głównie:

Jagody - właściwości prozdrowotne i lecznicze

Jagody od wieków są stosowane w celach leczniczych. Działanie terapeutyczne przypisuje się głównie obecnym w owocach antocyjanom, dzięki którym owoce jagody mają działanie rozluźniające przy zaparciach i jednocześnie przeciwbiegunkowe. Przy biegunkach stosuje się suszone jagody, jak również herbaty i soki jagodowe, ponieważ działają zatwardzająco. Z kolei przy zaparciach pomogą jagody świeże, nieprzetworzone - działają przeczyszczająco. Jagody zdecydowanie wspierają pracę układu pokarmowego, oczyszcza organizm z nadmiaru cholesterolu.

Dzięki temu, że jagody zawierają dużą ilość polifenoli, związków o działaniu przeciwutleniającym, zapobiegają chorobom serca i nowotworom, a także zaburzeniom metabolizmu. Jagody zawierają też wakcyninę, która ma działanie podobne do insuliny (obniża poziom cukru we krwi).

Jagody, dzięki temu, że zawierają antocyjany, pozytywnie działają na układ sercowo-naczyniowy. Poza tym, ponieważ zawierają składniki bioaktywne, traktuje się jako naturalny antybiotyk - hamują rozwój drobnoustrojów. Odwary z jagód stosuje się przeciw pasożytom: glistom i owsikom.

Wyciągi z jagód wspomagają leczenie chorób oczu - wzmacniają naczynia krwionośne (włosowate), ułatwiają mikrokrążenie w naczyniach oka. Stosuje się je w leczeniu tak zwanej kurzej ślepoty i terapii zwyrodnienia plamki żółtej. Ponadto jagody poprawiają krążenie krwi, uszczelniają naczynia krwionośne. Przeciwdziałają powstawaniu stanów zapalnych skóry, a zawarte w nich składniki mają działanie nawilżające, zmiękczające i wygładzające skórę. Są doskonałe do pielęgnacji ciała.

Preparaty z borówki czarnej wykorzystywane są także do leczenia wrzodów, a także jako środek poprawiający gojenie ran.

Jagody. Co warto wiedzieć?

Sięgając po jagody, warto pamiętać o kilku rzeczach.

  1. Jagody zawsze i bezwzględnie należy umyć, aby chronić się przed patogenami, a także przed zarażeniem bąblowicą.
  2. Do rodziny owoców jagodowych należą także maliny, porzeczki, truskawki, jeżyny, poziomki oraz arbuzy.
  3. Czarne jagody mają niski indeks glikemiczny - mniej niż 50 kcal w 100 gramach
  4. Jagody warto jeść na surowo, ale również jako dodatek do naleśników, owsianki, budyniu, ciast i deserów. Można nimi nadziewać pierogi, bułeczki, a i przygotowywać zupy, soki, dżemy.
  5. Cenne są nie tylko owoce, ale także liście borówki czarnej. Wyciągi z nich stosuje się w stanach zapalnych układu moczowego, przewodu pokarmowego, przy stanach zapalnych skóry i śluzówek, przy hemoroidach.

Od kiedy jagody dla dzieci? Jak je podawać?

Czy dzieci mogą jeść jagody? Czy jagody dla półrocznego dziecka, które dopiero rozpoczyna przygodę z nowymi smakami, to dobry pomysł? Czemu nie. Jeśli maluch jest karmiony mlekiem modyfikowanym, do jego diety jagody można włączyć już w 5. miesiącu życia. Maluchy karmione piersią mogą poznać ich smak w 7. miesiącu życia.

Jagody niemowlakowi należy podawać oczyszczone i umyte, najlepiej początkowo przetarte przez sitko, ponieważ dziecko może mieć problem ze skórką. Dobrym pomysłem jest również sok jagodowy. Starsze maluchy w 9. miesiącu mogą je jeść na surowo, dodane do kaszki czy budyniu. Później mały smakosz może śmiało próbować pierogów z jagodami czy zupy jagodowej.

Więcej o: