1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Brakuje ci pomysłów na zimowe dania? Jadłospis na styczeń!

Dwulatek może jeść już prawie wszystko. Zadbaj, by jego dieta była urozmaicona i pełna witamin.
Drugi rok życia dziecka to czas kształtowania zdrowych nawyków Drugi rok życia dziecka to czas kształtowania zdrowych nawyków fot. DZIECKO

Gdy zaczyna brakować pomysłów

Jeśli masz dziecko roczne lub nieco starsze i zaczyna ci brakować pomysłów na nowe potrawy i zestawy, nasz cykl jest właśnie dla ciebie! Znajdziesz tu propozycje smacznych posiłków dla całej rodziny, bo dla dziecka, które skończyło rok, nie trzeba prowadzić osobnej kuchni. Oczywiście jeśli odżywiacie się zdrowo.

W styczniu na talerzu malca powinno się znaleźć dużo warzyw i owoców. Są one bogate w związki mineralne i witaminy, a zwłaszcza w witaminę C. Zimą, kiedy łatwo o przeziębienie jest ona szczególnie ważna, bo podnosi odporność organizmu. Nie zapominaj, że wciąż możesz korzystać z przecierów owocowych w słoiczkach i soków dla maluchów. Wykorzystuj bez obawy mrożone warzywa.

Nasz jadłospis to jedynie podpowiedź, garść pomysłów, z których można korzystać. Nie musisz się do niego ściśle stosować! Nie przejmuj się też, jeśli po obfitym śniadaniu malec nie ma ochoty na kolejny posiłek. Na drugie śniadanie wystarczy owoc, ryżowy wafelek lub gęsty, przecierowy sok. Także zjedzenie obiadu z dwóch dań często przekracza możliwości malców.

Dzieci karmione piersią niekiedy odmawiają picia czegokolwiek, a na kolację wystarcza im mleko mamy. Jeśli twoje dziecko należy to tej grupy, nie martw się. Jeżeli tylko nie ma niedowagi, jest zdrowe i energiczne, to wszystko w porządku.

Jogurt naturalny z muesli i małymi rodzynkowymi zielonymi winogronami. Jogurt naturalny z muesli i małymi rodzynkowymi zielonymi winogronami. Fot. Paweł Kiszkiel / AG

PONIEDZIAŁEK

Śniadanie

Kromka bułki z masłem i pokrojoną w cieniutkie plasterki rzodkiewką

Mandarynka

Herbata z cytryną

Drugie śniadanie

Jogurt naturalny z muesli i małymi rodzynkowymi zielonymi winogronami.

Sok z owoców leśnych

Obiad

Spaghetti z sosem bolognese posypane startym serem

Sałatka z pomidorów z dodatkiem kiszonego ogórka i drobno posiekanej cebulki

Woda mineralna

Podwieczorek

Mała drożdżówka

Kakao

Kolacja

Gotowana fasolka szparagowa z mrożonki polana zrumienioną na maśle tartą bułką

Sok jabłkowy

Jajecznica na maśle z dodatkiem drobno pokrojonej, podduszonej czerwonej papryki Jajecznica na maśle z dodatkiem drobno pokrojonej, podduszonej czerwonej papryki Fot. Paweł Kiszkiel / AG

WTOREK

Śniadanie

Jajecznica na maśle z dodatkiem drobno pokrojonej, podduszonej czerwonej papryki

Pół kromki ciemnego chleba z masłem

Mleko

Drugie śniadanie

Kaszka kukurydziana na mleku z dodatkiem musu z jagód ze słoiczka

Sok grejpfrutowy

Obiad

Zupa ogórkowa

Pierogi leniwe

Surówka ze startej na drobnej tarce marchewki i lekko osłodzonego soku z cytryny

Kompot z mrożonych wiśni

Podwieczorek

Pieczone jabłko

Kolacja

Sałatka jarzynowa

Pół kromki chleba z masłem i plasterkiem pieczonego schabu

Herbata malinowa

ŚRODA

Śniadanie

Mały serek wiejski z pokrojoną w kostkę słodką gruszki

Francuski rogalik

Przecierowy sok marchewkowo-jabłkowo-brzoskwiniowy

Drugie śniadanie

Kromka chrupkiego pełnoziarnistego chleba z pasztetem i plasterkiem pomidora

Herbata lipowa z miodem

Obiad

Zupa pomidorowa z kluseczkami

Zapiekanka z ryżu i jabłek polana naturalnym jogurtem i posypana cynamonem

Sok pomarańczowy

Podwieczorek

Gęsty kisiel (zamiast wody użyj soku z mrożonych owoców) ze startym surowym jabłkiem

Kolacja

Pół podwójnie złożonej grzanki ze startym jajkiem na twardo i żółtym serem

Kawa zbożowa z mlekiem

CZWARTEK

Śniadanie

Mała kromka chleba z masłem, plasterkiem polędwicy i pokrojoną na cienkie plasterki papryką

Koktajl z mrożonych truskawek, mleka, jogurtu i cukru do smaku

Drugie śniadanie

Budyń z syropem malinowym

Sok z owoców tropikalnych

Obiad

Mały kawałek piersi kurczaka z leczo (z mrożonki) i łyżką stołową ryżu

Surówka z drobno poszatkowanej kapusty pekińskiej i jabłka doprawiona śmietaną

Kompot z mrożonego agrestu

Podwieczorek

Galaretka malinowa z dodatkiem całych owoców z mrożonki ozdobiona kleksem naturalnego jogurtu

Kolacja

Jajko na miękko, pełnoziarnisty tost z masłem

Przecierowy sok z marchwi, jabłek i bananów

Razowy tost 
z pastą 
z makreli 
i twarożku, sałatą, plasterkiem pomidora 
i ogórka; omlet a la pizza 
(z pomidorami, pieczarkami, szczypiorkiem) posypany tartym żółtym serem; owsianka gęsta 
od bakalii. Razowy tost z pastą z makreli i twarożku, sałatą, plasterkiem pomidora i ogórka; omlet a la pizza (z pomidorami, pieczarkami, szczypiorkiem) posypany tartym żółtym serem; owsianka gęsta od bakalii. Fot. Paweł Kiszkiel / AG

PIĄTEK

Śniadanie

Omlet z powidłem śliwkowym

Kiwi

Kakao

Drugie śniadanie

Kromka grahamki z masłem i pomidorem

Przecierowy sok jabłkowo-brzoskwiniowy

Obiad

Paluszki rybne

Ziemniaki

Kilka różyczek kalafiora

Sałata lodowa z odrobiną sosu winegret

Woda mineralna

Podwieczorek

Pieczony banan

Wyciskany sok owocowo-warzywny (pomarańcza, grejpfrut, jabłko, marchewka)

Kolacja

Kromka miodowego chleba z masłem i cienkim plasterkiem żółtego sera

Jogurt truskawkowy do picia

SOBOTA

Śniadanie

Pełnoziarniste płatki pszenne na mleku

Pół grejpfruta (obranego ze skórki i wewnętrznych błonek i lekko posłodzonego)

Przecierowy sok z malin i winogron

Drugie śniadanie

Kromka bułki z masłem i listkiem sałaty i plasterkiem szynki drobiowej

Herbata z dzikiej róży

Obiad

Kaszka manna na rosole

Racuszki z jabłkami

Napój winogronowy

Podwieczorek

Sałatka owocowa (kiwi, banan, pomarańcza)

Kolacja

Kromka razowego chleba z serkiem homogenizowanym i drobno pokrojonym szczypiorkiem

Kawa zbożowa z mlekiem

NIEDZIELA

Śniadanie

Lane kluseczki na mleku

Pół pomarańczy

Przecierowy sok z truskawek i bananów

Drugie śniadanie

Twarożek zmiksowany z wiśniami z mrożonki i łyżeczką cukru.

Mała ciabata

Nektar brzoskwiniowy

Obiad

Kasza gryczana z piersią kurczaka w sosie curry

Gotowane buraczki

Surówka z drobno poszatkowanej kiszonej kapusty, marchwi, jabłka i cebulki

Kefir

Podwieczorek

Świeże owoce (mandarynka, jabłko lub banan) maczane w stopionej czekoladzie

Kolacja

Sałatka z pomidorów z dodatkiem pokrojonej drobno cebulki dymki i fety i mała kromka chleba z masłem i szynką

Herbata żurawinowa z odrobiną syropu

Więcej o: