1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Cukier w diecie dziecka - jak go ograniczyć?

Nadmiar cukru w diecie ma same wady. Niestety, trudno przekonać o tym dzieci.
@ Czy dziecko może być uzależnione od cukru? Ekspert odpowiada

Biały rafinowany cukier jest w diecie dziecka zbędnym, szkodliwym dodatkiem. Próchnica, zaburzenia pracy trzustki i większe ryzyko zachorowania na cukrzycę, otyłość, choroby układu pokarmowego, niedobory fosforu, magnezu i wapnia - to tylko niektóre skutki nadmiaru cukru w jadłospisie. Konsekwencją słodkiej diety mogą być także zaburzenia zachowania - dzieci bywają apatyczne, zmęczone, przygnębione, mają kłopoty z koncentracją lub odwrotnie - mogą być niespokojne, nadmiernie pobudzone, agresywne. Wykluczenie cukru z diety jest bardzo trudne, ale można go bardzo ograniczyć. Tylko jak?

1. Nie dosypuj cukru. To nieprawda, że maluchy najbardziej lubią to, co słodkie. To my kształtujemy ich kulinarne nawyki. Słodząc kaszki, soczki i twarożki, przyzwyczajamy dziecko do słodkości. Nic dziwnego, że później trudno mu zaakceptować neutralny smak.

2. Czytaj etykiety. Wybieraj to, co ma jak najmniej cukru. Zwracaj uwagę na wszystko, co kupujesz - dodatek cukru możemy znaleźć w keczupie i w warzywach z puszki.

3. Nie pocieszaj słodyczami. Nie uciszaj cukierkami, kiedy domaga się zabawy czy uwagi, a ty akurat jesteś zajęta. Nawyk jedzenia słodyczy dla poprawy nastroju sprzyja nadwadze.

4. Unikaj deserów. Powszechnym rytuałem jest np. zwyczaj "czegoś słodkiego" po obiedzie czy słodki poczęstunek z okazji każdego spotkania towarzyskiego. Zamień to na owoce po posiłku.

5. Proponuj zamienniki. Jeśli wszystkie dzieci w przedszkolu jedzą batoniki, zamiast czekoladowego zaproponuj batonik z muesli.

6. Proste jest zdrowe. Kup jogurt naturalny i podaj dziecku ze zmiksowanymi truskawkami. Tak możesz przyrządzić kaszkę, twarożek, koktajl.

7. Proponuj suszone owoce. Morele, rodzynki, śliwki, figi, papaja mają w sobie naprawdę sporo słodyczy, są przy tym bogate w błonnik, który dobrze działa na trawienie.

8. Unikaj słodkich napojów. Chodzi tu nie tylko o mocno słodzone napoje, ale także dosładzane soki i herbatki. Woda i soki ze świeżo wyciskanych owoców są znacznie zdrowsze.

9. Nie wierz reklamom. Słodzone płatki nie zapewnią maluchowi "energii przez cały dzień", podobnie jak kanapka ze słodkim smarowidłem. Jeśli zależy ci na pożywnych śniadaniach, jedzcie muesli. Kupuj płatki, orzechy i owoce i mieszaj je według własnej fantazji.

Zdrowe słodkości

•  Świeże owoce

•  Świeżo wyciskane soki owocowe

•  Maślanka, jogurt, kefir, zsiadłe mleko, serek biały homogenizowany, zwykły twarożek lub typu mascarpone zmiksowane ze świeżymi albo mrożonymi owocami

•  Suszone owoce

•  Batoniki typu muesli

•  Ciasto marchewkowe bez dodatku cukru

•  Ciasto z owocami bez dodatku cukru, np. placek z rabarbarem, śliwkami, ananasem

•  Domowy kisiel z owocami

•  Budyń

•  Ciasteczka kruche owsiane lub z bakaliami domowej roboty bez dodatku cukru

•  Lody i sorbety

•  Kompot domowy z owoców świeżych lub suszonych

•  Zupa owocowa

•  Babeczki kruche nadziewane pastą z serka i świeżych owoców

•  Powidła i konfitury domowej roboty bez dodatku cukru

•  Musy owocowe, np. mus jabłkowy z cynamonem bez cukru

•  Owoce pieczone, np. jabłko, gruszka i banan

•  Naleśniki z owocami lub z serkiem i owocami

•  Makaron z owocami i serkiem

•  Miód w umiarkowanych ilościach

Więcej o: