1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Probiotyki - czy są dobre dla dzieci?

Probiotyki chronią nas przed chorobami i wspomagają procesy życiowe. Warto zadbać, by organizm miał ich pod dostatkiem.
Co to są probiotyki?

W naszym organizmie, zwłaszcza w jelitach, trwa nieustanna walka pomiędzy bakteriami. Żyje ich tam kilkaset gatunków. Jedne starają się wywołać różne choroby, inne przeciwnie, bronią nas przed nimi. Wśród korzystnych bakterii są probiotyki - szczepy bakterii o udokumentowanym naukowo działaniu prozdrowotnym, które potrafią przetrwać w kwaśnym środowisku żołądka, a stamtąd trafiają do jelit i - między innymi - chronią nas przed działaniem bakterii chorobotwórczych.

Dopóki między tymi dwiema armiami trwa stan równowagi, zachowujemy zdrowie. Mogą ją jednak naruszyć niektóre leki, długotrwały stres czy złe odżywianie. Żeby przywrócić zaburzoną równowagę, dobrze jest dbać o te cenne bakterie.

Już od niemowlęctwa?

Układ pokarmowy noworodka jest jałowy. Jeśli malec będzie karmiony piersią, jego jelita zasiedlą pożyteczne bakterie - głównie pałeczki kwasu mlekowego (Lactobacillus) i bifidobakterie - które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Pokarm mamy pobudza wzrost i aktywność korzystnych bakterii. W mleku kobiecym obecne są prebiotyki (rodzaj węglowodanów), które stanowią pożywkę dla dobrych bakterii. Wiele wskazuje też na to, że pokarm mamy jest źródłem samych probiotyków. W jelitach maluszka powinno ich być jak najwięcej.

Dlaczego przyjazne bakterie są takie ważne?

Dobre bakterie usprawniają pracę jelit. Pokrywają je warstwą ochronną - bronią przed inwazją zarazków i nie pozwalają przedostawać się chorobotwórczym drobnoustrojom do krwi. Regulują skład flory bakteryjnej: jeśli w jelitach jest dużo dobrych bakterii, niewiele zostaje miejsca na te groźne, tym bardziej że pałeczki kwasu mlekowego zakwaszają środowisko - a tego organizmy chorobotwórcze nie lubią!

Jakie konkretne korzyści dla zdrowia niesie działanie probiotyków i prebiotyków?

Zapobiegają biegunkom, wzdęciom i zaparciom. Ponadto stymulują układ odpornościowy i zmniejszają ryzyko powstawania alergii. Ułatwiają przyswajanie witamin (zwłaszcza z grupy B) oraz związków mineralnych (głównie żelaza, fosforu i wapnia). Są bardzo cenne, dlatego natura postarała się, by mleko matki pobudzało ich wzrost.

Gdzie ich szukać?

Naturalny pokarm kobiecy pozostaje wciąż niedościgłym wzorcem najlepszego mleka dla niemowląt, jednak producenci mieszanek starają się maksymalnie zbliżyć ich skład do ideału. Dlatego w sklepach i aptekach można znaleźć wiele produktów niemowlęcych wzbogaconych o prebiotyki, probiotyki lub ich połączenie. Odpowiednio dobrane probiotyki są szczególnie wskazane dla maluchów z problemami trawiennymi (biegunki, zaparcia), a także tych w trakcie antybiotykoterapii, która niszczy naturalną florę bakteryjną jelit.

Źródłem pożytecznych bakterii są także produkty z mleka ukwaszonego - jogurt, kefir, maślanka, mleko acidofilne. Warto wiedzieć, że każdy rodzaj fermentowanego produktu mlecznego zawiera inne bakterie kwasu mlekowego; różnice istnieją także między poszczególnymi rodzajami produktów jednego typu (np. różne szczepy bakterii w różnych jogurtach). Od tego, jaki szczep znajduje się w danym produkcie, zależy jego działanie i wpływ na nasze zdrowie. Bardzo ważne jest więc, by wybierać produkty dobrze przebadane i znać ich specyficzne działanie.

W sklepach można znaleźć różne produkty wzbogacone probiotykami. Czy istnieje ryzyko przedawkowania tych pożytecznych bakterii?

Nie ma takiego zagrożenia - jeśli organizm nie będzie potrzebował bakterii probiotycznych, jeśli dostanie ich z dietą zbyt dużo - nadmiar zostanie w naturalny sposób usunięty z jelit.

Nad probiotykami wciąż trwają badania. Co z nich wynika?

W tej chwili najlepiej udokumentowany naukowo jest dobry wpływ probiotyków na zahamowanie biegunek u dzieci. Podawanie preparatów z konkretnymi szczepami bakterii pozwala skrócić czas pobytu w szpitalu i powrotu do zdrowia.

Dużo badań wykonuje się nad wpływem rozmaitych szczepów na podniesienie odporności organizmu.

Wiadomo też, że probiotyki łagodzą objawy nietolerancji laktozy i redukują ryzyko pojawienia się alergii u obciążonych nim osób.

Wiele wskazuje także na to, że "dobre" bakterie hamują rozwój "złych", które mogą powodować choroby, a także neutralizują rakotwórcze substancje - jest więc nadzieja, że w przyszłości probiotyki będą stosowane w zapobieganiu nowotworom.

OSTROŻNIE, ŻYWE KULTURY!

Produkty zawierające żywe kultury bakterii probiotycznych są wrażliwe na działanie wysokiej temperatury.

Dlatego nie należy ich nadmiernie podgrzewać ani mieszać z gorącą wodą. Optymalna temperatura ciepłego posiłku z probiotykami (mleka, kaszki) to temperatura ludzkiego ciała (ok. 37°C).

Jogurty zawierające bakterie probiotyczne przechowujemy w lodówce. Kupując je, sprawdzajmy, czy nie są przeterminowane. Uwaga na podejrzane wybrzuszenie wieczka lub dna opakowania - produkt mógł być źle przechowywany, a to go dyskwalifikuje.

W temperaturze chłodziarki (ok. 5°C) powinniśmy także przechowywać większość preparatów probiotycznych z apteki (dla pewności zapytajmy farmaceutę). Odpowiednie warunki musimy im zapewnić także w czasie podróży.

dr inż. Joanna Myszkowska- -Ryciak

pracuje w Katedrze Dietetyki w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego.

Więcej o:
Komentarze (3)
Probiotyki - czy są dobre dla dzieci?
Zaloguj się
  • ekarolna84

    0

    Probiotyki powinny być regularnie stosowane wśród dzieci. Już od pierwszych tygodni po narodzinach, szczególnie jeśli dziecko przyszło na świat poprzez cesarskie cięcie. Mamy szczęście, że dziś dostępnych jest tak wiele preparatów celowanych właśnie dla najmłodszych. Są probiotyki w kroplach lub takie do sporządzenia zawiesiny. Produkty takie jak BioGaia, Entitis, wszelkie suplementy na bazie szczepu Lactobacillus rhamnosus GG, są jak najbardziej wskazane dla prawidłowego rozwoju i budowania odporności maluchów. Przy rosnącej popularności probiotyków warto jednak zwracać szczególną uwagę na źródlo ich pochodzenia oraz warunki przechowywania. Kupując probiotyk w Internecie warto sprawdzić jak dany sklep wysyła takie produkty. Dla przykładu fitness-food.pl realizuje wysyłkę w opakowaniach termicznych a probiotyki takie jak np. Vivomixx wysyła dodatkowo z wkładem lodowym. Czyli zawsze jest gwarancja że otrzymujemy wysokiej jakości produkt a nie bezwartościowy proszek.

  • 0

    Probiotyki są bardzo potrzebne. Na co dzień podaję jogurty z bakteriami probiotycznymi, ale w rewolucjach jelitowych active flora baby. Moja córka była wcześniakiem i nawet na początku swojej drogi mogła go brać.

  • kasiajotka

    0

    Ja od pierwszych miesięcy życia dziecka podaję mu kropelki aciodolac baby. Sprawdziły się w łagodzeniu kolek, a teraz są świetną profilaktyką w walce z alergiami.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX