1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Kalafior - właściwości i wartości odżywcze. Jak ugotować kalafiora?

Kalafior to roślina z rodziny kapustowatych, mająca wiele cennych właściwości. Jest smaczny i można go wykorzystać w przygotowaniu wielu potraw. Jak powinno się go gotować, by smakował najlepiej? Jaki wpływ ma na nasze zdrowie?

Kalafior - wartości odżywcze

Wartości odżywcze kalafiora trudno przecenić. Bogactwo witamin i składników mineralnych plasuje go wysoko w rankingu warzyw prozdrowotnych i, mimo że jest ciężkostrawny, warto uwzględnić go w codziennym menu.

Wartości odżywcze ugotowanego kalafiora (w 100 g):

  • Wartość energetyczna - 23 kcal
  • Białko ogółem - 1.84 g
  • Tłuszcz - 0.45 g
  • Węglowodany - 4.11 g (w tym cukry proste 2.08)
  • Błonnik - 2.3 g

Witaminy

Minerały

Kalafior - jak kupować i jak przechowywać?

Przy zakupie kalafiora trzeba brać pod uwagę przede wszystkim wygląd kalafiora - jego kolor (pożądany jest jasny), brak ciemnym plam i przebarwień, a także zwartość różyczek. Dobrze jest obejrzeć także liście - powinny być w jednolitym, zielonym odcieniu i mieć umiarkowaną sprężystość. Po zakupie "idealnego" modelu kalafiora, możemy pozbawić go liści i trzymać w lodówce kilka dni. Możemy też go zamrozić i przechowywać w zamrażarce nawet przez kilka miesięcy.

Kalafior - jak go ugotować?

Ze względu na cenne właściwości tego warzywa, trzeba go przyrządzać w odpowiedni sposób. Źle przygotowany kalafior może stracić podczas obróbki termicznej swoje walory oraz smak. Najlepiej zacząć od umycia kalafiora, następnie warto rozdzielić różyczki. Zaleca się namoczenie go w wodzie wzbogaconej sokiem z cytryny - dzięki temu warzywo będzie potrzebowało krótszego czasu gotowania a także, co ważne, wyeliminuje się obecność niechcianych gości - insektów, których niekiedy można znaleźć tam całkiem sporo. Po kąpieli w cytrynie wrzucamy go do wrzącej wody z solą oraz minimalną ilością cukru. Tak przyprawiony kalafior gotujemy 4 minuty bez użycia przykrywki. Po tym czasie powinniśmy go odcedzić.

Ze względu na swój specyficzny charakter i właściwości, kalafior powoduje tworzenie się gazów w jelitach. Wiele osób z tego powodu w ogóle rezygnuje ze spożywania tego warzywa. Tymczasem to wielka strata. Okazuje się, że te dla wielu osób nieprzyjemne skutki uboczne można zlikwidować, jeśli dodamy do potraw z jego udziałem takie przyprawy jak: czosnek, kmin, koper, imbir i majeranek.

Niektórzy skarżą się także na gorzki smak kalafiora. Na to też jest dość prosty sposób. Aby zredukować gorzki posmak, do gotowania należy dodać mleko (najlepiej w proporcji pół na pół) oraz odrobinę cukru. Dzięki temu kalafior zachowa piękny kolor i będzie delikatnie smakował. Dodatkowym plusem gotowania kalafiora w mleku jest wyeliminowanie niezbyt atrakcyjnego zapachu, towarzyszącemu gotowaniu kalafiora. Jeśli jednak nie mamy mleka pod ręką, możemy wykorzystać także gałkę muszkatołową (szczyptę przyprawy dodać w trakcie gotowania).

Kalafior - drogocenne właściwości

Kalafior ma wiele witamin i minerałów, uważany jest za bardzo zdrowe warzywo i to nie tylko ta podstawowa odmiana. Również mniej popularne odmiany kolorowe mają dużą ilość przeciwutleniaczy. Zawarte w kalafiorze składniki mają działanie przeciwnowotworowe, przeciwbakteryjne i przeciwzapalne. Zdaniem naukowców jego regularne spożywanie może zapobiec rozwojowi raka prostaty oraz pęcherza. Polecany jest osobom, które walczą z utratą kilogramów lub dbają o linię - posiada bowiem niewielką ilość kalorii i ma niski indeks glikemiczny (dzięki temu mogą go także spożywać osoby chore na cukrzycę). 

Jedzenie kalafiora zaleca się też osobom cierpiącym na dolegliwości związane z funkcjonowaniem wątroby, żołądka, jelit a także w przypadku obecności bakterii Helicobacter pylori, którą niszczy w skuteczny sposób. Nie poleca się spożywania w dużej ilości osobom, które przyjmują tyroksyny (chorując na niedoczynność tarczycy), ponieważ tiocyjanki zawarte w kapustowatych warzywach hamują jej działanie.

Kalafior i jego odmiany

  • Kalafior biały - najbardziej popularny, ma kilkanaście odmian, różniących się wielkością oraz warunkami, w jakich jest uprawiany. Jednak smakuje niemal tak samo i jednakowo się go przyrządza.
  • Kalafior żółty/pomarańczowy - ta odmiana nie cieszy się zbyt dużą popularnością w Polsce, mimo tego, że doskonale nadaje się do uprawy jesienią.
  • Kalafior zielony (tak zwany romanesco) - posiada różyczki o  charakterystycznym, stożkowatym kształcie. Delikatnie smakuje, niektórzy twierdzą, że przypominają smak brokułów.
  • Kalafior fioletowy - ma lekko pikantny smak i oryginalny kolor, który ozdobi potrawę.

W sprzedaży można znaleźć również kalafiory, które ważą nawet do 2 kilogramów i mają średnicę do 25 cm, ale nie ma to zupełnie wpływu na ich jakość.

Więcej o: