1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Burak - tanie, niepozorne warzywo, które ma niezwykłe działanie zdrowotne

Burak zawiera w sobie ogrom korzystnych dla zdrowia witamin i minerałów. To intensywnie czerwone warzywo pomaga w walce z anemią, działa przeciwnowotworowo, wzmacnia odporność i zapobiega wielu chorobom. Przeczytaj, co zawiera burak i poznaj szereg jego zalet.

Burak - ogólna charakterystyka

Czy wiecie, że dopiero w XVI burak zaczął być hodowany w takiej wersji, w jakiej spożywamy go dzisiaj? Chociaż buraki znane są od wieków, to w zamierzchłych czasach częścią jadalną były tylko liście buraka czyli tak zwana boćwina. Dużo później rozpoczęto prace nad wyhodowaniem buraka z korzeniem nadającym się do spożycia.

Dziś burak jest bardzo popularny w polskiej kuchni. Ze względu na coraz częściej stosowaną dietę wegańską, przechodzi on prawdziwy renesans. I bardzo dobrze, jest to bowiem bardzo zdrowe warzywo o wysokiej zawartości kwasu foliowego. Korzystnie działa m.in. na poprawę metabolizmu i tworzenie się czerwonych krwinek. Zawiera także wiele innych cennych substancji i składników mineralnych, mających pozytywny wpływ na zdrowie.

Buraki - odmiany

Burak ma kilka odmian, ale na wyróżnienie zasługują dwie - buraki liściowe (czyli botwinę) i buraki korzeniowe. Do tych drugich zaliczamy buraki cukrowe, które wykorzystywane do produkowania cukru, buraki pastewne, które przeznaczane są na pokarm dla zwierząt hodowlanych, a także buraki ćwikłowe, czyli te, które spożywamy na co dzień.

Buraki - jak je jeść?

Burak może być składnikiem wielu dań - można z niego zrobić kotlety, zupę czy sałatkę. Najwięcej korzyści będziemy czerpać jedząc go jednak na surowo - spożywany w tej nieprzetworzonej postaci jest najcenniejszym źródłem witamin. Niestety, podobnie jak w przypadku większości warzyw, obróbka termiczna pozbawia go niektórych cennych właściwości.

Burak - wartości odżywcze

Spożywanie buraków ma wiele korzyści dla zdrowia. Warto przyjrzeć się wartościom odżywczym tego warzywa. W 100 gramach surowych surowych buraków znajduje się:

  • Wartość energetyczna - 43 kcal
  • Białko ogółem - 1.61 g
  • Tłuszcz - 0.17 g
  • Węglowodany - 9.56 (w tym cukry proste 6.76)
  • Błonnik - 2.8 g

Witaminy:

Minerały:

Burak - właściwości prozdrowotne

  • Bogactwo minerałów

Buraki zawierają szereg wartościowych minerałów - m.in. potas, który bierze czynny udział w regulowaniu ciśnienia krwi, magnez i żelazo, odpowiadające za poziom cholesterolu. Wapń, którego również nie brakuje, jest doskonałym budulcem kości i zębów. Obecny w burakach potas oraz magnez wpływają na poprawę kondycji fizycznej organizmu.

  • Na menopauzę

Spożywanie buraków zalecane jest paniom w okresie przekwitania. Korzystanie działają na samopoczucie, dodają energii i obniżają ciśnienie krwi, sprawiają, że napady gorąca są mniej uciążliwe, łagodzą także często występujące w czasie menopauzy bóle głowy. Osoby, których dieta jest bogata w buraki, rzadziej chorują na osteoporozę.

  • Działają oczyszczająco

Jedzenie buraków działa antyoksydacyjnie, czyści organizm, eliminując z niego toksyny i usuwając kwas moczowy. Wyraźnie wspomaga funkcjonowanie jelit, nerek oraz wątroby. Zawarte w nich pektyny przyczyniają się do usuwania szkodliwych metali ciężkich.

  • Wzmacniają organizm

Substancje zawarte w burakach podnoszą odporność organizmu - dzięki nim organizm skuteczniej broni się przed wirusami i bakteriami, a co za tym idzie - rzadziej chorujemy. Bogactwo witamin i minerałów, zawartych w burakach, wpływa na pozbycie się uczucia zmęczenia, wzrost sił i energii, a także zwalczanie senności, dlatego zaleca się wprowadzenie ich do diety osobom po przebytej infekcji.

  • Dla kobiet w ciąży

20 dekagramów buraków to połowa dziennej dawki zapotrzebowania na kwas foliowy, który jest niezwykle istotny dla kobiet w ciąży i kobiet w wieku rozrodczym. Niedobór kwasu foliowego może przyczyniać się do nieprawidłowości w rozwoju płodu.

  • Na anemię

Buraki polecane są osobom chorym na anemię oraz cierpiącym na hemofilię, białaczkę czy awitaminozę, ponieważ przyczyniają się do zwiększenia produkcji czerwonych krwinek. Warzywo to wspomaga układ krwionośny, poprawia krążenie krwi, a jednocześnie zmniejsza ryzyko powstawania zakrzepów.

  • Antyrakowo

W burakach znajdziemy także betaninę, jest to barwnik pochodzenia naturalnego, któremu burak zawdzięcza swój piękny, intensywny kolor. Obecność tej substancji niesie ze sobą więcej korzyści, niż tylko odpowiedzialność na barwę. Jest silnym przeciwutleniaczem i skutecznie wspomaga organizm w walce z nowotworami, chroniąc go przed tworzeniem się wolnych rodników. Pomaga także podczas stosowania chemioterapii.

Więcej o: