1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Mrożonki - teraz mają swoje 5 minut

Są wygodne, stale pod ręką, w każdej chwili gotowe do użycia i takie kolorowe. Na przednówku mrożonki mają swoje pięć minut.
Chociaż w warzywniakach młode ziemniaki, sałaty, pomidory i truskawki kuszą przez okrągły rok, nie kupuję ich poza sezonem. Nie pachną i nie smakują tak jak te, za którymi tęsknię.

Obracam się w towarzystwie sezonowym i lokalnym: w zimie marchewka, seler, buraki, kiszona kapusta i ogórki, wszelkie kiełki oraz nać pietruszki, która sterczy ze skrzynki na oknie. Przez pierwsze miesiące nieźle sobie radzę, ale gdy przedwiośnie stuka do okna, zawężony repertuar zaczyna doskwierać. Łaskawym okiem spoglądam wtedy na sklepowe zamrażarki. Sięgam po zebrane w najlepszym momencie i zahibernowane na kilka miesięcy, pełne witamin: bób, zielony groszek i brokuły.

I włączam je do menu.

Makaron zapiekany z kalafiorem i serem

•  200 g makaronu kolanka lub świderki

•  350 g mrożonego kalafiora

•  1,5 szklanki kremówki

•  6 łyżek świeżo utartego sera grana padano lub parmezanu

•  łyżka masła

•  łyżka bułki tartej

Makaron ugotuj al dente i odcedź. Kalafior ugotuj do miękkości w osolonym wrzątku, odcedź. Wymieszaj makaron z różyczkami kalafiora, śmietanką i 5 łyżkami sera, dopraw gałką muszkatołową, solą i pieprzem. Naczynia żaroodporne (tyle naczyń, ilu biesiadników) wysmaruj masłem i nałóż do nich porcje makaronu wraz z sosem. Wierzch posyp resztą sera i bułką tartą. Wstaw do piekarnika rozgrzanego do 180-200°C. Piecz, aż wierzch się zrumieni.

Budyń z owocowymi sosami

Budyń:

•  3,5 szklanki mleka

•  3 łyżki mąki ziemniaczanej

•  cukier do smaku, laska wanilii

Pół szklanki mleka odlej i wymieszaj z mąką ziemniaczaną. Resztę mleka zagotuj z rozciętą wanilią i cukrem (nie słodź zbyt mocno, bo sosy owocowe będą słodkie). Gdy mleko będzie mocno pachniało wanilią, usuń laskę, płyn ponownie doprowadź do wrzenia i zalej mlekiem z rozmieszaną mąką ziemniaczaną. Zagotuj, intensywnie mieszając, i trzymaj na ogniu jeszcze kilka minut. Odstaw.

Sosy owocowe:

•  paczka mrożonych malin

•  paczka czarnych porzeczek

•  cukier do smaku

Maliny rozmroź, połóż na patelni teflonowej i posyp cukrem. Gotuj na sporym ogniu, by sok szybko wyparował, a sos stał się gęsty. Analogicznie przygotuj sos z czarnych porzeczek. Sos owocowy możesz doprawić skórką pomarańczową, cytrynową, anyżem, cynamonem lub goździkami. Możesz też przetrzeć go przez sito, otrzymując owocowe purée. Kiedy sos przygotowujemy dla dorosłych, służy mu dodatek brandy, rumu lub likieru.

W szklanych pucharkach układaj warstwami: sos z czarnej porzeczki, na to warstwa budyniu, sos malinowy i znów warstwa budyniu. Całość posyp kruszonymi ciasteczkami amaretti.

Krem z brokułów z płatkami migdałów

•  450 g mrożonych brokułów

•  3 szklanki rosołu

•  2 łyżki kremówki

•  3 łyżki płatków migdałów

•  łyżka sezamu

Rosół zagotuj, dodaj brokuły, gotuj do miękkości. Dodaj śmietankę, dopraw do smaku i zmiksuj na krem. Płatki migdałów i sezam podgrzewaj powoli na suchej teflonowej patelni, zdejmij, gdy się zrumienią, ostudź. Gorącą zupę posyp migdałami i sezamem. Chętni mogą doprawić zupę pokruszonym serem blue.

Sałatka z ciepłych ziemniaków, groszku i bobu

•  6 małych ziemniaków sałatkowych

•  200 g mrożonego zielonego groszku

•  200 g mrożonego bobu

•  4 łyżki serka mascarpone

•  po łyżce drobno posiekanych liści

•  bazylii, mięty, koperku

•  łyżka musztardy diżońskiej

•  sok z cytryny do smaku

•  sól, pieprz, oliwa extra vergine

Mascarpone wymieszaj z musztardą i ziołami, dopraw solą, pieprzem i sokiem z cytryny. Bób rozmroź i obierz ze skórek. Ziemniaki obierz, pokrój i gotuj w osolonym wrzątku. Pod koniec gotowania dodaj groszek i bób, gotuj chwilę, aż wszystkie warzywa będą miękkie. Warzywa odcedź i wymieszaj z oliwą. Sałatkę ułóż na czterech talerzach. Na wierzchu kładź łezkę ziołowego mascarpone - rozpuści się na gorących warzywach.

Więcej o: