1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Kasza manna - dlaczego warto ją jeść i jakie ma witaminy

Kasza manna, czyli grysik pszenny, otrzymuje się z przemiału oczyszczonego ziarna pszenicy. Jest bogaty w witamy z grupy B, ma dużą zawartość jodu, jest lekkostrawny i łatwoprzyswajalny. Ze względu na swój smak stanowi świetny dodatek do wielu dań. Poleca się zarówno małym dzieciom, jak i osobom starszym, a także tym, które nie spożywają mięsa.

Kasza manna - jak powstaje i jak wygląda?

Większości ludzi kasza manna kojarzy się głównie z okresem beztroskiego dzieciństwa, gdy ugotowany na mleku grysik z dodatkiem soku malinowego jadało się na śniadanie. Warto jednak wiedzieć, że manna jest źródłem wielu składników mineralnych istotnych dla właściwego funkcjonowania organizmu. Ze względu na dużą wartość odżywczą stanowi również jeden z podstawowych produktów w przypadku żywienia niemowląt.

Kasza manna występuje w postaci niewielkich białych lub kremowych ziaren. Otrzymuje się ją w wyniku procesu oczyszczania ziaren pszenicy, który polega na oczyszczeniu bielma mącznego za pomocą narzędzi do przemiału zboża. Na rynku są dostępne dwie odmiany kaszy manny. Pierwsza to zwykła kasza, wymagająca kilkudziesięciu minut na przyrządzenie, druga zaś to błyskawiczna, czyli taka, która trafia do sprzedaży już po wstępnej obróbce cieplnej, dzięki czemu wymaga krótszego czasu na przygotowanie.

Z kaszy można przygotować wiele dań, stanowi świetny dodatek do potraw; można z niej zrobić kleik zalecany w przypadku osób cierpiących z powodu zaburzeń przewodu pokarmowego, wątroby, dróg żółciowych czy nerek. Kleik proponuje się też pacjentom w okresie rekonwalescencji po przebytej operacji.

Kaszę można kupić w sieciowych supermarketach, małych, osiedlowych sklepach, w sklepach internetowych i w sklepach z ekologiczną żywnością. Za kilogram kaszy przyjdzie zapłacić od 2 zł do nawet 12 zł, jeśli wybierzemy kaszę pochodzącą z ekologicznej uprawy.

Kasza manna - właściwości

Wśród zalet kaszy manny wymienia się przede wszystkim jej działanie na układ pokarmowy. Jest niezwykle lekkostrawna, łagodna dla żołądka, dobrze przyswajalna przez organizm, a przy tym smaczna i sycąca. Ze względu na te właściwości polecana jest osobom, które mają problemy z trawieniem, z wątrobą, trzustką czy też z przyczyn zdrowotnych muszą stosować dietę (np. przy chorobach pęcherzyka żółciowego).

Spożywanie pszennego grysiku korzystnie wpływa na pracę układu nerwowego - to dobroczynne działanie zawdzięcza głównie zawartości witamin z grupy B. Te same witaminy, a w szczególności witamina B1 i B6, odpowiadają za lepsze funkcjonowanie mózgu i efektywniejszą przemianę węglowodanów w energię.

Istotny jest także poziom żelaza w kaszy - jedna porcja zawiera w sobie niemal 10% dobowego zapotrzebowania organizmu na żelazo. To ważna wiadomość dla osób, które wyłączyły ze swojego menu spożywanie mięsa oraz dla osób w podeszłym wieku i dzieci.

Należy jednak pamiętać, że kasza manna, w odróżnieniu od np. kaszy jaglanej czy gryczanej, zawiera gluten. Nie jest zatem produktem przeznaczonym dla chorych na celiakię, bądź dla osób z nietolerancją glutenu.

Kasza manna - wartości odżywcze

Kasza manna składa się głównie z węglowodanów, w tym skrobi, a także niewielkiej zawartości błonnika. Ma sporo kalorii - w 100 g produktu znajduje się około 350 kcal, z czego 1 g - to tłuszcz, 73,2 g to węglowodany (1,2 g cukier),  10,8 g stanowi białko, 2,4g błonnik i 0,025 g sól. Produkt jest dosyć tuczący i ma wysoki indeks glikemiczny, podnoszący poziom cukru we krwi do IG 60.

Kasza manna - zastosowanie w kuchni

Kiedyś kasza manna stanowiła podstawowy element dziecięcej diety. Gotowana na wodzie lub mleku, w duecie z owocami czy sokiem malinowym była i jest prawdziwym przysmakiem maluchów.  Można ją słodzić zwykłym cukrem lub/ i urozmaicić dodatkami. jak: miód, syrop klonowy, kakao, mielony mak, karob, orzechy, bakalie, cynamon, kardamon oraz imbir.

Jednak grysik ma w kuchni o wiele większe zastosowanie. Dodaje się go do przygotowywania zup, ciast, pasztetów czy placków ziemniaczanych. Niektórzy używają kaszy również jako panierki do kotletów. Za jej pomocą zagęszcza się sos, budyń czy gulasz.

Kasza manna - przyrządzanie

Kaszę manną można gotować zarówno na wodzie, jak i na mleku. Wystarczy odpowiednią ilość kaszy dodać do wody lub mleka. Gotować, jednocześnie mieszając przez około 3-5 minut - do czasu aż zgęstnieje. W zależności od tego, jaką chcemy uzyskać konsystencję, zalecana jest 1 łyżeczka kaszy na 100 ml płynu w przypadku pożądanej płynnej kaszy, oraz 2 łyżeczki kaszy na 100 ml, jeśli chcemy, aby kasza była gęsta.

W razie potrzeby kaszę można dosłodzić do smaku lub połączyć z ulubionymi dodatkami.

Więcej o: