1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Obiad w kwadrans

Chociaż świat oferuje masę kulinarnych ułatwień - jedzenie na telefon, dania gotowe po zalaniu wrzątkiem, biurowe stołówki... - warto kultywować wspólne rodzinne gotowanie. Przygotowanie domowego obiadu zajmie wam tylko 15 minut.
Kiedy stawiamy w kuchni pierwsze kroki, każda czynność wydaje się skomplikowana i wymagająca uwagi, a przygotowanie obiadu to poważne przedsięwzięcie. Z czasem nabieramy wprawy, coraz więcej rzeczy robimy równocześnie, coraz szybciej obieramy, kroimy, mieszamy i coraz więcej przepisów znamy na pamięć.

Domowy obiad można przygotować w kilkanaście minut, szczególnie jeśli jest kilka par rąk do pracy. Wspólne gotowanie i jedzenie to nie tylko zaspokajanie głodu, to bycie razem w kuchni, przepychanie się przy lodówce, rozmowa przy stole. I cała masa emocji, które - przy okazji gotowania - budują naszą rodzinę.

Tortille z fasolą

Podsmaż w garnku na oleju pokrojoną cebulę i ząbek czosnku, dodaj oregano i pomidory pelati z puszki. Zagotuj, dodaj odcedzoną z zalewy czarną lub czerwoną fasolę z puszki. Dopraw papryką (dla dorosłych - chile chipotle adobado z puszki, dla dzieci - słodką w proszku), kuminem, solą i pieprzem. Pszenną tortillę posyp tartym żółtym serem, przykryj drugim plackiem i podpiecz na suchej patelni z obu stron. Gdy ser się rozpuści, pokrój placek na trójkąty. Podawaj z fasolą posypaną nacią kolendry. Obok podaj kukurydzę z wody, jogurt lub kwaśną śmietanę, plasterki awokado, rzodkiewki.

Polędwiczki wieprzowe z kaszą kuskus

Kuskus zalej wrzątkiem i odstaw. Polędwiczki wieprzowe pokrój w grube plastry, zamarynuj w mieszance oliwy, sosu sojowego i pieprzu. Ułóż lekko zgniecione kotlety w naczyniu żaroodpornym, na każdym połóż gruby plaster pomidora, posyp suszonym oregano, solą i szczyptą cukru. Wstaw do piekarnika rozgrzanego do 200 st. C i piecz ok.15 min. Na patelni podsmaż posiekane ząbki czosnku, rodzynki i orzeszki piniowe, dodaj kuskus i posiekaną natkę pietruszki, wymieszaj. Podawaj z mieszaną sałatą winegret.

Kabaczek z ryżem

Nastaw ryż (najlepiej brązowy). Kabaczka obierz, oczyść z nasion i pokrój w spore kawałki. Na patelni rozgrzej oliwę, smaż kabaczka partiami razem z plasterkami cebuli, siekanym czosnkiem, oregano, solą i pieprzem (można dodać cukinię, paprykę, marchew i inne warzywa). Gdy cały jest zrumieniony, dodaj sos pomidorowy i trochę koncentratu. Zagotuj, dodaj sporo świeżej bazylii, dopraw do smaku. Podawaj z ryżem, posyp kozim serem.

Pieczona ryba z młodymi warzywami

Filet ryby morskiej dopraw solą, pieprzem i cytryną, skrop oliwą i wstaw do gorącego piekarnika. Do garnka z rozgrzanym masłem wrzuć pokrojone w spore kawałki młodej marchewki, kalarepki, różyczki kalafiora, młode ziemniaki. Podsmaż, wlej trochę wody, by warzywa się poddusiły, posyp solą i pieprzem. Gdy warzywa są al dente, dodaj łyżkę mascarpone i posiekany koper, zagrzej. Podawaj z pieczoną rybą.

Białe kiełbaski z patelni

Na patelni usmaż białe kiełbaski razem z cząstkami cebuli i kwaśnych jabłek. Podrzucaj i mieszaj w czasie smażenia. Podaj na grillowanych pajdach żytniego chleba, z surówką z kiszonej kapusty.

Makaron z sosem mięsnym

Nastaw wodę na makaron. Na patelnię z rozgrzaną oliwą wrzucaj kawałki białej kiełbasy, wyciskając ją z osłonki. Gdy mięso się zrumieni, dodaj świeży rozmaryn i sos pomidorowy. Zagotuj, dopraw solą i pieprzem. Sos można wzbogacić pieczarkami, selerem naciowym, cebulą, podsmażonymi razem z mięsem. Sosem polej odcedzony makaron. Podaj z młodą cukinią pokrojoną w plasterki, doprawioną sosem winegret.

Szpinak z ciecierzycą

Na oliwie podsmaż cebulę pokrojoną w piórka i posiekany ząbek czosnku, dodaj odcedzoną i opłukaną ciecierzycę z puszki i dwie garście opłukanych liści szpinaku (lub szpinak z mrożonki). Dodaj pokruszony ser pleśniowy i smaż wszystko razem, aż szpinak zwilgotnieje, a ser się rozpuści. Dobre samo w sobie, ale możesz podać do makaronu lub jako dodatek do mięsa.

Pieczona ryba z kukurydzą

Płaty morskiej ryby dopraw solą i pieprzem i owiń plastrami wędzonego boczku i wstaw na blasze do gorącego piekarnika. Na gorącym maśle podsmaż cebulę i paprykę pokrojone w drobną kostkę i posiekany ząbek czosnku. Dodaj odsączoną kukurydzę z puszki i podsmaż razem. "Dorosłą" porcję jarzynki obficie pokrop Tabasco. Podawaj do upieczonej ryby, z dodatkiem zielonej sałaty.

Grzybowa kasza

Grzyby świeże, mrożone lub suszone (te ostatnie - po namoczeniu w wodzie) podsmaż w garnku na oliwie. Dodaj kaszę gryczaną, obsmaż, dodaj bulion i gotuj na małym ogniu. Ugotowane buraki i surowe jabłka obierz, pokrój w cząstki i wrzuć na patelnię z gorącą oliwą, podsmaż. Dodaj garść suszonych żurawin, podlej rosołem, odparuj. Podawaj grzybową kaszę, obok karminową jarzynkę, posyp pokruszoną fetą.

Pęczak z pieczarkami

Ugotuj pęczak. Na oliwie podsmaż małe pieczarki w całości, dodaj czosnek, dużo posiekanej natki pietruszki, sól, pieprz, podlej rosołem lub wodą. Duś na małym ogniu, mieszaj. Pokrojone w kostkę bakłażany usmaż na oliwie, dodaj czosnek i słodki sos sojowy. Wymieszaj z gorącym pęczakiem i natką pietruszki. Podawaj z pieczarkami, posyp prażonymi orzechami. Obok może być uduszona z czosnkiem kapusta pak choy.

Grillowane warzywa

Na maśle podsmaż listki szałwii, dodaj odsączoną, białą fasolę z puszki, zagrzej, dopraw solą i pieprzem. Na patelni grillowej upiecz plastry bakłażanów, cukinii, ewentualnie plastry papryki bez skórki z oliwy, ze słoika. Grillowane warzywa układaj naprzemiennie, podawaj z fasolą i sałatką z pomidorów.

Śmietanowa soczewica z pieczoną dynią

Dynię pokrój w plastry, posmaruj oliwą, miodem, sosem sojowym i wstaw do gorącego piekarnika. Usmaż na patelni plastry boczku, aż będą chrupiące, zdejmij. Na tłuszczu podsmaż plasterki porów. Dodaj odcedzoną i opłukaną soczewicę z puszki, podsmaż i po chwili zalej śmietaną. Dopraw gałką muszkatołową. Podawaj śmietanową soczewicę na plastrach pieczonej dyni, ozdobioną plastrem boczku i posypaną zieleniną.

Czytaj w Znam.to: Przeczytaj opinie o produktach spożywczych



Więcej o: