1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Dobry sok nie jest zły

Mówi się, że sok to samo zdrowie. Ale nie każdy, i warto go pić z umiarem.
Zawsze, gdy idę na zakupy z córkami, rezerwuję sobie więcej czasu niż potrzeba na samo przejście sklepu. Szykuję się bowiem na długie negocjacje i tłumaczenia, dlaczego do koszyka wkładamy właśnie to, a nie tamto.

Szczególnie długo chodzimy wzdłuż regałów z sokami i napojami. I nie chodzi tylko o to, że młodsza lubi smak truskawkowy, starsza jabłkowy i pomarańczowy, a ja wiśniowy. Rzecz w tym, że ja jedyna z tego towarzystwa czytam etykiety. I że bardziej niż rysunkowym bohaterom na opakowaniach ufam opiniom dietetyków. No tak. Tylko jak przekonać dzieci, że w kartonikach i butelkach kryją się rzeczy różnej wartości? I że warto wybrać coś naturalnego i zdrowego, a niekoniecznie najbardziej kolorowego?

Oto krótka ściągawka dla rodziców.

Z KARTONU LUB Z BUTELKI

•  W teorii: jeżeli rzeczywiście ma wyraźną nazwę "sok", to oznacza, że wyprodukowano go w 100 proc. ze zdrowych, dojrzałych, świeżych lub schłodzonych owoców i warzyw. Może być wykonany z koncentratu i rozcieńczony do takich proporcji, jakie są właściwe dla soku wyciśniętego wprost z "surowca". W tym wypadku koncentrat nie jest niczym złym - po prostu znacznie łatwiej jest transportować np. koncentrat soku pomarańczowego z dalekiej Hiszpanii i na miejscu rozcieńczyć go wodą z zachowaniem naturalnych proporcji. Soki owocowe (z wyjątkiem soku z gruszek i winogron) mogą mieć w składzie niewielkie ilości cukru lub innej naturalnej substancji słodzącej, np. syropu glukozowego albo fruktozy.

•  W praktyce: sok z kartonu lub z butelki nadaje się do picia dla dorosłych oraz starszych dzieci (można rozcieńczać go wodą).

•  Uwaga: jeśli na opakowaniu nie ma słowa "sok", ale np. tylko "pomarańcza" albo "pomarańczowy", uważnie przeczytajmy skład. Niektórzy producenci sprytnie omijają deklarację, że ich produkt jest stuprocentowym sokiem, i wywołują jedynie skojarzenie z tym wyrobem.

PRZECIEROWY

•  W teorii: zawiera drobiny miąższu, te zaś są źródłem cennego w diecie błonnika.

•  W praktyce: to dobre uzupełnienie posiłku, zamiennik świeżego owocu.

•  Uwaga: soki przecierowe są bardzo sycące i mogą osłabiać apetyt.

ŚWIEŻO WYCISKANY

•  W teorii: jest bardzo bliski surowcowi, z którego powstał. To zarówno zaleta (witaminy, minerały, błonnik z cząstek miąższu), jak i wada (jeśli wyciśniemy owoce uprawiane w zanieczyszczonym środowisku, to sok będzie miał w sobie ślady zanieczyszczeń, nawozów, środków ochrony roślin).

•  W praktyce: jeśli sok wyciskamy z surowców pochodzących z upraw ekologicznych lub z własnego dziewiczo czystego ogródka - możemy go podać nawet małemu dziecku. Jeśli z owoców i warzyw ze zwykłego sklepu - raczej nie podajemy go najmłodszym maluchom.

•  Uwaga: dostępne w sklepach soki "jednodniowe" są bardzo podatne na psucie. Jeśli nie mamy pewności, w jakich warunkach były przechowywane, jeśli ich wygląd budzi wątpliwości, nie serwujmy ich nawet dorosłym.

NEKTAR

•  W teorii: rozcieńczony wodą sok (świeży i zagęszczony), przecier albo mieszanina tych produktów. Minimalna zawartość soku w nektarze jest ściśle określona i waha się do 25 do 50 proc., w zależności od rodzaju wykorzystanych owoców. Do nektaru dodaje się cukier (do 200 g na litr), substancje słodzące i zakwaszające.

•  W praktyce: to gorszy wybór niż sok. Nektarów nie zaleca się dzieciom, a jeśli już mamy zamiar podać je przedszkolakowi, sprawdźmy skład.

•  Uwaga: z niektórych owoców da się wyprodukować tylko nektar.

NAPÓJ

•  W teorii: nie ma limitów określających, ile soku powinien zawierać. W większości napojów jest nie więcej niż 3-5 proc. soku. Do napojów owocowych zalicza się także produkty, które mają więcej soku, ale zawierają sztuczne aromaty, barwniki, substancje słodzące i konserwanty.

•  W praktyce: napojów nie podajemy dzieciom. Mają niską wartość odżywczą, są tuczące, sprzyjają próchnicy. Te gazowane drażnią śluzówkę żołądka i sprzyjają wzdęciom.

•  Uwaga: czasem napoje mają atrakcyjne opakowania, sugerujące, że zawartość jest zdrowa, naturalna, ze świeżych owoców.

WARZYWNY

•  W teorii: jeśli został wytworzony z wysokiej jakości warzyw pochodzących z upraw ekologicznych, to ma same zalety. Zawiera cenne minerały, sporo witamin, naturalne przeciwutleniacze, często błonnik. Jest niskokaloryczny.

•  W praktyce: dobre soki warzywne warto podsuwać dzieciom. Nie jest wcale powiedziane, że maluchy polubią tylko słodkie napoje. Sok warzywny może świetnie uzupełniać posiłek.

•  Uwaga: choć soki warzywne są niskokaloryczne, lepiej pić je z umiarem - ze względu na dużą zawartość błonnika mogą działać lekko przeczyszczająco.

Proste odpowiedzi na trudne pytania

•  Ile soku może wypić dziecko w ciągu dnia?

Niemowlęciu nie powinno się podawać więcej niż 100-150 ml dziennie. W drugim roku życia dziecka zalecana dawka to ok. 180 ml. Później lepiej nie przekraczać szklanki soku dziennie. Ze względu na wartość kaloryczną traktujmy go raczej jako przekąskę; do zaspokojenia pragnienia najlepsza jest woda.

•  Czy sok można popijać małymi porcjami?

To, niestety, grozi próchnicą.

•  Czy sok lepiej pić do posiłku?

Łącząc go z innymi produktami, możemy wzmocnić ich właściwości odżywcze, np. witamina C pomaga przyswoić żelazo z mięsa. Dlatego warto do obiadu czy ciepłej mięsnej kolacji podać sok z pomarańczy, czarnej porzeczki, malin lub kiwi, zwłaszcza gdy dziecko niechętnie je surówki.

Redakcja poleca

SOK "DLA NIEMOWLĄT"

•  W teorii: na etykiecie znajdziemy informację, że to "środek spożywczy specjalnego przeznaczenia żywieniowego". Możemy być pewni, że wyprodukowano go w 100 proc. z owoców lub warzyw, które pochodzą ze ściśle kontrolowanych (często ekologicznych) upraw. Ma bezpieczny skład, bo na pewno nie zawiera szkodliwych związków pochodzących ze skażonej gleby ani nawozów.

•  W praktyce: to najlepszy rodzaj "picia" o smaku owoców lub warzyw. Możemy mieć pewność, że jest zdrowy, przebadany, wyprodukowany w higienicznych warunkach i nie zawiera niepożądanych dodatków.

•  Uwaga: wśród "środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego" znajdziemy także nektary. Ze względu na to, że są wysokokaloryczne, traktujmy je jako pełnowartościową przekąskę, na równi z deserkiem czy innym smakołykiem, a nie jako sposób na zaspokojenie pragnienia.