1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Zdrowy tłuszcz leczy

Tłuszcze są niezbędne w naszej diecie, tak jak białka czy witaminy. Sęk w tym, aby były zdrowe i w odpowiedniej ilości.
Korzystnie wpływają na nasze zdrowie tłuszcze, które zawierają tzw. długołańcuchowe wielonienasycone kwasy tłuszczowe, przede wszystkim z rodziny Omega-3 oraz Omega-6. Występują one głównie w olejach, oliwie i mięsie ryb.

Powinniśmy zadbać, by w naszej diecie właśnie ich było zdecydowanie więcej niż niezdrowych nasyconych kwasów tłuszczowych (a te możemy spotkać najczęściej w tłustym mięsie, kiełbasie, boczku, tłustym mleku, śmietanie, ciastkach). Tłuszcze nasycone czają się w produktach, których często o to nie podejrzewamy (np. skądinąd wartościowych serach). Dlatego raczej nie ma ryzyka, że dziecko będzie miało w diecie za mało tłuszczu zwierzęcego, i śmiało możemy mu proponować np. produkty mleczne o obniżonej zawartości tłuszczu (mleko 2-proc., półtłusty twaróg).

POKARM DLA MÓZGU

Ponieważ mózg rośnie najszybciej w ostatnim trymestrze ciąży i przez pierwsze dwa lata życia dziecka, w tym okresie maluch potrzebuje solidnych porcji kwasów z rodziny Omega-3.

Ich niedobór podczas życia płodowego i wczesnego dzieciństwa może źle wpłynąć na układ nerwowy dziecka.

Nienasycone kwasy tłuszczowe są budulcem błon komórkowych. Wspomagają rozwój mikroflory jelit, przez co zapewniają prawidłową pracę układu pokarmowego. Obniżają ciśnienie tętnicze i poziom cholesterolu we krwi. Część z nich (tzw. kwasy Omega-3) ma działanie przeciwzapalne, zmniejsza ryzyko infekcji, chorób alergicznych i astmy. Ich najważniejszym zadaniem jest jednak wspomaganie budowy centralnego układu nerwowego i mózgu człowieka.

GDZIE SZUKAĆ DOBREGO?

Dla noworodków i niemowląt najbogatszym źródłem korzystnych kwasów tłuszczowych jest mleko matki.

Maluchom karmionym butelką specjaliści zrzeszeni w Europejskim Towarzystwie Gastroenterologii i Żywienia Dzieci zalecają podawanie przynajmniej przez pierwszy rok życia mieszanek wzbogaconych zdrowymi kwasami tłuszczowymi. To szczególnie ważne u wcześniaków, które z powodu przedwczesnego porodu nie zdążyły zgromadzić w tkankach zapasów tych związków. Takich wbogaconych w kwasy tłuszczowe mieszanek jest coraz więcej na naszym rynku.

Mleko kobiece i odpowiednio wzbogacone mieszanki to nie jedyne źródło korzystnych kwasów tłuszczowych. Bardzo bogate są w nie ryby morskie (tuńczyk, łosoś, makrela, halibut, sardynka, dorsz, flądra) i owoce morza. Znajdziemy je także w orzechach włoskich i oleju rzepakowym. Źródłem kwasów Omega-6 są natomiast oleje: słonecznikowy, arachidowy, sezamowy i sojowy.

RYBY NA STÓŁ!

Ryby można wprowadzać do diety dziecka już między 7. a 9. miesiącem życia. Niemowlęciu najbezpieczniej jest podawać je w formie dań rybnych ze słoiczka. Mamy wtedy pewność, że są dobrej jakości i pochodzą z pewnego, sprawdzonego źródła.

Dzieci, które skończyły pierwszy rok życia, a także dorośli powinni jeść ryby co najmniej dwa razy w tygodniu. Zdrowsze są gatunki żyjące w akwenach naturalnych, a nie w stawach hodowlanych. Dobrze, aby na talerzu znalazły się zielone warzywa, które poprawiają wchłanianie kwasów Omega-3.

POMOCNE SUPLEMENTY

Jeżeli maluch je mało ryb, w jego diecie może brakować kwasów Omega-3. W takiej sytuacji, po konsultacji z pediatrą, można podawać tran lub inny preparat z olejem rybim. Niektórzy eksperci zalecają je dzieciom ze stanami depresyjnymi lub trudnościami w nauce.

Wybierając suplement, trzeba sprawdzić, jakie kwasy tłuszczowe zawiera i dla jakiej grupy wiekowej jest przeznaczony. Trzeba pamiętać, że preparaty kwasów tłuszczowych powinny mieć dodatek witaminy E.

KRÓTKI PRZEWODNIK

•  Oliwa z oliwek

Zdrowy tłuszcz bogaty w jednonienasycone kwasy tłuszczowe. Można go stosować do sałatek i dań gotowanych, ale w niezbyt wysokiej temperaturze. Ważne, by kupować oliwę z oliwek tylko extra vergine, z pierwszego tłoczenia na zimno. I to nie tę najtańszą, ale dobrej jakości. Oliwę z oliwek można podawać już niemowlętom.

•  Olej

Tłuszcz roślinny robiony najczęściej z rzepaku, słonecznika, soi, oliwek, kukurydzy, pestek winogron, dyni, orzechów. Oleje różnią się zawartością kwasów tłuszczowych. Zdrowy jest zwłaszcza olej rzepakowy niskoerukowy, który ma dużo kwasów nienasyconych. Najlepsze są oleje tłoczone na zimno. Można je stosować na zimno, do smażenia, pieczenia, gotowania. Dobrej jakości olej to tłuszcz zalecany dla dzieci, a nawet niemowląt.

•  Masło

Produkt z wysoką zawartością tłuszczu mlecznego (od 80 do 90 proc.). Zawiera cholesterol, który w pewnych ilościach jest dziecku potrzebny, ale w diecie i tak go nie brakuje (jest np. w tłustym mleku, serach, mięsie, jajach). Masło jest źródłem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A i E). Podaje się je w postaci naturalnej, a nie podgrzane. W niewielkich ilościach można je podawać już małym dzieciom, z wyjątkiem maluchów uczulonych na białka mleka.

•  Margaryna

Tłuszcz roślinny (choć - uwaga - obecnie w ofercie sklepów spożywczych znajduje się wiele produktów na bazie mieszanek tłuszczu mlecznego i olejów roślinnych). Zdrowsze są te miękkie (sprzedawane w plastikowych pojemnikach), w twardych bowiem znajdują się szkodliwe izomery trans. Margaryna nie nadaje się do smażenia. Kanapkę z miękką margaryną można czasem podać dziecku powyżej 3 lat.

•  Smalec

Tłuszcz zwierzęcy wytopiony ze słoniny uważany przez lekarzy za najbardziej niezdrowy. Nie należy podawać go dzieciom. W diecie dorosłych także lepiej zastąpić go innymi, zdrowszymi tłuszczami.

Więcej o: