1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Zapiekanka, frytki, kurczak. Dietetyk o tym, który fast food jest najgorszy dla dzieci [RANKING]

Wiemy, że należy unikać żywności typu fast food, ale wiemy też, że wychodząc z dzieckiem 'na miasto', trudno jej całkowicie uniknąć. Wraz z dietetyczką Hanną Stolińską-Fiedorowicz opracowaliśmy zestawienie 10 najlepszych i najgorszych przekąsek oferowanych w barach szybkiej obsługi. Ostatnie 3 nigdy nie powinny znaleźć się na talerzu dziecka.
W zestawieniu najlepszych fast foodów, wrap znalazł się na pierwszym miejscu W zestawieniu najlepszych fast foodów, wrap znalazł się na pierwszym miejscu istock.com

Zapiekanka, frytki, kurczak. Dietetyk o tym, który fast food jest najgorszy dla dzieci [RANKING]

Wiemy, że należy unikać żywności typu fast food, ale wiemy też, że wychodząc z dzieckiem "na miasto", trudno jej całkowicie uniknąć. Wraz z dietetyczką Hanną Stolińską-Fiedorowicz opracowaliśmy zestawienie 10 najlepszych i najgorszych przekąsek oferowanych w barach szybkiej obsługi. Trzy ostatnie nigdy nie powinny znaleźć się na talerzu dziecka.

Wrap

Żaden fast food nie zastąpi zdrowego posiłku przygotowanego w domu. Jednak wrap to zdecydowanie najmniejsze zło. Dlatego w naszym zestawieniu ta przekąska znalazła się na pierwszym miejscu.

Zdaniem dietetyka: "Wrap to przekąska, którą okazjonalnie możemy podać dziecku. Zawiera w sobie dużo surowych warzyw - sałata, pomidor, ogórek, cebula - które są źródłem witamin. Zaoferowane w takiej formie mogą smakować nawet niejadkom. Do wrapu dodawany jest zazwyczaj kurczak. Minus stanowią sosy. Lepiej poprosić o pomidorowy, a unikać majonezu".

Wartości odżywcze na 100 g:

Kcal: ok. 170 kcal (porcja ok. 490 g)

Tłuszcze: 8 g (porcja ok. 23 g)

Węglowodany: 17 g (porcja ok. 50 g)

Fast food Fast food istock.com

2. Zestaw dla dzieci

Dzieci uwielbiają zestawy przygotowane specjalnie dla nich, szczególnie że w paczuszce czeka na nie zabawka. Taki zestaw może być bardzo wartościowy, pod warunkiem że wybierzemy najmniej kaloryczny wariant.

Zdaniem dietetyka: "Z gotowego zestawu dla dzieci można wybrać oczywiście same najmniej zdrowe przekąski, ale jeżeli będzie w nim wrap i małe pomidorki lub jogurt z owocami, to otrzymujemy całkiem wartościowy posiłek. Do picia proponuję dołożyć herbatę lub wodę i zrezygnować z dodatkowych frytek".

Wartości odżywcze jedna porcja:

Opcja najzdrowsza (woda, pomidorki, snack wrap)

Kcal: ok. 270 kcal

Węglowodany: 32 g

Tłuszcze: 3 g

Opcja najmniej zdrowa (słodki napój gazowany, frytki, hamburger)

Kcal: ok. 630 kcal

Tłuszcze: ok. 20 g

Węglowodany: ok. 90 g

Fast food Fast food istock.com

3. Kanapka z baru kanapkowego

W trójce najmniej szkodliwych dla dzieci fast foodów znalazła się też kanapka z kanapkowego baru. Oczywiście i tu możemy się oszukać - produkty z tanich, dworcowych barów niekoniecznie wyjdą dziecku na dobre.

Zdaniem dietetyka: "Kanapka to zawsze lepszy wybór niż typowy fast food, gdyż zwykle nie zawiera nic smażonego. Kanapkę warto komponować na ciemnym pieczywie, a zamiast tłustych sosów prosić o więcej warzyw".

Wartości odżywcze na 100 g:

Kcal: ok. 180 kcal na 100 g (porcja ok. 400 kcal)

Tłuszcze: ok. 7 g na 100 g (porcja ok. 17 g)

Węglowodany: ok. 21 g na 100 g (porcja ok. 46 g)

Fast food Fast food istock.com

4. Kebab

Dobre jakościowo mięso, warzywa i cienkie ciasto - kebab to przekąska, która w naszym rankingu znalazła się całkiem wysoko, bo na czwartym miejscu.

Zdaniem dietetyka: "Kebab - tak, pod warunkiem że skomponowany jest na bazie cienkiego ciasta, a nie grubej, pszennej bułki. Zawiera warzywa i pieczone mięso, więc można powiedzieć, że stanowi "mniejsze zło". W tym przypadku również warto zrezygnować z sosu na bazie majonezu".

Wartości odżywcze na 100 g:

Kcal: ok. 200 kcal na 100 g (porcja ok. 700 kcal)

Tłuszcze: ok. 5 g na 100 g (porcja ok. 25 g)

Węglowodany: ok. 17 g (porcja ok. 80 g)

Fast food Fast food istock.com

5. Hamburger "dla dorosłych" z burgerowni

Hamburger z burgerowni wbrew pozorom może stanowić całkiem wartościową przekąskę, pod warunkiem że nie damy dziecku do zjedzenia całej porcji, a jedynie kawałek mięsa z dużą ilością warzyw i bez sosów. Cały hamburger to już bomba kaloryczna, z ogromną ilością tłuszczu i węglowodanów.

Zdaniem dietetyka: "Jest mniejszym złem niż hamburger z sieciówki, ponieważ w burgerowniach zwykle stawia się na mięso dobrej jakości. Znów bardzo ważne są świeże warzywa i rezygnacja z sosu. Burgery są zwykle dość duże, dlatego warto zachęcić dziecko, żeby zrezygnowało z jedzenia bułki".

Wartości odżywcze na 100 g:

Kcal: ok 290 kcal (cała porcja nawet 1700 kcal)

Węglowodany: 25 g (porcja ok. 100 g)

Tłuszcze: 15 g  (porcja ok. 75 g)

Fast food Fast food istock.com

6. Pizza

Dzieci uwielbiają pizzę. Jednak i tu bądźmy czujni - pizza typu "trzy sery" z taniej sieciówki nie jest dobrym pomysłem. Lepiej wybrać się do dobrej restauracji i zamówić prawdziwą - włoską, dobrej jakości.

Zdaniem dietetyka: "Oczywiście można zrobić zdrową wersję pizzy - ciasto na bazie mąki pełnoziarnistej, dużo warzyw i mało sera, jednak rzadko akurat dziecko chętnie ją zje. W tej sytuacji pizza na cienkim cieście, z sosem pomidorowym i dobrej jakości serem, dodatkowo posypana rukolą, to fast food, który możemy dziecku pozwolić zjeść raz na jakiś czas. Oczywiście bez popijania colą".

Wartości odżywcze na 100 g:

Kcal: ok. 260 kcal (jeden kawałek ok. 310 kcal)

Węglowodany: 33 g (jeden kawałek ok. 35 g)

Tłuszcze: 10 g (jeden kawałek ok. 12 g)

Fast food Fast food istock.com

7. Kurczak panierowany

Kurczak gotowany (szczególnie taki, który pochodzi z ekologicznej fermy) stanowi dobre źródło białka. Niestety, w tej wersji dzieci rzadko go lubią. A kurczak panierowany z sieciówek? Według dzieci pyszny, niestety, tłusty i kaloryczny, zwłaszcza w towarzystwie frytek. Jednak jest opcja, by wybrać mniejsze zło - przemycić do dania warzywa.

Zdaniem dietetyka: "Mięso kurczaka uchodzi za zdrowe, stanowi dobre źródło białka. Panierka nie jest szczególnie wartościowa, jednak okazjonalnie w towarzystwie surówki jest dopuszczalna".

Wartości odżywcze na 100 g:

Kcal: ok 250 kcal (porcja 4 sztuki ok. 180 kcal)

Węglowodany: ok. 17 g (porcja 4 sztuki ok. 12 g)

Tłuszcze: ok. 13 g (porcja 4 sztuki ok. 9 g)

Fast food Fast food istock.com

8. Zapiekanka

Kto z nas nie ma sentymentu do poczciwych zapiekanek? Niestety, niewiele jest obecnie miejsc, które oferują zapiekanki najwyższej jakości. Biała, pszenna bułka, tani ser, kawałek taniej wędliny i nikła ilość pieczarek - to na pewno nie jest zdrowe.

Zdaniem dietetyka: "Jeśli już zgadzamy się na zakup zapiekanki, wybierzmy lokal, w którym są one przygotowywane na miejscu. Zdecydowanie odradzam mrożony produkt, który odgrzewa się w piecu lub mikrofalówce, gdyż są to zazwyczaj zapiekanki najniższej możliwej jakości".

Wartości odżywcze na 100 g:

Kcal: ok. 220 kcal (porcja ok. 410 kcal)

Węglowodany: ok. 34 g (porcja ok. 65 g)

Tłuszcze: ok. 5 g (porcja ok. 9 g)

Fast food Fast food istock.com

9. Frytki

Niezwykle popularna przekąska, jednak bardzo szkodliwa i tucząca. Frytki nie mają żadnych wartościowych składników odżywczych, za to dużo węglowodanów i rakotwórcze tłuszcze trans.

Zdaniem dietetyka: "Bardzo małowartościowy posiłek. Smażenie w głębokim tłuszczu powoduje, że ziemniaki stają się bardzo tuczące. Jeżeli już chcemy uraczyć dziecko frytkami, lepiej zrobić je samemu i upiec w piekarniku. Solić - tak, ale z umiarem".

Wartości odżywcze na 100 g:

Kcal: ok. 300 kcal (porcja małych frytek ok. 230 kcal)

Węglowodany: 37 g (porcja małych frytek ok. 29 g)

Tłuszcze: 15 g (porcja małych frytek ok.12 g)

Fast food Fast food istock.com

10. Krążki cebulowe

Cebula - co w tym może być złego? Niestety, otoczona mącznym ciastem i smażona na głębokim tłuszczu to jedna z najgorszych możliwych przekąsek. Z tego powodu wylądowała w naszym rankingu na dziesiątym i zarazem ostatnim miejscu.

Zdaniem dietetyka: "Tego typu krążków powinniśmy całkowicie unikać, a już na pewno nie dawać ich dzieciom. Ze względu na to, że mają panierkę, chłoną ogromne ilości tłuszczu, ponadto nie mają żadnych wartości odżywczych. Nie mówiąc już o tym, że zazwyczaj są mocno solone i maczane w majonezie".

Wartości odżywcze na 100 g:

Kcal: ok. 290 kcal (porcja 6 sztuk ok. 310 kcal)

Węglowodany: ok. 28 g (porcja 6 sztuk ok. 30 g)

Tłuszcz: ok. 10 g (porcja 6 sztuk ok. 11 g)

Więcej o:
Komentarze (60)
Zapiekanka, frytki, kurczak. Dietetyk o tym, który fast food jest najgorszy dla dzieci [RANKING]
Zaloguj się
  • fruqo3

    Oceniono 51 razy 39

    Nie ma to jak kretyńskie porady.
    W wieku 3-5-7, nawet 10 lat będę w stanie spacyfikować dziecko i odmówić mu fast fooda.
    Ale gdy będzie miało lat 14-15 i wybierze się na miasto moje możliwości kontroli, że o pacyfikacji nie wspomnę są mocno ograniczone. Może więc lepiej jest by dziecko wiedziało czym jest i jak smakuje "hamburger" np. z Mc Donald`s kupiony przeze mnie i w określonej ilości niż w przyszłości nażerało się "owocem zakazanym" z dzieciństwa?
    Wszystko (no, prawie) jest dla ludzi, tylko trzeba myśleć i umieć z tego korzystać.
    Cheesburger czy frytki z Mc Donald`s zjedzone raz na miesiąc czy dwa lub w drodze na wakacje jeszcze nikogo nie zabiły. A zaryzykuję nawet stwierdzenie, że mogą być bezpieczniejsze niż wytwory kulinarne naszych rodzimych "biznesmenów" z knajp przy drogach.

  • plastikpiokio

    Oceniono 25 razy 15

    UWAGA ---artykoł sponsorowany -----dietetyk powinien nam poradzic ------pijcie piwo jedzcie sledzie wyglądajcie jak niedzwiedzie.

  • aubolessi

    Oceniono 8 razy 8

    10. Krążki cebulowe - "Tego typu krążków powinniśmy całkowicie unikać...",
    pod artykułem przepis "Onion rings to rule them all" hmm

  • next-mcgyver2

    Oceniono 10 razy 6

    Wszystko jest dla ludzi, tylko z umiarem. A u nas jest to słowo nieznane. Bo podobnie jak z alkoholem, albo jest się abstynentem, albo nalogowym pijakiem. A gdzie umiarkowanie, czyli np. 2 piwa co kilka dni, albo dajmy na to kebab raz na kilka tygodni. Nie dajmy się zwariować.

  • homg

    Oceniono 7 razy 3

    Przestańcie wreszcie pisać "stanowi" w każdym miejscu, gdzie powinno być "jest", bo nie daje się czytać! Rozumiem, że dietetyk czy szafiarka nie są mistrzami mowy polskiej, ale ktoś chyba potem przygotowuje teksty do publikacji. Gimbus jakiś?

  • scierplaminoga

    Oceniono 1 raz 1

    żaden dietetyk nie zastąpi czegoś co mi smakuje. Owszem fastfood to dziadostwo, Mc Donaldy KFC i inne, ale dobra pizza, czy kebab czemu nie. Wolę 50 lat smacznie niż 70 lat na diecie. Nie nie mam 19 lat, a 35, nie nie jestem otyłą kulką

  • adstr

    Oceniono 5 razy 1

    Ale bzdury. Kto mi wyjaśni, dlaczego kanapka z serem i pomidorem jest dobra, a pizza z pomidorem i serem jest zła?
    Inna sprawa: w kebabie mięso dobrej jakości?! Tam są przeważnie same ścinki i tłuste ochłapy.

  • zewszad_i_znikad

    Oceniono 9 razy 1

    A dlaczego nie ma takiej opcji jak falafel zamiast kebabu? Ciecierzyca jest zdecydowanie zdrowsza niż mięcho. Dzieci naprawdę nie muszą jeść mięcha.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX