1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Co zamiast cukru? Zamienniki cukru - na które warto się zdecydować?

Co zamiast cukru? Stewia, ksylitol, miód czy syrop z agawy - możliwości jest naprawdę wiele. Choć biały cukier od lat jest najczęściej stosowaną substancją słodzącą, warto go ograniczać. To produkt, który nie ma żadnych składników odżywczych, a jego nadmierne spożycie negatywnie wpływa na funkcjonowanie organizmu. To dlatego nazywany jest "białym zabójcą". Jaki wybór mają wielbiciele słodkich smaków? Co zamiast cukru? Czy wszystkie zamienniki cukru są warte uwagi?

Co zamiast cukru? Zamienniki cukru

Biały cukier, czyli sacharoza, powstaje z buraków cukrowych i trzciny cukrowej. Dostarcza organizmowi sporo energii, dodaje słodyczy potrawom i napojom, ale nie zawiera żadnych składników odżywczych. Spożywany w dużych ilościach jest szkodliwy.

Cukier nie bez powodu nazywany jest „białym zabójcą”. Wywołuje cukrzycę, choroby serca, próchnicę, anemię, nowotwory. Cukier rafinowany, przenikając szybko i w dużych ilościach do krwiobiegu, wpływa na zakwaszanie organizmu, może być przyczyną nadwagi i otyłości, wywołuje nerwowość i rozdrażnienie, a także zaburzenia koncentracji. Cukier podnosi ciśnienie krwi, poziom trójglicerydów i cholesterolu LDL, wpływa na nieprawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego

Najpopularniejsze zamienniki cukru

Ponieważ biały cukier ma fatalne wypływ na zdrowie, po zamienniki cukru sięgają dziś nie tylko diabetycy, ale i osoby, które chcą mieć wpływ na swoje zdrowie. Na szczęście w niepamięć odeszły już czasy, kiedy do wyboru mieliśmy jedynie miód albo słodziki. Dziś wachlarz możliwości jest naprawdę szeroki.

Co zamiast cukru? Może miód?

Miód zawiera mniej więcej tyle samo kalorii co biały cukier, ale ma również pewne ilości wapnia, fosforu, żelaza, magnezu, potasu, fluoru, kobaltu i jodu, a także witaminy z grupy B, białka, garbniki, woski, olejki lotne, pyłki kwiatowe, enzymy i kwasy organiczne. Jego głównym składnikiem są cukry - glukoza i fruktoza.

Zamienniki cukru: ksylitol (cukier brzozowy)

Ksylitol jest cukrem naturalnym, pozyskiwanym najczęściej z  brzozy. Jest słodki jak zwykły cukier, ale zawiera o 40% kalorii mniej. Ksylitol ma przy tym dobroczynny wpływ na organizm: wzmacnia układ immunologiczny, jest zalecany w profilaktyce osteoporozy, chroni przed chorobami (ma własności bakteriobójcze i zapobiega rozwojowi bakterii). Nie należy spożywać go zbyt dużo, a do diety warto wprowadzać go stopniowo. Dziennie można użyć 15 mg tego zamiennika cukru. Jest idealny dla cukrzyków.

Stewia zamiast cukru?

Stewia jest ekstremalnie słodka - nawet 300 razy bardziej niż cukier. Nie ma kalorii. Do jej produkcji wykorzystuje się liście stewii: świeże, suszone, sproszkowane. Ten zamiennik cukru zawiera witaminy z grupy B i witaminę C oraz magnez, chrom, wapń, potas, cynk, żelazo, selen, a także tłuszcze i białka. To dlatego jest uznawany za środek wzmacniający. Jednak nie każdy produkt opatrzony napisem stewia jest zdrowy. Należy wystrzegać się białych proszków i ekstraktów, które zostały bardzo przetworzone, przez co nie zawierają żadnych właściwości odżywczych. Warto sięgać po produkty zielone bądź brązowe (ekstrakt lub proszek z liści stewii). Jedna łyżeczka sproszkowanych liści stewii odpowiada słodyczą szklance cukru.

Melasa nie dla diabetyków

Melasa (trzcinowa lub buraczana) jest produktem ubocznym produkcji cukru. Ten gęsty, ciemnobrązowy syrop jest dobrym źródłem żelaza niehemowego. Poprawia trawienie i odporność organizmu. 100 g melasy dostarcza 290 kcal, a jej indeks glikemiczny wynosi 70. Nie jest dobrą odpowiedzią na pytanie "Co zamiast cukru dla diabetyka?".

Co zamiast cukru? Syropy

Syrop klonowy uzyskuje się przez odparowaniu wody z soku. Syrop zawiera wapń, magnez, potas, fosfor, a także witaminy z grupy B, niacynę, biotynę oraz kwas foliowy. Jest mniej kaloryczny niż biały cukier i miód.

Syrop z agawy produkowany jest w Meksyku, głównie z kaktusa z rodzaju Agave tequilana oraz Agave salmiana. Syrop jest źródłem inuliny, naturalnego probiotyku oraz błonnika, który przyspiesza przemianę materii. Ma niski indeks glikemiczny.

Syrop daktylowy ma w sobie dobrodziejstwo daktyli. Są to białka, tłuszcze, karoteny, witaminy z grupy B, witamina E, wapń, żelazo i fosfor. Jego kaloryczność jest dość wysoka. Syrop można zrobić samodzielnie w domu.

Zamienniki cukru. Słodziki

Co zamiast cukru? Zamiennikiem cukru, który jest dość powszechnie stosowany, są słodziki. Do najbardziej popularnych należą: aspartam, acesulfam K i sacharyna. Można je kupić w postaci drażetek, ale są również obecne w produktach gotowych: deserach, batonach czy napojach. Słodziki, sztuczny cukier, są kilkaset razy słodsze od cukru. Nie mają kalorii, ale i żadnych wartości odżywczych. Nie należy przesadzać z ich ilością.

Więcej o: