1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Szybki obiad dla całej rodziny? To da się zrobić!

Szybki obiad dla całej rodziny to wyzwanie, ale dzięki kilku sposobom da się przygotować smaczne i zdrowe danie, nie spędzając połowy dnia w kuchni.

Jak przygotować szybki obiad? Gotowanie ma swoich przeciwników i zwolenników. Jedni gotują, bo muszą, inni robią to z własnej woli czerpiąc z tego niemałą przyjemność. Jednak niezależnie od tego, z jakich powodów podejmujemy to wyzwanie, każdy czasem potrzebuje pomysłu na szybki obiad. Czy na ugotowanie szybkiego obiadu można się jakoś przygotować? Jakich składników najlepiej użyć? Oto kilka podpowiedzi.

Szybki obiad? Kupujemy gotowe mrożonki!

Mrożone warzywa to dobry sposób na szybki obiad. Są zdrowe, łatwe do przygotowania i co najważniejsze - wystarczy je jedynie wrzucić na rozgrzaną patelnię lub do gotowanej wody. Na rynku znajdziemy mrożonki, które można dodać do ryżu, makaronu czy ziemniaków. Są też zestawy, które wyżej wymienione węglowodany zawierają już w paczce. 

Oprócz mrożonych warzyw dostępne są też mrożone knedle i pierogi - zarówno w wersji mięsnej, warzywnej, jak i owocowej - z truskawkami, śliwkami czy wiśniami. To dobra opcja, jeśli mamy ochotę skosztować owoców, które nie są dostępne z uwagi na sezon. Ich przygotowanie nie jest czasochłonne - wystarczy wrzucić do wody i zagotować. Warto zawsze spojrzeć na skład opakowania, czasem może się okazać, że zawartość owoców w pierogach jest znikoma, a mięso w krokietach jest słabej jakości.


Z użyciem mrożonek możecie komponować wiele dań. Mamy dla was jeden z szybkich przepisów - na warzywa z kaszą (i mięsem).

Przepis:

Na patelnię wlej odrobię oleju, a kiedy się rozgrzeje dodaj posiekany czosnek i posiekaną cebulę. Smaż do czasu aż staną się miękkie. Następnie dodaj nieugotowany ryż lub kaszę, mrożone marchewki mini i fasolkę szparagową (również z mrożonki). Kontynuuj smażenie przez 5 minut, a następnie dolej około 200 ml wody. Dalej gotuj na wolnym ogniu aż kasza zmięknie i wchłonie płyn, a warzywa się ugotują. Pod koniec gotowania zmniejsz ogień i przykryj przykrywką, aby danie doszło. Całość przypraw solą i pieprzem i ulubionymi ziołami. Jeśli chcesz wzbogacić swoje danie o mięso, to na drugiej patelni możesz smażyć mięso, przyprawione według uznania i na końcu połączyć warzywa z kaszą i z mięsem.

Lekkie i pyszne sałatki

Jeśli jesteśmy zwolennikami dietetycznej kuchni, lubimy lekkie dania i nie zależy nam na ciepłym posiłku w obiadowej porze, to szybkim i sprawdzonym pomysłem na obiad będzie sałatka. Zielone liście sałaty, szpinaku, rukoli czy roszponki (bądź mix wszystkich zielonych liści) wystarczy połączyć z ulubionymi składnikami, np. pomidorami, ogórkami, oliwkami, po czym dodać nasiona pestki dyni czy słonecznika oraz białko w postaci ugotowanego jajka, tuńczyka z puszki, cieciorki w zalewie, a jeśli mamy czas, to z przygotowanym wcześniej mięsem. Całość powinien oczywiście dopełnić dobrze dopasowany sos (również można skorzystać z gotowych sosów, warto jednak wcześniej sprawdzić na etykiecie, czy mają dobry skład). Można zagryźć chrupiącą bagietką, by się nasycić.

Przepis na sałatkę z jajkiem:

Gotujemy jajka na twardo. W czasie, gdy jajka się gotują, myjemy liście sałaty, suszymy je (w suszarce do sałaty lub osuszamy ręcznikiem papierowym), rwiemy na mniejsze kawałki. Obieramy ogórka ze skórki i kroimy w plasterki. Pomidora kroimy w kostkę (możemy też użyć pomidorków koktajlowych, które wystarczy przepołowić). Odsączamy kukurydzę z puszki. Dodajemy tak przygotowane składniki do sałaty, wraz z oliwkami i drobno posiekaną cebulą czerwoną. Na koniec obieramy jajka ze skorupki i dodajemy je do sałatki. Całość doprawiamy solą, pieprzem, ulubionymi przyprawami i sosem.

Szybki obiad - parowar zastąpi 3 garnki

Jeśli mówimy o szybkim obiedzie, to warto wspomnieć o parowarze. To urządzenie pozwala w szybki i łatwy sposób przyrządzać zdrowe potrawy dla całej rodziny. Urządzenie nie jest drogie, a my dzięki niemu możemy gotować jednocześnie mięso lub rybę, warzywa i ryż. Ma bowiem zazwyczaj 3 pojemniki przeznaczone do gotowania odrębnych rzeczy. Dania przygotowane za pomocą parowaru są zdrowsze - mają niską zawartość tłuszczu (gotujemy na parze, a więc bez użycia tłuszczu), a podczas takiej obróbki termicznej tracą niewiele swoich cennych właściwości, witamin czy składników mineralnych.

Przepis na rybę gotowaną w parowarze:

Umyj dokładnie rybę, a następnie osusz papierowym ręcznikiem (idealne będą filety, pozbawione ości). Jeśli płaty są duże, możesz pokroić je na mniejsze kawałki. Każdy fragment przypraw według uznania - dodaj pieprz, sól, ulubione zioła takie jak oregano, tymianek czy bazylię, oraz natrzyj rybę z obu stron sokiem z cytryny. Tak przygotowany filet włóż do parowaru i zostaw na około 15 minut. Po wyjęciu możesz dodać na wierzch odrobię masła i posypać ją koperkiem. Rybę można podawać z dowolnymi składnikami, jak ryż, kasza czy makaron albo po prostu z surówką.

Gotujemy na zapas

Bardzo dobrym sposobem na oszczędzenie czasu, jest mrożenie gotowych, wcześniej przygotowanych dań. Przygotowanie nieco większej ilości zupy, gulaszu czy pierogów nie wydłuża znacząco czasu spędzonego w kuchni, a pozwala na przygotowanie nawet kilku obiadów na później. Porcję dania przekładamy do szczelnego pojemnika i zamrażamy. Warto zwrócić uwagę, że nie każde plastikowe pudełko nadaje się do przechowywania żywności - należy spojrzeć na oznaczenia (bezpieczne to znaczek trójkąta z numerem 2 - HDPE lub 5-PP, dodatkowo pojemniki, w których można mrozić żywność mają znaczek śnieżynki). Zamrożone gotowe dania bezpiecznie możemy przechowywać do trzech miesięcy, jeśli zawierają mięso i kilka miesięcy dłużej jeśli to dania jarskie. 

Więcej o: