1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Rady dla niejadka

Wasze dziecko może już jeść niemal wszystko to, co i dla was będzie dobre. Ale co zrobić, jeśli maluch niechętnie próbuje nowych smaków?
Tylko niektóre roczne dzieci z entuzjazmem jedzą to, co mama i tata. Większości zamiłowanie do papek wcale nie przechodzi tak szybko. Wciąż naj-bardziej lubią niemowlęce desery i zupki ze słoicz-ków, a z dorosłego menu akceptują jedynie budynie i kisiele, których nie trzeba gryźć.

Jeśli twoje dziecko jest właśnie takim fanem papek, początkowo podawaj mu potrawy nie wymagające zbyt wielkiego wysiłku - miękkie i łatwe do pogryzienia: gotowane jarzyny, pulpety, pieczoną rybę, warzywa nadziewane mielonym mięsem, miękkie owoce, galaretki. Do słoiczkowych obiadków, z których smakiem jest już oswojone, zaserwuj trochę ryżu lub kaszy. Kiedy je zaakceptuje, stopniowo stwarzaj mu coraz więcej okazji do chrupania. To ważne, bo gryzienie stymuluje rozwój mowy, rozwija mięśnie żuchwy i doskonali zgryz. A poza tym przed małym stołownikiem otwiera się cała gama nowych smaków.

Do trenowania znakomicie nadają się: chrupkie pieczywo, wafle ryżowe, grzanki, jabłka, kiszone ogórki.

W tej taktyce chodzi przede wszystkim o to, by dziecka nie zrazić (jeśli teraz zniechęci się do jedzenia, czeka was ciężkie życie rodziców niejadka), bo tak naprawdę roczny maluch może jeść niemal wszystko. Oczywiście poza tym, co niezdrowe, a czego my - dorośli - niestety, nie potrafimy sobie czasem odmówić.

Dziecko może (a nawet powinno) decydować o tym, ile zjada. Nie należy go nigdy zmuszać do jedzenia. To nic, że maluch je mniej niż do tej pory. Po prostu jego posiłki są teraz bardziej kaloryczne. Poza tym zmniejszyło się tempo jego wzrostu. Staraj się nie przyrządzać zbyt pracochłonnych posiłków i nie przywiązuj wagi do grymaszenia. Jeśli nawet rano malec nie jest głodny, to po spacerze z pewnością nadrobi straty.

DZIESIĘĆ ZASAD ZDROWEGO ŻYWIENIA DZIECI

1. Mleko i jego przetwory to najlepsze źródło wapnia. Nie może więc ich zabraknąć w dziecięcym jadłospisie. Wiele dzieci w tym wieku nie chce już pić mleka. Można je zastąpić innymi produktami mlecznymi - kefirem, jogurtem, maślanką, mlekiem acidofilnym, żółtym serem.

2. W diecie dziecka powinno się znaleźć dużo warzyw i owoców. Najlepiej podawać je na surowo. Mrożone owoce i warzywa zachowują wszystkie właściwości świeżych.

3] Mięso zawiera białko, żelazo i witaminę B12. Dobrze więc, by znalazło się w codziennym menu dziecka. Najzdrowsze jest drobiowe (indyk, kurczak, dzikie ptactwo) oraz królik, ale czasem na talerzu malucha może znaleźć się też czerwone (cielęcina, wołowina, wieprzowina).

4. W menu malucha powinny być obecne ryby (pieczone i gotowane na parze). Są bogatym źródłem białka, jodu i zdrowego tłuszczu. Dziecku można je podawać raz lub dwa razy w tygodniu. Kupuj ryby małe, pochodzące z czystych mórz albo z innego pewnego źródła.

5. Wybieraj tłuszcze najlepszej jakości: do gotowania, pieczenia i smażenia - oliwę z oliwek i olej rzepakowy; do surówek - oliwę extra vergine, olej rzepakowy, sojowy i kukurydziany; jako dodatek smakowy do gotowanych warzyw i kanapek - świeże masło bez dodatków.

6. Pieczywo, ryż, kasze i makarony zawierają węglowodany, które dostarczają dziecku potrzebnej energii. Warto oswajać dziecko z pieczywem pełnoziarnistym. Po skończeniu pierwszego roku przetwory zbożowe pochodzące z pełnego przemiału zbóż powinny codziennie znaleźć się na talerzu malca.

7. Najlepsze napoje dla dziecka to niskomineralizowana woda źródlana lub mineralna (dobrze, by miała atest Instytutu Matki i Dziecka albo pozytywną opinię Centrum Zdrowia Dziecka) i niesłodzone soki owocowe i warzywne. Maluchowi najlepiej podawać te przeznaczone specjalnie dla małych dzieci (są one przebadane przez dietetyków i dostosowane do potrzeb maluchów). Można podawać też dzieciom herbatki owocowe (bez cukru).

8. Gotując małemu dziecku, można używać naturalnych przypraw, jednak w pierwszym roku życia dziecka bez soli i cukru. Później lepiej ich również unikać (ewentualnie możesz zastosować w niewielkich ilościach sól kamienną jodowaną).

9. Słodycze są tuczące i mogą być przyczyną próchnicy. Poza tym zabijają apetyt na to, co jest naprawdę wartościowe. Im mniej ich będzie w jadłospisie dziecka, tym lepiej. Staraj się kupować niesłodzone soki, jogurty, twarożki, płatki. Jeśli maluch po skończeniu pierwszego roku bardzo potrzebuje cukru, lepiej słodź mu potrawy odrobiną miodu lub domowej konfitury. Na pewno nie będą tak słodkie, jak te ze sklepu.

10. Nawet jeśli jakaś potrawa jest bardzo zdrowa, ale maluch źle na nią reaguje (jest mu po niej niedobrze, boli go brzuch, ma rozwolnienie lub zatwardzenie), nie podawaj mu jej - być może dziecko jest na nią uczulone. Zmuszanie do jedzenia zawsze przynosi efekt odwrotny od zamierzonego. Dziecko traci przyjemność z jedzenia, a kolejne posiłki stają się katorgą dla całej rodziny.

Więcej o: