1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Płatki owsiane - co warto nich wiedzieć? Dlaczego warto je jeść?

Płatki owsiane są produkowane z owsa zwyczajnego. Otrzymuje się je po zgnieceniu całych ziaren. To dlatego są źródłem energii i wielu cennych wartości odżywczych. Warto je jeść zwłaszcza na śniadanie, choć dobrze po nie sięgać także w innych okolicznościach. Co warto wiedzieć o płatkach owsianych?

Właściwości płatków owsianych

Płatki owsiane są źródłem wielu cennych składników odżywczych, które mają wpływ na funkcjonowanie organizmu. Zawierają węglowodany, białka, tłuszcze (w tym nienasycone kwasy tłuszczowe), a także błonnik pokarmowy. W płatkach owsianych znajduje się wiele witamin i minerałów. To między innymi witaminy z grupy B (tiamina, ryboflawina,  niacyna, witamina B6, kwas foliowy, kwas pantotenowy), a także potas, wapń, cynk, żelazo czy magnez. Nic dziwnego, że płatki owsiane szybko pokrywają zapotrzebowanie na składniki odżywcze organizmu, a w rankingu najzdrowszych pokarmów świata zajmują zawsze zaszczytne miejsca.

Płatki owsiane nie tylko szybko wypełniają żołądek i dostarczają organizmowi wielu cennych składników, ale również:

  1. zapobiegają pojawianiu się zakrzepów,
  2. regulują stężenie glukozy we krwi,
  3. usprawniają pracę jelit, regulują procesy trawienne, hamują nadmierny apetyt,
  4. obniżają poziomu cholesterolu,
  5. zapewniają większą sprawność fizyczną i wytrzymałość,
  6. pozytywnie wpływają na układ nerwowy,
  7. pomagają utrzymać wagę,
  8. obniżają ciśnienie krwi,
  9. zmniejszają ryzyko rozwoju nowotworów jelita grubego.

Ponieważ płatki owsiane charakteryzują się wysoką kalorycznością (100 g płatków owsianych to niemal 400 kalorii), są dobrym źródłem energii. Doskonale sprawdzają się jako produkt śniadaniowy. Co ciekawe mogą je jeść także osoby na diecie, jednak w ilości nie większej niż 4 łyżki dziennie (te zawierają około 90 kalorii).

Rodzaje płatków owsianych

Płatki owsiane, które można kupić w sklepach, różnią się między sobą. Na rynku dostępne są trzy rodzaje płatków:

  • płatki owsiane zwykłe - ich zaletą to, że poddaje się je minimalnej obróbce hydrotermicznej. Są najmniej przetworzone w porównaniu do innych płatków owsianych, ale przed spożyciem należy je ugotować. Powstają przez zgniecenie całego ziarna, które wcześniej jest nawilżane,
  • płatki owsiane górskie - charakteryzują się większym stopniem przetworzenia, są dodatkowo rozdrabniane. W rezultacie przed spożyciem wystarczy je tylko zagotować. Niestety ich wartość odżywcza jest niższa niż płatków zwykłych,
  • płatki owsiane błyskawiczne można spożywać na zimno, ponieważ są bardziej miękkie i łatwiej wchłaniają wodę w czasie gotowania dzięki procesowi hydratacji. Są najmniej wartościowym rodzajem płatków owsianych.

Warto pamiętać, że otręby owsiane to nie to samo co płatki owsiane. Otręby owsiane są produktem ubocznym produkcji mąki lub kaszy.

Płatki kulinarne w kuchni

Płatki owsiane wykorzystuje się w kuchni do przygotowywania owsianek, które są świetnym pomysłem na śniadanie. Wystarczy do płatków owsianych dodać wodę bądź dowolne mleko (tak pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego), a także ulubione dodatki (miód, konfitura, bakalie, owoce), by powstał zdrowy, smaczny i pożywny posiłek. Płatki owsiane poddane obróbce termicznej zawierają dużo błonnika, dzięki któremu dłużej utrzymuje się uczucie sytości.

Płatki owsiane są  składnikiem muesli i granoli. Dobrze smakują z jogurtem czy kefirem. Są także świetnym dodatkiem do zdrowych, domowych batoników. Wypieka się z nich ciasta, ciasteczka, a także spody do mazurków i kruszonki. Dodaje się je również do wypiekanego pieczywa - zarówno do środka, jak i na zewnątrz. Są składnikiem burgerów wegańskich oraz panierek kotletów, także bezmięsnych.

Płatki owsiane w kosmetyce

Płatki owsiane wykorzystuje się do codziennej pielęgnacji skóry twarzy i całego ciała. To naturalny kosmetyk, który oczyszcza, odświeża, odżywia i pielęgnuje, a sprawdza się również w przypadku cery problematycznej, tłustej, suchej czy wrażliwej.

Wystarczy myć codziennie twarz namoczonymi płatkami owsianymi, by po jakimś czasie odkryć, że skóra jest gładka, w doskonałej kondycji (przeciwutleniacze opóźniają procesy starzenia), nawilżona (dzięki działaniu kwasów tłuszczowych), a problemy z cerą zniknęły. Płatki owsiane, zarówno ze względu na swoje właściwości, jak i strukturę, świetnie sprawdzają się w roli peelingu (pomagają w złuszczeniu martwego naskórka i dokładnie oczyszczają zatkane pory) oraz maseczek (doskonale i szybko rewitalizują skórę). Kojąco działa kąpiel w owsiance, która usuwa zanieczyszczenia i odżywia ciało. Warto wspomnieć, że płatki owsiane są także składnikiem wielu gotowych produktów kosmetycznych, które można kupić w aptekach i drogeriach.

Więcej o: