1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Niechęć do mięsa

Mam 17. miesięczną córeczkę. Martwi mnie jej niechęć do mięsa. Ile powinna go zjadać w tym wieku? Poziom żelaza u niej to 6 umol/l. Jakie są normy żelaza? Czy to już anemia? (Alicja)
Dziecko w tym wieku powinno jeść mniej więcej 30 g mięsa dziennie. Mówimy "mniej więcej" bo na to co dziecko je powinno się patrzeć z perspektywy siedmiu, dziesięciu dni a nie pojedynczego dnia. Norma dla poziomu żelaza wynosi od 4 do 33 umol/l. Jednak na podstawie samego poziomu żelaza nie można rozpoznać anemii. Należy przeanalizować również wyniki morfologii krwi, w tym przede wszystkim hemoglobiny. Przydatna czasami jest także ocena zdolności wiązania żelaza (TIBC) oraz magazynów żelaza (ferrytyna). Niski poziom żelaza często przejściowo występuje w trakcie i po infekcji, może towarzyszyć również zakażeniom pasożytniczym czy przewlekłej biegunce. Prawdopodobnie niski poziom żelaza u córeczki wynika właśnie z małej ilości mięsa w diecie. Żelazo występuje jednak nie tylko w mięsie. Namawiałabym więc by próbować rozszerzać dietę o ryby, żółtko, ale także kasze i pieczywo razowe, płatki owsiane, pszenne, jęczmienne, musli, otręby i zarodki pszenne, morele, figi, mielone orzechy, nasiona słonecznika, suszone owoce, groch, soczewicę, soję. Proszę pamiętać o zapewnieniu odpowiedniej ilości wit C, która pomaga wchłaniać żelazo.

Więcej o: