1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Mięso w diecie dziecka

15.02.2010 00:00
Czy powinno codziennie znaleźć się na talerzu? A może można się w ogóle bez niego obyć? Odpowiadamy na najbardziej nurtujące pytania rodziców.
Dlaczego ważne, by w diecie dziecka w odpowiednim momencie pojawiło się mięso?

W pierwszych sześciu miesiącach życia dziecka jego dieta to przede wszystkim mleko mamy (lub modyfikowane). To pokarm wystarczający w tym momencie życia, ale ubogi w żelazo. Tymczasem w drugim półroczu wyczerpują się zapasy żelaza zgromadzone przez malucha w życiu płodowym. Dlatego, by uchronić go przed niedokrwistością (anemią), wprowadzamy do jego diety mięso. To najlepsze źródło dobrze przyswajalnego żelaza, a poza tym główny dostawca witaminy B12, innych witamin z grupy B, witamin A i E oraz składników mineralnych.

Od jakiej porcji mięsa zaczynamy, a ile ma jeść roczniak, dwulatek?

Zgodnie z aktualnym schematem żywienia zaleca się, by dzieciom karmionym sztucznie wprowadzić mięso w 6. miesiącu życia, a maluchom karmionym naturalnie w 7. miesiącu. Zaczynamy od porcji 10 g gotowanego mięsa dodanego (bez wywaru) do przecieru jarzynowego. W 8. miesiącu porcję możemy zwiększyć do 15 g, a 1-2 razy w tygodniu zastąpić mięso rybą. Gdy maluch skończy 10 miesięcy, można zwiększyć porcję mięsado 20 g. Maluch w wieku 1-3 lat powinien zjadać ok. 1 g białka na kilogram masy ciała. Biorąc pod uwagę to, że dwulatek je mleko i jego produkty, jaja, rośliny strączkowe, wystarczy mu ok. 50 g mięsa dziennie.

W jakiej kolejności wprowadzamy poszczególne gatunki mięs?

Przez wiele lat wprowadzanie mięsa do diety niemowlęcia rozpoczynano od indyka, kurczaka i królika. Z czasem dochodziła cielęcina, potem jagnięcina, wołowina i od czasu do czasu - wieprzowina. Dziś uważa się, że kolejność wprowadzania różnych produktów do diety dziecka nie ma większego znaczenia.

A dziczyzna?

Dziczyzna, szczególnie dziki drób, to mięso chude, pochodzące od zwierząt niezwykle aktywnych i mających naturalną dietę, bez dodatku antybiotyków. Więc jeśli mięso pochodzi z dobrego źródła i zostało dokładnie przebadane, stanowi dobre urozmaicenie diety.

Gdzie szukać mięsa dobrej jakości?

Wysoką jakość ma żywność produkowana specjalnie dla niemowląt i małych dzieci, w tym mięso w daniach słoiczkowych. Surowce używane do ich komponowania spełniają określone normy unijne i polskie, pochodzą z kontrolowanych upraw i hodowli, są dokładnie przebadane, a proces ich obróbki jest ściśle kontrolowany. Źródłem dobrej jakości mięsa mogą być też ekologiczne hodowle zwierząt.

Czy to prawda, że po jedzeniu mięsa kurczaków, którym podaje się hormony, dzieci mogą mieć problemy z przerostem gruczołów piersiowych?

Tak, rzeczywiście może się tak zdarzyć, dlatego dzieciom należy podawać mięso drobiowe najwyższej jakości, pochodzące od zwierząt karmionych i hodowanych w sposób najbliższy naturalnemu.

Podobno mięso czerwone jest lepszym źródłem żelaza niż białe. Czy to prawda?

Tak. Cielęcina, wołowina, jagnięcina i wieprzowina zawierają więcej żelaza niż mięso indyka albo kurczaka. Wieprzowina zawiera go najmniej spośród mięs czerwonych. Dobrym źródłem żelaza jest również mięso królika - zawiera go mniej więcej tyle, co najbogatsze w ten pierwiastek mięsa czerwone.

Czy małym dzieciom można podawać podroby?

Podroby mają dużo cholesterolu, mogą też zawierać sporo zanieczyszczeń (szczególnie wątroba). Dlatego serwujemy je sporadycznie dzieciom po 3. roku życia.

Czy ważne jest, w jakim "towarzystwie" podajemy dziecku mięso?

Dieta dziecka powinna być urozmaicona, a warzywa i produkty zbożowe z pełnego przemiału zbóż dodawane do większości posiłków. Śniadanie, obiad i kolację powinniśmy komponować z białek, tłuszczów i węglowodanów w odpowiednich proporcjach. Dobrze zbilansowany skład oraz optymalną dawkę energii znajdziemy w gotowych daniach obiadowych dla niemowląt i małych dzieci.

Rodzice chętnie dają maluchom szynkę. Czy to dobry pomysł?

Chude mięso czerwone, a więc także wędliny, powinno być jedzone przez dzieci w wieku od roku do 3 lat nie częściej niż 2-3 razy w tygodniu. Wybierajmy wędliny najwyższej jakości, świeże, bez konserwantów i najlepiej bez soli lub z niewielkim tylko jej dodatkiem.

Najlepiej unikać powszechnie sprzedawanych różowych wędlin z dodatkiem azotanów i azotynów i serwować maluchom przygotowywane w domu pieczone mięso na zimno.

Czym można zastąpić mięso?

Częściowo mogą je zastąpić produkty mleczne, ryby, jaja oraz warzywa strączkowe, w tym soja. Zróżnicowana dieta jest dla zdrowia dużo lepsza niż monotonne jedzenie jednego gatunku mięsa. Przy karmieniu dzieci mamy zwykle takie same nawyki jak w żywieniu dorosłych. A my, dorośli Polacy, mięsa jemy ogólnie za dużo, często wybieramy nieodpowiednie gatunki i niewłaściwie je przyrządzamy. Podstawą piramidy zdrowego żywienia jest ruch i dieta oparta o produkty zbożowe z pełnego przemiału oraz warzywa i owoce. Tłuste czerwone mięso, podobnie jak białe pieczywo i słodycze, dorośli i dzieci powinni jadać od święta.

Ile razy dziennie dziecko powinno jeść solidną porcję białka?

Małym dzieciom podajemy taki posiłek 1-2 razy dziennie, przy czym chude mięso czerwone i drób bez skóry 2-3 razy w tygodniu, 1-2 razy w tygodniu ryby, a w pozostałe dni - jajka. Dania przyrządzamy z użyciem tłuszczów roślinnych (oliwa z oliwek, olej rzepakowy), najlepiej gotując je lub piekąc.

Ekologiczne, czyli jakie?

Dzieciom warto podawać mięso pochodzące z hodowli ekologicznych. Zwierzęta w nich:

•  dostają ekologiczne, niemodyfikowane genetycznie pasze, bez stymulatorów wzrostu;

•  mają zapewnione naturalne warunki chowu, świeżą ściółkę, przestrzeń, odpowiedni wybieg;

•  są leczone naturalnie, a antybiotyków używa się tylko wyjątkowo i z zachowaniem koniecznego okresu karencji;

•  są traktowane godnie - bez okaleczania, zadawania bólu, izolowania, więzienia w niehumanitarnych warunkach i długiego transportu.

ZOBACZ TEŻ WIDEO

Zobacz także
Skomentuj:
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX