1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Dzień Matki - smakołyki specjalnie dla mamy

To zadanie dla tych ojców, którzy omijają kuchnię szerokim łukiem i twierdzą, że potrafią przypalić nawet wodę na herbatę. Element zaskoczenia spotęguje efekt. Dzień Matki to wymarzona okazja, by pokonać kulinarną niemoc i przygotować z dziećmi świąteczny obiad niespodziankę.
Sałatka z kurczaka i mango

•  gotowy pieczony kurczak

•  2 niezbyt miękkie mango

•  sok z limonki, sól, pieprz

salsa:

•  nieduży świeży ogórek

•  mała czerwona cebula

•  sok z limonki

•  natka kolendry

•  sól

•  2 łyżki oleju z pestek winogron

•  kilka kropli oleju sezamowego

Wytnij piersi z kurczaka, resztę mięsa zachowaj do wykorzystania w kanapkach. Obierz piersi ze skóry i pokrój je w cienkie plasterki w poprzek włókien. Mango obierz ze skóry, miąższ pokrój w cienkie plasterki, skrop sokiem z limonki, posyp solą i pieprzem. Przygotuj salsę: obranego ogórka i cebulę pokrój w drobną kostkę, wymieszaj z posiekaną nacią kolendry, olejami, sokiem z limonki, solą i pieprzem, dosmakuj. Powinna powstać drobna sałatka o wyraźnym, orientalnym smaku.

Układaj sałatkę warstwami. Najłatwiej to zrobić za pomocą tzw. obrączki, czyli metalowego kółka o średnicy ok. 8 cm. Połóż ją na talerzu, na dnie ułóż zachodzące na siebie plasterki kurczaka, na to plasterki mango, plasterki kurczaka i ponownie plasterki mango. Po zdjęciu obrączki powinien zostać nieduży dwukolorowy walec. Powtórz taką układankę na pozostałych talerzach. Na wierzchu każdego walca usyp kupkę salsy.

Polędwiczki wieprzowe faszerowane

•  2 polędwiczki wieprzowe

•  10 suszonych pomidorów

•  marynowanych w oliwie

•  100 g greckiego sera feta

•  łyżeczka suszonego tymianku

•  sól, pieprz, oliwa, 2 główki czosnku

•  ćwierć szklanki rosołu lub wody

Mięso dokładnie oczyść z błon, umyj i osusz. Każdą polędwiczkę natnij wzdłuż i rozpłaszcz, by tworzyła spory, gruby plaster. Posyp tymiankiem, solą i pieprzem. Wzdłuż brzegu połóż na mięsie rząd połówek pomidorów suszonych i długi słupek sera feta. Zwiń mięso ściśle, jak roladę, przywracając mu poprzedni kształt. Mocno obwiąż bawełnianym sznurkiem. Na patelni z rozgrzaną oliwą obsmaż mięso z każdej strony. Ułóż zrumienione polędwiczki w naczyniu żaroodpornym wysmarowanym oliwą. Piecz w temperaturze 180°C ok. 20 minut, w czasie pieczenia skrop rosołem lub wodą. Po upieczeniu wyjmij i zostaw na 10 minut pod przykryciem. Soki równomiernie rozejdą się wewnątrz mięsa i będzie soczyste. Mięso pokrój w plastry, tak by widać było w środku nadzienie.

Mille feuille z kalarepki

•  2 kalarepki

•  250 g serka kremowego bieluch,

•  twój smak lub philadelphia

•  2 łyżki majonezu

•  10 liści bazylii

•  łyżka siekanego koperku

•  4 plastry wędzonego łososia

•  sól, pieprz

sos:

•  pęczek bazylii

•  1-2 ząbki czosnku

•  80 ml oliwy extra vergine

•  łyżka soku z cytryny

•  kilka wiórków skórki cytrynowej

•  sól

Zmiksuj składniki sosu w blenderze, aż powstanie gęsty, gładki sos.

Kalarepki obierz, pokrój na okrągłe plastry grubości 5 mm. Na 4 porcje potrzebujesz 12 plastrów. Serek wymieszaj z majonezem, posiekanymi ziołami, dopraw do smaku solą i pieprzem. Plastry łososia pokrój w paseczki i zwiń w obwarzanki. Na talerzu kładź plaster kalarepki, na to trochę kremu serowego, na to wciśnij obwarzanek łososia, przykryj kolejnym plastrem kalarepki, na nim kolejna warstwa sera, łososia i jeszcze jedna taka sama warstwa. Skończone danie to nieduże wieże z trzech takich samych warstw, pokropione po wierzchu sosem bazyliowym.

Ryba z szynką suszoną

•  2 grube filety dorady lub okonia morskiego

•  10 plasterków suszonej szynki

•  parmeńskiej, serrano lub szwarcwaldzkiej

•  skórka otarta z połowy cytryny

•  1 cm świeżego korzenia imbiru

•  sól

•  pieprz

•  2 łyżki posiekanej natki pietruszki

•  4 łyżki oliwy

•  łyżka białego octu winnego

sos:

•  100 g blanszowanych migdałów

•  ząbek czosnku

•  pęczek natki pietruszki

•  100 ml oliwy

•  sok z połowy cytryny

•  sól

Przygotuj marynatę: wymieszaj oliwę z octem, solą, pieprzem, skórką cytrynową i utartym korzeniem imbiru. Filety pokrój na grube paski szerokości 3-4 cm i wymieszaj z marynatą. Odstaw, by się przegryzły.

Przygotuj sos: zmiksuj w blenderze wszystkie składniki, możesz dodać trochę wody, jeśli sos jest za gęsty, dosmakuj.

Wyjmij rybę z marynaty i każdy pasek owiń plasterkiem szynki. Ułóż na blasze wyłożonej pergaminem i wstaw do piekarnika rozgrzanego do temperatury 180°C. Piecz ok. 15 minut, aż ryba będzie gotowa, a szynka zrumieniona. Gorącą rybę układaj na migdałowo-pietruszkowym sosie.

Dodatki do dań głównych

Ponieważ przepisy na danie rybne i mięsne są dość złożone, wystarczy, by dodatki do nich były bardzo proste, np. młode warzywa z wody: marchewki, kalarepki, ziemniaki lub kalafiory. Obrane warzywa wrzucamy do osolonego wrzątku, gotujemy do miękkości i podajemy polane stopionym masłem. Zielony bób lub groszek z mrożonki można przygotować analogicznie, ale gotować krócej. Jeżeli chcemy urozmaicić ryż, do długoziarnistego białego basmati warto dodać garść ryżu dzikiego. Do takiego obiadu pasuje również sałata zielona z sosem winegret.

Więcej o: