1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Natka pietruszki. Dlaczego warto ją jeść? Jak hodować natkę w domu?

Natka pietruszki jest zieloną częścią warzywa, które jest nie tylko znane, ale i cenione na całym świecie. Pietruszka - zarówno jej korzeń, jak i liście - za sprawą swoich właściwości od stuleci znajduje zastosowanie zarówno w kuchni, jak i medycynie naturalnej. Jakie wartości odżywcze ma natka pietruszki? Jak ją stosować i hodować? Co warto o niej wiedzieć?

Natka pietruszki, część naziemna rośliny z rodziny selerowatych, od wieków jest doceniana ze względu na walory smakowe i właściwości odżywcze. Do Polski trafiła w XVI wieku, natomiast w wielu rejonach świata znajduje zastosowanie już od ponad 2000 lat. W kuchni wykorzystuje się zarówno świeże, jak i suszone liście pietruszki. Najwięcej właściwości ma natka surowa.

Natka pietruszki - wartości odżywcze

Natka pietruszki zawiera duże ilości:

  • witamin: A, C, E, K, B2, B3 (PP), B6, B9 (kwas foliowy). Natka pietruszki dostarcza więcej witaminy C niż cytrusy, a łyżka posiekanej natki pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę A i C,
  • mikro- i makroelementów (to głównie magnez, wapń, potas, fosfor, żelazo, sód, cynk, miedź, mangan). Na szczególną uwagę zasługuje żelazo, które pomimo tego, że jest niehemowe, jest dobrze wchłaniane dzięki obecności witaminy C,
  • błonnika pokarmowego,
  • chlorofilu (ma właściwości przeciwzapalne i antyseptyczne),
  • olejków eterycznych,
  • flawonoidów: luteolinę i apigeninę.

Natka pietruszki - właściwości lecznicze

Natka pietruszki nie tylko dobrze smakuje, ale ze względu na swoje wartości odżywcze:

  • wzmacnia odporność organizmu, chroni przed infekcjami i łagodzi ich objawy,
  • zapobiega stanom zapalnym jamy ustnej,
  • ma dobry wpływ na układ krwionośny: działa krwiotwórczo, zapobiega anemii, wzmacnia naczynia krwionośne, zwiększa krzepliwość krwi, obniża ciśnienia tętnicze krwi,
  • ma pozytywny wpływ na wzrok, skórę, włosy i paznokcie,
  • ogranicza szkodliwą aktywność wolnych rodników, oczyszcza organizm, usuwa toksyny z organizmu,
  • łagodzi nerwobóle,
  • ma silne właściwości moczopędne - wspomaga pracę nerek, ułatwia odprowadzanie nadmiaru wody z organizmu, pomaga w leczeniu kamicy moczowej,
  • reguluje i przyspiesza metabolizm, zmniejsza wzdęcia,
  • niweluje dolegliwości związane z menstruacją, pomaga regulować cykl menstruacyjny, uśmierza ból miesiączkowy,
  • chroni przed chorobami: ogranicza ryzyko rozwoju miażdżycy, choroby niedokrwiennej serca, zmniejsza ryzyko zawału serca i udaru mózgu, ma działanie przeciwnowotworowe.

Pietruszka, jak i natka pietruszki, zalecana jest osobom, które zmagają się z różnymi dolegliwościami zdrowotnymi, takimi jak zaburzona odporność czy anemia, a także kobietom, które karmią swoje dzieci piersią, ponieważ ta przyspiesza produkcję pokarmu. Ponieważ natka pietruszki niweluje nieprzyjemne zapachy, warto ją żuć, by złagodzić aromat czosnku czy nieświeżego oddechu. Żucie listków pietruszki pomaga też palaczom - natychmiast poprawia nieświeży oddech.

Natka pietruszki nie powinna być spożywana w nadmiernych ilościach przez kobiety w ciąży, ponieważ zawarte w niej związki mogą wywołać skurcze macicy. Uważać na nią powinny również osoby, które zmagają się z wysokim poziomem żelaza we krwi oraz pacjenci z zaburzeniami funkcji nerek, gdyż znajdujący się w niej kwas szczawiowy może tworzyć tzw. kamienie w nerkach.

Natka pietruszki w kuchni

Warto wiedzieć, że substancje odżywcze natki pietruszki są nie tylko odporne na zamrażanie, ale i ulegają silnej kondensacji podczas suszenia. Ponieważ jednak wiele cennych związków ulega zniszczeniu podczas obróbki termicznej, do gorących dań natkę należy dodawać na końcu.

Natka pietruszki podnosi walory smakowe i wartości odżywcze wielu potraw: warzywnych, mięsnych, rybnych, z ryżu czy kaszy, zup i drugich dań, omletów i jajecznicy, surówek i sałatek, past kanapkowych i koktajli oraz soków warzywnych. Jest również wdzięcznym elementem dekoracyjnym. Warto dodawać ją do dań przez cały rok, szczególnie w okresie jesienno-zimowym.

Natkę pietruszki można kupić - świeżą i suszoną. Warto ją mrozić, by mieć zawsze zapas pod ręką. W tym celu listki należy posiekać i włożyć do pudełka bądź woreczka foliowego lub listki zamrozić w wypełnionych wodą pojemnikach na lód. Dobrym pomysłem jest jej hodowanie na okiennym parapecie i korzystanie, kiedy jest potrzebna. By założyć domową hodowlę natki pietruszki, wystarczy do doniczki z ziemią włożyć korzeń pietruszki tak, by nieco wystawały z niej końce z zawiązkami liści. Wystarczy regularne podlewanie i stanowisko słoneczne, by w niedługim czasie pojawiły się liście. Natkę pietruszki wystarczy ścinać nożyczkami. Można również wyhodować ją z nasion. Aby wysuszyć liście pietruszki, należy je rozłożyć na płaskiej powierzchni i pozostawić w zaciemnionym miejscu.

Więcej o: