1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Tofu - z czego jest zrobione, jak smakuje i czy warto je jeść

Tofu, zwane "azjatyckim twarogiem", ma wiele cennych właściwości. Jest zdrowe, niedrogie i doskonale zastępuje białko zwierzęce. Jak smakuje i co można z niego przyrządzić?

Tofu - co to jest?

Tofu to ser powstający z mleka sojowego. Jest wytwarzany  w procesie koagulacji z użyciem soli, soku cytrynowego, chlorku magnezu i wapnia, bądź siarczku magnezu, w którym ścina się białko zawarte w mleku sojowym. Zsiadłe mleko sojowe oddziela się w ten sposób od serwatki. W efekcie otrzymujemy tofu - produkt o konsystencji twarogu.

Na sklepowych półkach znajdziemy najczęściej tofu w postaci kostki sera zanurzonej w wodzie, opakowanej w plastikowe lub kartonowe pudełko. Koszt opakowania zależy oczywiście od jego wagi. Standardowo, pakowane produkty mają gramaturę 200 g, za które należy zapłacić mniej więcej 5 zł. Za takie samo tofu pochodzące z upraw ekologicznych wydamy trochę więcej, bo około 8 zł. W niektórych sklepach można także kupić tofu na wagę.

Tofu - jak smakuje?

Tofu ma bardzo łagodny i delikatny smak, który często odrzucają osoby lubiący wyraźne smaki. Ze względu na swój neutralny charakter, produkt ten stanowi doskonałą bazę dla wielu potraw. Bardzo dobrze komponuje się z wszelkiego rodzaju przyprawami i sosami. Może być wykorzystywane jako podstawa dań głównych lub jako dodatek, zarówno w formie przekąsek, jak i do sałatek. Możemy go spożywać na ciepło i na zimno.

Choć w polskiej kuchni nie jest bardzo popularne (aczkolwiek coraz częściej po nie sięgamy), od dawna doceniane jest w krajach uznawanych za rodzinne strony. Dlatego w Chinach, Japonii oraz pozostałych krajach Dalekiego Wschodu jest od dawna jednym z głównych składników przyrządzania posiłków. Z tego powodu tofu nazywane jest "twarogiem z Azji".

Tofu i jego cenne właściwości odżywcze

W diecie wegetariańskiej tofu używane jest jako zamiennik mięsa i jest to bardzo dobry pomysł, ponieważ jest produktem wysokobiałkowym. W ważącej 100 gramów porcji tofu znajduje się około dziewięciu gramów białka. Jeśli chodzi o pozostałe składniki odżywcze, to zawiera również niecałe pięć procent tłuszczu, niecałe dwa gramy węglowodanów i 0.3 g błonnika. 100 gramów tofu ma około 76 kcal. Ma także niski indeks glikemiczny.

Tofu bogate jest w cenne aminokwasy egzogenne, których ludzki organizm nie jest w stanie samodzielnie wyprodukować i należy je dostarczać razem z pożywieniem. Zawiera takie witaminy jak: witamina C, tiamina, ryboflawina, niacyna, witamina B6, kwas foliowy, witamina A i witamina K, a także następujące minerały: wapń, magnez, fosfor, żelazo, sód, potas, cynk.

Ponadto, tofu jest bogate w fitoestrogeny (izoflawony). Są to substancje, które mają działanie podobne do żeńskich hormonów płciowych. Pomagają w obniżaniu tzw. złego cholesterolu oraz trójglicerydów we krwi, zmniejszając ryzyko zachorowania na choroby sercowo-naczyniowe. Badania pokazują również, że spożywanie umiarkowanej ilości soi zmniejsza ryzyko raka piersi, dlatego produkty sojowe zaleca się szczególnie kobietom. Płeć piękna powinna spożywać tofu jeszcze z jednego powodu -  fitoestrogeny łagodzą objawy menopauzy, regulując funkcjonowanie jajników, a także minimalizują wystąpienie osteoporozy.

Tofu - dla kogo?

Ze względu na cenne wartości odżywcze tofu polecane jest osobom dorosłym, które nie jedzą mięsa z powodów ideologicznych lub po prostu nie lubią. Produkty sojowe są polecane także dzieciom, a jego neutralny smak stanowi dużą zaletę - można bowiem przemycić je zarówno w daniach obiadowych, jak i w deserach.

Jednak soja, czyli główny składnik, z którego powstaje tofu ma również swoją ciemną stronę. Chodzi tu o jej właściwości uczulające. W zbyt dużej ilości może także zaburzać funkcjonowanie tarczycy. Dlatego dietetycy ostrzegają, by w spożywaniu soi zachować umiar i rozsądek.

Tofu - rodzaje

Na rynku dostępne są przede wszystkim dwa rodzaje tofu - jest to tofu naturalne (w twardej postaci) oraz kremowe, nazywane również jedwabistym (silken). Czym się od siebie różnią? Mają inną konsystencję oraz odmienny sposób wytwarzania.

Tofu naturalne łatwo się kroi, w kostkę, paski czy plastry. Poddane procesowi obróbki termicznej (dowolnie: smażenie, gotowanie, pieczenie) nie zmienia swojej konsystencji. Pozostaje również w tym samym kształcie, w którym przygotowaliśmy je do podgrzewania.

Kremowe tofu ma delikatną konsystencję przypominającą śmietanę i tak też można je stosować - z powodzeniem zastąpi jogurt czy mleko przy przygotowaniu dipów, sosów lub deserów, a nawet do pieczenia ciast.

Obecnie w sklepach można znaleźć wiele wariacji z tofu. Są to na przykład gotowe tofu wzbogacone już przyprawami - z bazylią, suszonymi pomidorami, warzywami, marynowane lub grillowane. Dużą popularnością cieszy się również tofu wędzone, idealnie nadające się na kanapkę.

Więcej o: