1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Spirulina - właściwości, działanie, przeciwwskazania

Spirulina jest rośliną niezwykłą. Nazywana "mlekiem Matki Ziemi", "zielonym mięsem" czy "morskim stekiem" zaliczana jest do superfood i - prawdę mówiąc - trudno się temu dziwić. Jakie niezwykłe właściwości ma spirulina? Dlaczego jest tak cenna? Jak jej używać?

Spirulina - co to za roślina?

Spirulina jest niebiesko-zieloną algą z gromady sinic (cyjanobakterii) o mikroskopijnych rozmiarach i kształcie spirali. Rośnie w czystych, alkalicznych i ciepłych wodach jezior w Afryce i Ameryce Południowej. Jest jedną z najstarszych roślin świata, istnieje na Ziemi 3,5 miliarda lat. Przypisuje się jej działanie odżywcze i prozdrowotne.

Właściwości spiruliny doceniali już Aztekowie. Współcześnie o jej pożyteczności przypomnieliśmy sobie dość niedawno, bo na przełomie lat 60. i 70. XX w. Wówczas powstały pierwsze sztuczne hodowle spiruliny. Dziś uprawia się ją w różnych rejonach świata: w Azji, Afryce i Ameryce Południowej, czyli tam, gdzie panują sprzyjające jej warunki.

Spirulina - właściwości

Mówi się, że spirulina to jedyny znany człowiekowi środek spożywczy tak bogaty w substancje odżywcze. Co takiego zawiera?

  • Kwas gamma linolenowy, składnik kobiecego pokarmu. Właśnie z uwagi na jego bardzo wysokie stężenie nazywa się spirulinę "mlekiem Matki Ziemi". Kwas gamma linolenowy (GLA), należy do wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z grupy omega-6 i jest uznawany za najbardziej wartościowy w tej grupie.
  • Duże ilości wysokowartościowego białka. Ponieważ jego zawartość jest trzy razy większa niż w mięsie, nazywa się ją "zielonym mięsem" czy "morskim stekiem". Na uwagę zasługuje 18 aminokwasów, w tym osiem, z których zbudowane są białka (to najwyższa koncentracja, jaką można znaleźć w jedzeniu). Białko stanowi 60-70 proc. masy spiruliny. To doskonałe źródło białka dla wegetarian i wegan.
  • Witaminy: A, B, C, E i K, ryboflawinę, niacynę, tiaminę, kwas foliowy, a także minerały: wapń (cztery razy więcej niż mleko!), żelazo (od 25 do 50 razy więcej niż mięso!), magnez, fosfor, potas, cynk, beta-karoten (prawie 40 razy więcej niż marchew!).
  • Barwniki roślinne o wielu właściwościach: fikocyjaninę i chlorofil. Fitocyjanina, czyli niebieski barwnik występujący w spirulinie, ma właściwości przeciwzapalne i oczyszczające, pobudza produkcję komórek macierzystych w szpiku kostnym. Z kolei chlorofil działa oczyszczająco i odtruwająco, pomaga usunąć z organizmu metale ciężkie.

Spirulina charakteryzuje się wysoką przyswajalnością na poziomie 85-95 proc.

Spirulina - działanie

Spirulina jest rośliną, która leczy całe ciało. Jej działanie jest bardzo szerokie, ponieważ alga:

  • neutralizuje wolne rodniki, usuwa toksyny z organizmu (to silny przeciwutleniacz),
  • zwiększa wytwarzanie czerwonych krwinek, pomaga walczyć z anemią,
  • uzupełnia dietę wegetarian (wysoka zawartość białka i żelaza),
  • zwiększa wydajność tlenową organizmu, wspiera budowanie masy mięśniowej, pozbywając się masy tłuszczowej,
  • zmniejsza ryzyko choroby nowotworowej, pomaga zwalczać komórki białaczkowe,
  • wspiera leczenie i regenerację organizmu,
  • reguluje glikemię poposiłkową,
  • obniża poziomu cholesterolu LDL i trójglicerydów we krwi,
  • przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania tarczycy,
  • wspomaga układ odpornościowy, zwiększa odporność,
  • wspiera serce, obniża ciśnienie tętnicze,
  • pomaga wzmocnić układ trawienny, wspiera w leczeniu chorób wątroby, stabilizuje naturalną florę przewodu pokarmowego, przyspiesza metabolizm,
  • dodaje sił witalnych, poprawia kondycję psychofizyczną, pozytywnie wpływa na nastrój,
  • chroni przed szkodliwym działaniem promieniowania UV na skórę, opóźnia procesy starzenia, poprawia wygląd,
  • wspomaga leczenie trądziku, koi podrażnienia skóry i działa antybakteryjnie,
    łagodzi objawy alergicznego nieżytu nosa,
  • pomaga w walce z niedożywieniem.

Spirulina - zastosowanie

Spirulina jest stosowana do produkcji kosmetyków, a także suplementów diety. Sprzedaje się ją w formie proszku lub sprasowanych tabletek. Ważne jest, by algi pochodziły ze sprawdzonych źródeł.

Algę można dodawać do koktajli, wypieku chleba czy batoników energetycznych, do posiłków. Suplement diety należy dawkować zgodnie z zaleceniem producenta.

Spirulina - przeciwwskazania

Choć zażywanie spiruliny jest bezpieczne i nie wywołuje skutków ubocznych, alga nie powinna być spożywana przez chorych na fenyloketonurię, reumatoidalne zapalenie stawów czy stwardnienie rozsiane. Nie należy jej podawać dzieciom oraz kobietom w ciąży i karmiącym piersią.

Przed zastosowania spiruliny najlepiej skonsultować się z lekarzem.

To także może cię zainteresować:

Czy "bio" warzywa i owoce są zdrowsze? [NaZdrowie]

Więcej o: