1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Beta-karoten - właściwości, źródła, czym grozi nadmiar prowitaminy A

Beta-karoten wiążemy głównie z kurzą ślepotą i piękną opalenizną. To dość oryginalne zestawienie skojarzeń, niemniej prowitamina A ma o wiele szersze działanie i znaczenie, tak dla zdrowia, jak i urody. Jakie? Gdzie można znaleźć beta-karoten? Czy jest bezpieczny dla kobiet w ciąży?

Beta-karoten, czyli prowitamina A, to związek występujący naturalnie w żywności pochodzenia roślinnego. Jest zaliczany do karotenoidów, czyli pomarańczowych, czerwonych i żółtych barwników roślinnych.

Beta-karoten ma wiele cennych dla zdrowia właściwości i jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania człowieka. Dostarczony do organizmu, w przewodzie pokarmowym przekształca się w formę aktywną - witaminę A.

Beta-karoten - właściwości

Beta karoten ma szczególne znaczenie dla narządu wzroku, stanu skóry oraz wzmacniania organizmu.

Beta-karoten dla zdrowych oczu

Beta-karoten nade wszystko ma korzystny wpływ na funkcjonowanie narządu wzroku, zapobiega chorobom oczu, zmniejsza ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej, może hamować rozwój zespołu suchego oka, zapobiegać uszkodzeniu soczewki czy zaćmie.

Beta-karoten na piękną skórę

Beta-karoten doceni każdy, kto chce zachować zdrowy i młodzieńczy wygląd cery. Prowitamina A znacznie opóźnia procesy starzenia skóry, w tym pojawianie się zmarszczek, a i pobudza działanie włókien kolagenowych. Docenią go także osoby, które walczą z niedoskonałościami i problemami skórnymi, gdyż beta-karoten normalizuje pracę gruczołów łojowych, redukuje powstawanie wyprysków i wspomaga leczenie trądziku.

Prowitamina A zdaje egzamin także latem - przyśpiesza i wspomaga opalanie, zmniejsza wrażliwość na promieniowanie UV, zapobiega powstawaniu plam i przebarwień skóry. Ponieważ barwnik częściowo jest magazynowany w skórze, przedłuża efekt opalenizny.

Z uwagi na powyższe, liczne właściwości, które mają zbawienny wpływ na urodę, beta-karoten jest ważnym składnikiem wielu produktów kosmetycznych. Ponieważ działa stymulująco na produkcję włókien kolagenowych i posiada właściwości odmładzające - można go znaleźć w kremach przeciwzmarszczkowych. Z uwagi na to, że normalizuje pracę gruczołów łojowych i zmniejsza ryzyko pojawienia wyprysków, zawierają go produkty do pielęgnacji cery trądzikowej. Prowitamina A występuje także w preparatach do opalania, które chronią skórę przed szkodliwym wpływem promieniowania słonecznego.

Beta-karoten (zarówno w postaci suplementów, jak i kosmetyków) można stosować również na problemy skóry głowy i włosów, czyli łojotok, przetłuszczanie czy łysienie plackowate.

Beta-karoten - działanie wzmacniające

Beta-karoten ma też inne prozdrowotne właściwości:

  • wzmacnia odporność i wspiera organizm w walce z infekcjami, dlatego jest ważny nie tylko latem, ale i w okresie jesienno-zimowym,
  • jest naturalnym antyoksydantem. Ma działanie przeciwutleniające, usuwa wolne rodniki. Dowiedziono, że beta-karoten zmniejsza ryzyko powstania chorób nowotworowych,
  • obniża poziom złego cholesterolu, chroni przed rozwojem miażdżycy i chorób serca (już jedna marchewka dziennie zmniejsza ryzyko zawału serca!).

Beta-karoten - źródła

Beta-karoten, czyli prowitaminę A, łatwo pozyskać, ponieważ występuje naturalnie w żywności pochodzenia roślinnego. O tym, że można go znaleźć w marchwi, wiedzą wszyscy. Ale to nie jedyne jego źródło. Prowitamina A występuje także w pomarańczowych, żółtych i czerwonych, a także zielonych warzywach i owocach. Można ją znaleźć w dyni, pomidorach, papryce, pomarańczach, brokułach, fasolce szparagowej, szpinaku czy sałacie.

Ponieważ beta-karoten jest lepiej przyswajalny w obecności nienasyconych kwasów tłuszczowych, warzywa warto jeść w towarzystwie tłuszczu (np. niewielkiej ilości oliwy z oliwek, masła czy oleju).

Nadmiar beta-karotenu

Nadmierne ilości spożywanego beta-karotenu, dostarczanego zarówno pod postacią żywności, jak i suplementów, mogą nadać skórze lekko żółty odcień (tzw. żółtaczka marchwiowa), co jest procesem odwracalnym. Sytuacja stabilizuje się po zmniejszeniu podaży prowitaminy A.

Beta-karoten w ciąży

A co z beta-karotenem w ciąży? Czy trzeba na niego uważać tak, jak na witaminę A? Otóż nie. O ile witaminę A można przedawkować, co stanowi zagrożenie dla rozwoju płodu, ponieważ jej nadmiar jest toksyczny, o tyle beta-karoten jest substancją bezpieczną.

Beta-karoten w przewodzie pokarmowym zamieniany jest w witaminę A w takiej ilości, jakiej potrzebuje organizm. Tym samym nie istnieje ryzyko przedawkowania, a spożywanie tak produktów, jak i suplementów diety z beta-karotenem nie niesie ze sobą zagrożenia dla zdrowia dziecka oraz przyszłej matki. Nadmiar beta-karotenu wydalany jest wraz z kałem.

Prowitamina A, czyli beta-karoten, znajdująca się w produktach pochodzenia roślinnego, nie prowadzi do przedawkowania witaminy A. Spożywanie ich w ciąży nie jest groźne dla rozwoju dziecka.

Moc barwników owoców i warzyw. Który kolor najzdrowszy?

Więcej o: