1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Dania mięsne w diecie niemowlęcia

Wprowadzanie jarzynowych papek to jedynie wstęp do rozszerzania diety. Gdy dziecko oswoi się już z nowościami, pora przejść do konkretów. Do dań mięsnych.
Niemowlęciu karmionemu piersią zazwyczaj po raz pierwszy podajemy mięso w 7. miesiącu życia. Dziecku karmionemu butelką - miesiąc wcześniej.

MNÓSTWO ZALET

Mięso to dla małego dziecka ważny składnik diety. Zawiera najlepiej przyswajalne żelazo - najwięcej jest go w wołowinie i wieprzowinie. Jest także najlepszym źródłem wysokowartościowego białka, dostarcza cynku i witamin A, E i z grupy B - w tym B12, którą organizm może czerpać tylko z produktów zwierzęcych.

JAKIE GATUNKI?

Zaczynamy od gatunków najmniej uczulających: kurczak, indyk, królik, jagnięcina. Malcowi nie zagrożonemu alergią na białko mleka krowiego możemy podać też cielęcinę. W 11. miesiącu pora na wieprzowinę, wołowinę i wysokogatunkowe chude wędliny, choć te ostatnie lepiej zastąpić cienko pokrojoną zimną pieczenią przygotowaną w domu.

Starszym niemowlakom możemy podawać świeżą, pochodzącą z pewnego źródła i przebadaną dziczyznę. Takie mięso jest o tyle wskazane, że pochodzi od zwierząt żyjących w warunkach naturalnych, aktywnych, żywiących się naturalną roślinnością.

BEZPIECZNE I ZDROWE

Mięso dla dziecka musi być sprawdzone. Najlepiej kupować je z hodowli ekologicznych. Jeśli nie ma takiej możliwości, trzeba rozejrzeć się za dobrym sklepem zaopatrującym się u renomowanych dostawców. I wybierać zawsze mięso świeże, prawidłowo przechowywane. Nie kupujmy nigdy mięsa o przedłużonej trwałości - np. szczelnie za- foliowanego mielonego - wystarczy zerknąć na jego skład, by przekonać się, dlaczego tak długo zachowuje świeżość. Najlepiej kupić dobrze wyglądający kawałek mięsa i poprosić o zmielenie go na naszych oczach lub zrobić to samemu w domu - wtedy mamy pewność, że nie dodano do masy niczego niepożądanego.

Dobry wybór to też gotowe dania słoiczkowe (zupki i obiadki z dodatkiem mięsa oraz samo rozdrobnione mięso).

ILE I KIEDY?

Dziecku między 6. a 8. miesiącem życia wystarczy 10 g mięsa, po 8. miesiącu możemy zwiększyć tę ilość do 15 g. Od 10. miesiąca niemowlę może zjeść ok. 20 g mięsa dziennie - ale nie codziennie, lecz 5 razy w tygodniu. Pozostałe dni przeznaczmy na rybę.

W pierwszym roku życia gotujemy mięso oddzielnie (wywar mięsny często uczula) i po wyjęciu dodajemy je do papki jarzynowej. Początkowo miksujemy mięso, później wystarczy je drobno siekać.

Możemy podawać też mięso pieczone w folii bez tłuszczu. Z pieczonego drobiu ściągamy skórkę (jest tłusta i niezdrowa). Maluchowi nie podajemy mięsa: tłustego, smażonego, surowego, mocno przyprawionego, a także podrobów (gromadzą się w nich zanieczyszczenia). Uwaga na parówki i kupne pasztety - często zawierają fragmenty mięsa bez wartości, sporo tłuszczu, soli i niezdrowych dodatków.

Mięso od kuchni

•  Aby otrzymać 10 g gotowanego mięsa, przygotuj 20 g mięsa surowego.

•  Do krojenia surowego mięsa przeznacz specjalną (najlepiej szklaną) deskę i po użyciu myj ją starannie i przelewaj wrzątkiem.

•  Zamiast soli używaj ziół. Doskonałe będą: majeranek, bazylia, tymianek, estragon, rozmaryn, czosnek.

•  Po kontakcie z surowym mięsem zawsze myj ręce.

•  Zanim podasz malcowi danie mięsne, upewnij się, czy nie jest niedogotowane lub niedopieczone (sprawdź, czy nie jest w środku różowe).

•  Zainwestuj w kupno parowaru lub garnka do gotowania na parze. To ułatwi zdrowe przygotowanie mięsa. Możesz też piec je w folii.

Więcej o: