1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Dieta lekkostrawna dla dzieci. Zastosowanie i zasady

Dieta lekkostrawna jest dietą leczniczą, zalecaną nie tylko dzieciom. Nie jest żadnym skomplikowanym czy wymyślnym sposobem żywienia, a jedynie modyfikacją normalnego jadłospisu. Kiedy się ją stosuje i według jakich zasad tworzy? Dieta lekkostrawna dla dzieci - jak to się je?

Dieta lekkostrawna dla dzieci - na czym polega?

Dieta lekkostrawna dostarcza organizmowi składniki odżywcze w postaci produktów, które nie obciążają żołądka (są lekkostrawne) i występują w niewielkiej objętości. Ma za zadanie:

  • odciążać przewód pokarmowy,
  • ułatwiać jego funkcjonowanie,
  • wspierać regenerację organizmu.

Powinna zaspokajać głód, pokrywać dzienne zapotrzebowanie kaloryczne i dostarczać optymalnej ilości składników pokarmowych, niezbędnych do wzrostu i rozwoju dziecka.

Dieta lekkostrawna - dla kogo?

Ta dieta zalecana jest dzieciom:

  • podczas choroby,
  • w okresie rekonwalescencji,
  • mającym zaburzenia układu pokarmowego,
  • po zabiegach i operacjach,
  • z nadwagą.

Dieta lekkostrawna dla dzieci - zasady

Szalenie ważne jest, by porcje posiłków nie były duże. Dzienna racja pokarmowa powinna być rozłożona na pięć małych posiłków (śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja), podawanych o stałych porach. Posiłki w diecie lekkostrawnej powinny być łatwe do strawienia, nieobciążające żołądka i innych organów układu pokarmowego. To dlatego powinny:

  • zawierać jak najmniej tłuszczu (stąd zalecane są chude mięsa, wędliny i przetwory mleczne, nie wolno używać zasmażek czy panierek),
  • mieć mało błonnika (produkty zwierające dużo błonnika obciążają jelita i żołądek), stąd nie zalecane jest pełnoziarniste pieczywo czy grube kasze,
  • być oszczędnie przyprawiane (ostre przyprawy zwiększają produkcję soków trawiennych, co może skutkować refluksem, wzdęciami, odbijaniem),
  • być odpowiednio przyrządzane (gotowane w wodzie, na parze, duszone,pieczone w folii).

Dieta lekkostrawna oznacza uważne dobieranie składników - komponowanie jej z produktów wskazanych i eliminowaniem tych, które są zakazane.

Dieta lekkostrawna dla dzieci. Produkty wskazane

Zadaniem diety jest pokrycie zapotrzebowania kalorycznego oraz na składniki odżywcze, przy jednoczesnym ograniczeniu obciążania układu pokarmowego. To dlatego w codziennym jadłospisie powinny znaleźć się:

  • chude mięso i wędliny,
  • ryby (dorsz, sola, sandacz),
  • chude produkty mleczne - jogurt naturalny, maślanka, zsiadłe mleko,
  • pieczywo pszenne - czerstwe: biszkopty i sucharki,
  • biały ryż,
  • drobne makarony,
  • drobne kasze,
  • gotowane warzywa: marchew, burak, dynia, kabaczek,
  • warzywa surowe: sałata, pomidor, tarta marchew,
  • dojrzałe owoce pobawione skórki, bez pestek: jabłko, truskawka, brzoskwinia, pomarańcza, banan,
  • masło, olej (rzepakowy, słonecznikowy), oliwa z oliwek,
  • jajka - na miękko, w koszulkach,
  • miód, dżemy, kisiele, kompoty, musy owocowe,
  • lekkie zupy zaprawiane jogurtem (zamiast śmietany).

Do picia najlepsza jest woda, herbaty owocowe, napary ziołowe, kawa zbożowa.

Dieta lekkostrawna dla dzieci. Produkty zakazane

Podstawową zasadą diety lekkostrawnej jest wyeliminowanie z codziennego jadłospisu produktów ciężkostrawnych, tłustych, smażonych, wzdymających. Jakich produktów należy unikać?

  • chleba: razowego, żytniego, z otrębami,
  • tłustych mięs, wędlin, serów i ryb,
  • margaryny i smalcu,
  • ciężkich zup, zagęszczonych śmietaną i mąką,
  • produktów, które wywołują wzdęcia, np.: kapusta, kalafior czy cebula,
  • dań typu fast food,
  • produktów zawierających puste kalorie.

O czym jeszcze warto pamiętać, stosując dietę lekkostrawną?

Najlepsze są potrawy świeże - im dłużej bowiem leżą, tym są bardziej ciężkostrawne; dodatkowo zwiększa się ryzyko niestrawności i zakażeń bakteryjnych. Ponieważ posiłki zmiksowane łatwiej się trawi, warto jeść np. zupy-kremy i puree z warzyw. Czasem wystarczy zmiana konsystencji potrawy, by ta z ciężkostrawnej stała się łatwostrawna (np. zupa). Owoce pozbawione skórki zawierają mniej błonnika.

To także może cię zainteresować:

Czy "bio" warzywa i owoce są zdrowsze? [NaZdrowie]

Więcej o: