1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Jajko w diecie dziecka. Kiedy wprowadzić, na co uważać?

Jajko w diecie dziecka jest źródłem wielu cennych składników odżywczych. Można je podać na wiele sposobów, urozmaicając jadłospis niejadka czy malucha, który nie chce jeść mięsa. Kiedy je wprowadzić do menu niemowlaka? Na co uważać i o czym pamiętać, robiąc zakupy? Co warto wiedzieć o jajku w diecie dziecka?

Jajko w diecie dziecka jest bogatym źródłem białka, wielu witamin (A, B, D i E) oraz minerałów (żelazo, wapń, potas, fosfor, magnez, chlor, miedź czy cynk). Co jeszcze można znaleźć w jajku? Antyoksydanty, luteinę, a także dobre, jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, w tym cenne kwasy Omega-3. To dlatego tak ważne jest, by jajka były obecne w codziennym jadłospisie - nie tylko dzieci.

Jajko - kiedy i jak wprowadzić do diety niemowlaka?

Kiedyś wprowadzanie jajka do diety niemowlaka należało zacząć od żółtka i to w ograniczonej ilości. Najpierw podawało się maluchowi połówkę jajka, później można było zaserwować całe żółtko, następnie - w 11. miesiącu życia dziecka - całe jajko.

Dziś obowiązujące zalecenia żywieniowe zakładają coś zupełnie innego. Jajko do diety niemowlęcia można wprowadzać od początku rozszerzania diety - i to od razu całe, bez rozdzielania żółtka od białka, choć oczywiście można to zrobić.

Kiedy można podać jajko niemowlęciu? Dziecku karmionemu piersią już po 6. miesiącu życia, maluchowi karmionemu mlekiem modyfikowanym nieco wcześniej. Jakim kluczem się kierować, rozszerzając dietę niemowlaka? Rodzic decyduje, kiedy i co poda dziecku, z kolei maluch decyduje o ilości zjadanego pożywienia.

Alergia na jajko

Ponieważ białko jest silnym alergenem, po podaniu maluchowi całego jajka należy obserwować jego reakcję. Przyczyną alergii na jajko są białka, stąd w większości przypadków alergia na jajko oznacza alergię na jego białko. Bywa, że w wyniku alergii krzyżowej maluchy z alergią na białko jajka kurzego reagują źle na mięso z kurczaka. Alergizować może także jajko gęsi czy kaczki, ponieważ ma podobny skład białka jak jajo kurze.

Objawami alergii na jajko w diecie dziecka mogą być dolegliwości ze strony:

  • układu pokarmowego: biegunka, wymioty, bóle brzucha,
  • układu oddechowego: trudności w oddychaniu, katar, świszczący oddech,
  • skóry: pokrzywka, wypryski skórne,
  • oczu: łzawienie, zapalenie spojówek.

W przypadku niemowląt, które wykazują skłonność do alergii (na przykład mają AZS bądź obserwuje się u nich inne reakcje alergiczne), czas i sposób wprowadzenia jajka do diety należy ustalić z lekarzem.

Jak podać jajko dziecku?

Jajko warto serwować dziecku kilka razy w tygodniu. Można je przyrządzić na wiele sposobów. Jak je podać? Dodając do zupy jarzynowej, gotując je (na miękko i na twardo) lub robiąc jajecznicę na parze. Jajko to dobry wybór i koło ratunkowe dla dzieci, które mają ubogą dietę (są niejadkami, nie lubią mięsa) lub są zagrożone niedoborami z powodu stanu zdrowia.

Jajko w diecie dziecka - na co uważać i o czym pamiętać?

Podając jajko niemowlakowi lub małemu dziecku należy pamiętać o kilku rzeczach. Na co uważać?

  1. Kupując jajka zawsze należy być świadomym konsumentem. Na jakie zatem się zdecydować? Zdecydowanie warto unikać jajek oznaczonych numerem "3". Najlepszą opcją są jajka oznaczone numerem "1" (z wolnego wybiegu) lub "0" (ekologiczne).
  2. Trzeba pamiętać, że jajko smażone na tłuszczu można podać dopiero przedszkolakowi (dziecku po 3. roku życia).
  3. Małym dzieciom nie należy podawać surowego jaja, tak w postaci kogla-mogla, jak i kremów.
  4. Nie wolno gotować dziecku jajka, które jest pęknięte. Do wnętrza mogły się dostać bakterie.
  5. Jajko na twardo powinno się gotować nie dłużej niż 10 minut. Po dłuższym czasie traci ono wiele składników odżywczych.
  6. Warto sprawdzać świeżość jajka. Jak to zrobić? Wrzucić do zimnej wody. Jeśli tonie - jest świeże. Nie warto kupować jajek, których termin przydatności do spożycia jest krótki (zwłaszcza że wolno je sprzedawać maksymalnie do 2 miesięcy od zniesienia ich przez kurę). Może to bowiem znaczyć, że nie są świeże i długo leżały w sklepie.
  7. Jajko powinno mieć czysta skorupkę. To znak, że kury są zadbane. Mimo to przed użyciem jajko należy umyć w ciepłej, a nawet gorącej wodzie.
Więcej o: