1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Czapeczka, kocyk, w domu zamknięte okna? Nie! Te zwyczaje przechodzą do lamusa. Co naprawdę wzmacnia odporność dziecka?

Odpowiedź na tytułowe pytanie jest dość prosta, a wytyczne można zawrzeć nawet w tym miejscu: zbilansowana dieta, aktywność fizyczna, odpowiednia ilość snu, brak stresu, nieprzegrzewanie, spacery, wietrzenie pomieszczeń, nieizolowanie dzieci. Przydałoby się więcej szczegółów? Czytajcie dalej.

Chcemy, żeby nasze dzieci były zdrowe i odporne na choroby. To zupełnie naturalne, że na tym właśnie zależy rodzicom. Badacze mają dla nas na dzień dobry smutną wiadomość. Układ immunologiczny człowieka potrzebuje wielu lat treningu w walce z bakteriami, wirusami i pasożytami, żeby w pełni wykształcić mechanizmy obronne [1]. Specjaliści ze stowarzyszeń immunologicznych za granicę dojrzałości immunologicznej wskazują wiek 12 lat. W tym czasie dziecko będzie chorowało - w wieku przedszkolnym pediatrzy przyjmują, że roczną normą może być średnio osiem łagodnych infekcji, które nie będą wymagać antybiotykoterapii[2]. Co może w takim przypadku zrobić rodzic? Wspierać odporność dziecka, budować ją, a po chorobach odbudowywać. Jak konkretnie?

Mieszkacie w tej samej strefie klimatycznej

Rodzice mają skłonności do przegrzewania swoich dzieci. Chęć założenia czapeczki i bluzki z długim rękawem w całkiem ciepły wiosenny dzień, to odruch, nad którym będziecie musieli zapanować. Dla dziecka o wiele gorsze jest przegrzanie od delikatnego przemarznięcia. Ubierajcie dzieci w tyle samo warstw, ile sami na siebie zakładacie. Dzieci – oprócz zupełnych maluszków – w podobny sposób odbierają temperaturę. Wiosną i jesienią, kiedy amplitudy dzienne są wysokie ubierajcie dzieci na cebulkę – w ten sposób łatwo będzie reagować na zmiany temperatury. Przedszkolanki często żalą się, że dzieci nie pozwalają się rozebrać mówiąc, że „rodzice kazali im chodzić w kurteczkach”. Nieprzegrzewanie służy budowaniu odporności. Kiedy w pomieszczeniach jest za ciepło śluzówka nosa wysusza się i osłabia mechanizmy obronne organizmu[3].

Ruch to zdrowie!

Ruch wzmacnia wytrzymałość organizmu i buduje jego odporność. To dlatego dzieci zamiast siedzieć w domach na kanapie, powinny dużo się ruszać. Chodzić na treningi, regularnie ćwiczyć podczas zajęć dodatkowych, grać w piłkę, biegać po podwórku z rówieśnikami – skakać, wspinać się, jeździć na rowerze. Nie zwalniajmy dzieci z zajęć sportowych, tłumacząc, że „synek się szybko męczy”. Ruch wspomaga rozwój dziecka – zarówno fizyczny, umysłowy, jak i immunologiczny. Kiedy dziecko chce ćwiczyć, warto wspierać go i umożliwiać treningi. Z badania kwestionariuszowego przeprowadzonego przez Światową Organizację Zdrowia wynika, że 60 procent gimnazjalistów spędza czas wolny głównie przed komputerem, 9 procent regularnie trenując, a 16 sporadycznie uprawiając sport. To nie są dobre wyniki.

Czasem słońce, czasem deszcz – spacerować trzeba też!

Żeby dziecko zbudowało swoją odporność powinno jak najczęściej przebywać na świeżym powietrzu, chodząc na spacery, czy bawiąc się na dworze. I to nie tylko wtedy, kiedy dopisuje pogoda. Na Islandii przedszkolaki codziennie – bez względu na aurę – wychodzą na dwór[4]. A pogoda na tej wyspie jest nad wyraz kapryśna: wieje, pada i śnieży. Lekka mżawka, mróz – to nie powód, żeby dzieci siedziały w domu i się nudziły. Przy gorszej pogodzie należy pamiętać o zapewnieniu dziecku odpowiedniego ubrania – kaloszy, ciepłych skarpetek i nieprzemakalnej kurtki. Jeśli już pogoda uziemiła nas w domu, pamiętajmy, żeby często wietrzyć pomieszczenia. W zimie – ze względu na oszczędność energii i poszanowanie dla środowiska należy na czas wietrzenia zakręcić kaloryfery i zostawić otwarte okna i wyjść na ten czas z pokoju.

Nie izolować

Wyobraźcie sobie, że wasz system odpornościowy jest jak policjant, który walczy ze złymi wirusami i bakteriami. Trafiają mu się różne typy, musi więc stosować różne techniki ich pacyfikacji. Kiedy nie ma żadnych złoczyńców w okolicy strażnik – z nudów zaczyna czepiać się porządnych obywateli[5]. Ta metafora dobrze oddaje funkcjonowanie układu immunologicznego. Jeśli dziecko będzie izolowane, jego organizm nie pozna bakterii i wirusów i nie będzie mógł uczyć się ich zwalczania. Nie chodzi jednak wcale o to, żeby zabierać dzieci w miejsca, w których są chore osoby. Chodzi o to, żeby bywało w różnych miejscach. Naukowcy twierdzą, że o wiele zdrowsze są dzieci mieszkające na wsi, mające rodzeństwo i wychowywane ze zwierzętami[6].

Podobnie - nadmierne dążenie do zapewnienia dziecku sterylnych warunków nie jest drogą do zbudowania jego odporności. Kiedy dziecko jest już starsze nie trzeba wszystkiego sterylizować i wygotowywać - zapewniają pediatrzy.

Odpowiednio odżywiać

Zbilansowana dieta jest bardzo ważna dla budowania odporności. To odpowiednia flora bakteryjna jelit sprawia, że organizm jest w stanie walczyć w patogenami[7]. Żeby dostarczać dzieciom jak najwięcej witamin i składników mineralnych należy ograniczać spożywanie żywności przetworzonej oraz  słodyczy, a dostarczać dużo sezonowych warzyw, sporo owoców[8]. Nie zapominać w diecie o jogurtach oraz kefirach. Kluczowe dla układu odpornościowego są witaminy A, D, C[9] oraz składniki mineralne: cynk i żelazo.

Jeśli dziecko musiało przyjmować antybiotyk, rodzice powinni pamiętać o podawaniu probiotyków różnych szczepów, przez dłużej niż miesiąc. Naukowcy sugerują, że odbudowa prawidłowej flory bakteryjnej w jelitach po jednym cyklu antybiotykoterapii może zająć nawet rok[10].

Oszczędzać stresu

Na odporność organizmu bardzo duży i negatywny wpływ ma także stres. Nadmiar hormonu stresu, czyli kortyzolu osłabia zdolność organizmu od obrony przed wirusami i bakteriami[11]. Co może być źródłem stresu dla małego dziecka? Kłótnie rodziców, poczucie, że dziecko jest niekochane, odrzucone, wyśmiewane. Poczucie bezpieczeństwa i miłości ma więc także wpływ na to, czy maluch łatwiej, czy trudniej będzie łapać infekcje. W organizmie małego i dużego człowieka wszystko jest ze sobą powiązane – dbajmy więc o to, żeby każdy element funkcjonował prawidłowo.

Ważne informacje: Karmienie piersią jest najwłaściwszym i najtańszym sposobem żywienia niemowląt. Mleko matki zawiera wszystkie składniki odżywcze niezbędne do prawidłowego rozwoju dziecka oraz chroni je przed chorobami i infekcjami. Karmienie piersią daje najlepsze efekty, gdy matka prawidłowo odżywia się w ciąży i w czasie laktacji oraz gdy nie ma miejsca nieuzasadnione dokarmianie dziecka. Przed podjęciem decyzji o zmianie sposobu karmienia matka powinna zasięgnąć porady lekarza.

____________________


[1] L.B. Brydak, Nowości diagnostyki, terapii i profilaktyki w wirusowych zakażeniach dróg oddechowych, „Przew. Lek." 2007
[2] K. Hryckiewicz, Grypa i przeziębienia pospolite, „Przew. Lek.", 2001
[3] Eisenberg, A.; Murkoff, H.E.; Hathaway B.S.N. S. E. (2008) Drugi i trzeci rok z życia dziecka, Poznań, Rebis
[4] http://kobieta.gazeta.pl/kobieta/1,107881,19046908,jedna-reka-przytrzymuje-korone-a-druga-szoruje-kibel-gorzko-smieszne.html
[5] Wentz I. „Hashimoto. Jak w 90 dni pozbyć się objawów Hashinoto i odzyskać zdrowie”, 2017 
[6] https://www.scientificamerican.com/article/your-microbiome-community-we-the-people/
[7] Krzysik M, Biernat J, Grajeta H. Wpływ wybranych składników odżywczych pożywienia na funkcjonowanie układu odpornościowego. Cz. II. Immunomodulacyjne działanie witamin i pierwiastków śladowych na organizm człowieka. Advances in Clinical and Experimental Medicine. 2007
[8] Dymarska E, Grochowalska A, Krauss H. Wpływ sposobu odżywiania na układ odpornościowy. Immunomodulacyjne działanie kwasów tłuszczowych, witamin i składników mineralnych oraz przeciwutleniaczy. Nowiny Lekarskie. 2013;82(3)
[9] Rutkowski M., Matuszewski T., Kędziora J. Witaminy A, E i C jako antyoksydanty. Pol Merk Lek. 2010; XXIX.
[10] E. Mik, M. Stopiński, M. Mrozińska, Przeziębienie, „Lek" 2003
[11] http://www.swiatnauki.pl/8,488.html

Skomentuj:
Co naprawdę wzmacnia odporność dziecka?
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX