1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Ile powinno pić dziecko? Zapotrzebowanie na płyny w zależności od wieku

Na pewno wiesz, ile powinno pić dziecko? Przykład idzie z góry. Dorośli piją za mało, ich dzieci, niestety, często też. Dowiedz się, jak zapotrzebowanie na płyny zmienia się wraz z wiekiem dziecka i jakie napoje są najbardziej wskazane.

Ile powinno pić dziecko? Już roczny malec ponad połowę tego, co dorośli. Dziesięciolatek tyle, co jego rodzice. Oczywiście, na znaczenie, jakie są jego gabaryty, ale to różnice niewielkie.

Skąd pozyskiwać płyny i w jakiej ilości?

Dzienne zapotrzebowanie na płyny wg Panelu ds. Produktów Dietetycznych, Żywienia i Alergii Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA):

  • 0-6 miesięcy - ok. 680 ml na dobę lub 100-190 ml/kg ciała/dzień, źródło płynów: pokarm kobiecy lub mleko modyfikowane,
  • 6-12 miesięcy - 0,8-1,2 l na dobę (mleko + napoje i pierwsze produkty stałe)
  • 1-2 lata - 1,1-1,2 l na dobę
  • 2-3 lata - 1,3 l na dobę
  • 4-8 - 1,6 l na dobę
  • 9 lat - 1,9 l na dobę
  • młodzież i dorośli - 2 litry na dobę,

Oczywiście, to dane orientacyjne. Inne potrzeby ma drobna dziewczynka, inne wyrośnięty młodzieniec. W tabeli są też zastrzeżenia, by uwzględniać takie czynniki, jak pogoda (w upalny dzień zapotrzebowanie wyraźnie rośnie), aktywność fizyczna, cechy indywidualne (np. pocenie się).

Uwaga, europejskie zalecenia nie mówią o piciu czystej wody, a dostarczaniu jej za pomocą płynów i pokarmów. Warto o tym pamiętać, zwłaszcza, gdy wydaje nam się, że dziecko za mało pije. Średnio aż 20-30% dobowego zapotrzebowania na wodę pokrywa pokarm, zwłaszcza taki obfitujący w wodę, jak zupy, warzywa i owoce. Pewna ilość wody jest nawet w chlebie, jednak z pewnością łatwiej ją pozyskać z arbuza, rzodkiewki, brzoskwini, ogórka czy jabłka. Owoce i warzywa to głównie woda (nawet powyżej 90 proc. składu). Podobnie jak człowiek.

Wody moc

Do picia najlepsza jest czysta woda. Najłatwiej się nią napić, odpowiednio nawodnić, jest doskonałym źródłem cennych minerałów, jak magnez czy wapń. Pamiętaj, by o stopień mineralizacji wody właściwej dla twojego dziecka zapytać lekarza. Najmłodsze dzieci nie mogą pić wód o dużej zawartości pierwiastków, gdyż mogą one stanowić za duże obciążenie dla ich nerek. Starsze i zdrowe (zazwyczaj od 3. roku życia) mogą pić już taką wodę, jak rodzice, ale lepiej się upewnić czy nie ma indywidualnych przeciwwskazań.

Woda nie psuje zębów, można ją pić nawet w nocy. Nie zawiera konserwantów i cukru, nie wpływa negatywnie na apetyt, stąd jest wskazana dla dzieci. Jeśli zaproponujesz ją maluchowi już w pierwszym roku życia, nawet nie pomyśli, że można jej nie lubić.

Na starsze dziecko, które twierdzi, że wody nie lubi, są różne sposoby: fantazyjne butelki z dzióbkiem, ładny kubek, ale przede wszystkim dobry przykład, czyli rodzice, którzy piją wodę. Skoro jest dobra dla dorosłych, zwykle smakuje też i dzieciom.

Jeśli jednak dziecko wody nie pije, nie załamuj rąk, ale pilnuj, by regularnie dostarczało organizmowi płyny. Herbatki, zupa, świeże owoce i warzywa: to wszystko znakomite źródła płynów. Uwaga, soki nie są zalecane małym dzieciom. Zasadniczo sok owocowy powinien być dodatkiem do diety. Dzieci do roku nie powinny wypijać więcej niż 100 ml takiego soku na dobę (a nic się nie stanie, jeśli nie wypiją go wcale), starsze lepiej, żeby nie przekraczały 200 ml na dobę.

Soki, a dzieci - obowiązujące zalecenia

Dlaczego picie jest takie ważne?

Noworodek w ponad 80 proc. składa się z wody. U dziecka stanowi ona 75 proc. masy ciała, u osoby dorosłej 60-70 proc. Stąd: wszyscy potrzebujemy dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość płynów, a dzieci (proporcjonalnie do swoich rozmiarów) najwięcej.

4/5 mózgu i ponad 70 proc mięśni to woda, więc jeśli dziecko ma się dobrze rozwijać i mieć siłę na harce oraz zdobywanie nowych umiejętności, musi pić. Jak każdy: twoje dziecko bez wody nie może oddychać, odżywić komórek, trawić i uformować stolca (zaparcia to częsty objaw niedoboru wody w organizmie). Potrzebuje jej, by dobrze widzieć, skakać, biegać, zgiąć rękę w łokciu (każdy staw musi być odpowiednio nawilżany) i nie chorować: woda równoważy układ odpornościowy, umożliwia pracę nerek i reguluje temperaturę. Już niewielki niedobór wody zakłóca więc pracę wielu narządów.

Dzieci piją za mało

Według specjalistów z Europejskiego Instytutu Nawodnienia (EHI) dzieci, chociaż najbardziej narażone są na odwodnienie, dostarczają organizmowi za mało płynów. Problemy czasem zaczynają się już w niemowlęctwie. Zdrowe maluchy instynktownie spożywają właściwą ilość pokarmu, jednak matka karmiąca musi pić odpowiednio dużo wody, by "produkcja" mleka nadążała za potrzebami. Dzieci, które ulewają, wymiotują, mają zbyt luźne stolce, są narażone na niedobory płynu, zwłaszcza, że nie umieją zasygnalizować potrzeb.

Dziecko starsze pije dopiero, gdy chce mu się pić? Byłoby zdecydowanie lepiej, gdyby ktoś mu wcześniej przypomniał o wodzie. Uczucie pragnienia to już objaw niewielkiego odwodnienia, a dzieci zauważają je często z poślizgiem. Często bowiem są tak zajęte zabawą i innymi aktywnościami, że zapominają o piciu (podobnie jak o oddaniu moczu).

Więcej o:
Komentarze (1)
Ile powinno pić dziecko? Zapotrzebowanie na płyny w zależności od wieku
Zaloguj się
  • doridan67

    0

    Ogólnie moje dziecko sporo wypija w ciągu dnia, pije wodę, soki 100% kubuś jabłkowy albo z marchewką i bananem.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX