1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Picie od A do Z

Latem dzieci więcej piją a w każdym razie warto je do tego zachęcać. Co nowego możemy im zaproponować, a z czego stanowczo powinnyśmy zrezygnować?
Acidofilne mleko

Mleko o lekko kwaskowym smaku zawierające żywe kultury bakterii probiotycznych. Dobrze wpływa na trawienie. Zdaniem niektórych dietetyków, regularnie pite może też wzmacniać odporność organizmu. Niestety mleko acidofilne zazwyczaj jest mocno słodzone, a więc wysoko kaloryczne. Niejadkowi może osłabić apetyt, dziecku z nadwagą przysporzyć dodatkowych kilogramów. Mleko acidofilne nadaje się dla dzieci powyżej roku.

Butelka ze smoczkiem

W życiu starszego niemowlęcia, nie mówiąc już o rocznym czy dwuletnim dziecku zbędna. Picie przez smoczek słodkich napojów (a do takich należą nie tylko soki czy herbatki, ale także mleko modyfikowane), może stać się przyczyną próchnicy. Dziecko karmione naturalnie lepiej od razu przyzwyczaić do picia z kubeczka. Gdy wprowadzasz napoje dopiero w siódmym miesiącu życia, może to być od razu zwykły kubeczek, gdy wcześniej - kubeczek z ustnikiem. Dziecko karmione sztucznie warto zacząć powoli odzwyczajać od butelki ze smoczkiem już w drugim półroczu życia, bo później jest to znacznie trudniejsze.

Cola

Słodki napój gazowany przygotowany na bazie orzeszków coli i wody. Niezdrowy i tuczący. Zawiera szkodliwą dla dziecka kofeinę, która działa moczopędnie (odwadnia i odwapnia organizm) podnosi ciśnienie krwi, zaburza przyswajanie żelaza i działa pobudzająco. Po wypiciu coli dziecko może być niespokojne i rozdrażnione. Odpowiedzialny za bąbelki dwutlenek węgla może działać na delikatny układ pokarmowy malca drażniąco. Zawarty w coli kwas ortofosforowy zaburza wchłanianie wapnia.

Dopajanie

Niezbędne w bardzo upalne dni, bo organizm dwu, trzylatka szybko się odwadnia. Tak że niemowlęta potrzebują wtedy większej ilości płynów. Najlepiej podawać maluchowi butelkowaną niegazowaną wodę mineralną posiadającą atest CZD, IMiD lub PZH. Dopajać należy małymi porcjami, za to podawanymi często. Kilka łyków co pół godziny da lepszy efekt niż wypity na raz kubeczek płynu.

Etykieta

Lektura obowiązkowa. Dzięki niej dowiesz się, co się kryje za atrakcyjną nazwą napoju i poznasz jego skład. Zwróć uwagę zwłaszcza na obecność środków konserwujących, sztucznych barwników i aromatu, a także cukru. Koniecznie sprawdź też datę przydatności do spożycia. Jeśli twój maluch nie ma jeszcze roku i kupujesz mu soczki i herbatki dla niemowląt, zwróć uwagę na informację o wieku od jakiego ten napój można podawać dziecku.

Fit

Napoje przeznaczone dla osób odchudzających się. Mogą, podobnie jak napoje light, zawierać sztuczne słodziki i inne niezdrowe dla dziecka dodatki. Nawet jeśli twój maluch ma nadwagę, nie podawaj mu tego typu napojów.

Granulowane herbatki

Łatwy do przyrządzenia, ale dość słodki napój zawierający ekstrakt czarnej herbaty z dodatkiem ziół lub owoców lub ekstrakt herbaty owocowej. Ze względu na dużą ilość cukru nie należy go podawać dziecku zbyt często.

Herbata

Tradycyjnej, czarnej nie należy zbyt często podawać dzieciom, gdyż zawiera szkodliwą teinę. A jeśli już to rzadko i bardzo słabą. Można natomiast proponować im herbaty z suszonych owoców, (np. aronii, tarniny, głogu, dzikiej róży, jagód, jarzębiny, porzeczek, malin) lub ziół (np. hibiskusa, lipy, mięty, rumianku).

Inka

Popularna kawa zbożowa; jej nazwą często określa się kawę zbożową jako taką. Wytwarza się ją ze sproszkowanych roślin: cykorii, buraka cukrowego, żyta i jęczmienia. Inulina zawarta w cykorii zwiększa przyswajalność wapnia z dodawanego do kawy mleka. Inka nie zawiera kofeiny. Dzieciom, najlepiej podawać ją z dużą ilością mleka

Ice tea

Rodzaj herbaty serwowanej na zimno. Ze względu na zawartość szkodliwej teiny, a często także sztucznych barwników i aromatów, lepiej nie podawać jej małym dzieciom.

Jogurt

Fermentowany napój mleczny zawierający żywe kultury bakterii. Zdrowy (jeden kubeczek zawiera tyle wapnia, co szklanka mleka) i pożywny. Dobrze wpływa na trawienie. Trudno jednak zaspokoić nim pragnienie. Można się za to najeść (zwykle jest dość gęsty). Warto przyzwyczaić dziecko do smaku jogurtu naturalnego. Taki bowiem jest najzdrowszy. Sprzedawane w sklepach owocowe jogurty do picia zwykle zawierają dużo cukru. Lepiej samemu zmiksować naturalny jogurt z owocami lub sokiem owocowym. Będzie rzadszy i łagodniejszy w smaku, gdy dodasz do niego mleka. W diecie dziecka może pojawić się w 12. miesiącu życia.

Kawa

Aromatyczny napój sporządzany z palonych, a następnie mielonych ziaren kawowca. Zawiera zbyt dużo szkodliwej kofeiny, by podawać ją dzieciom. Dla najmłodszych dozwolona jest kawa zbożowa z dużą ilością mleka. Kefir

Fermentowany napój mleczny o dość ostrym, kwaśnym smaku. Jest równie cenny i wartościowy jak jogurt (choć zawiera nieco inne szczepy bakterii), ale rzadszy, przez co lepiej zaspokaja pragnienie. Jak wszystkie napoje mleczne jest bogatym źródłem wapnia. Podobnie jak jogurt dobrze wpływa na trawienie. Doskonale smakuje w koktajlu, zmiksowany z owocami i niewielką ilością cukru, ale także na ostro np. z ogórkiem i koperkiem. Kefir można zacząć podawać dziecku w 12. miesiącu życia.

Kompot

Smaczny, dość słodki napój z gotowanych owoców. Jeśli nie zawiera dużo cukru, dobrze zaspokaja pragnienie, ale ma niewielkie wartości odżywcze. Główne bogactwo owoców, witamina C, w czasie gotowania ulega zniszczeniu. Dla dzieci niewskazany jest kompot z rabarbaru - zawiera zbyt dużo szczawianów, które utrudniają przyswajanie wapnia. Kakao

Napój z mleka i kakao. Gotowe granulowane kakao jest bardzo słodkie i kaloryczne, ale zawiera nieco magnezu i niekiedy bywa wzbogacane witaminami. Kakao (naturalne i granulowane) ma właściwości zapierające, więc lepiej nie serwować go dzieciom ze skłonnością do zaparć. Nie powinny go pić także osoby z nadwagą. Kakao może pojawić się w kubku dziecka po pierwszych urodzinach.

Light

Napoje tak oznaczone nie nadają się dla dzieci. Zwykle zawierają bowiem aspartam, sztuczny słodzić, który ma działanie alergizujące. Im młodsze dziecko, tym większe prawdopodobieństwo uczulenia. Mleko

Dla małego dziecka to raczej posiłek niż napój, jest bowiem dość pożywny. Jest jednym z najbogatszych źródeł niezbędnego dziecku wapnia. Dla niemowlęcia najlepsze jest mleko mamy. Jeśli mama nie może karmić piersią, maluch do końca drugiego roku życia powinien pić mleko modyfikowane. Starszym dzieciom można podawać mleko UHT, które nie wymaga gotowania. Dzieci do trzeciego roku życia powinny pić tłuste, później zdrowsze jest chude. Mleka smakowe sprzedawane w małych kartonikach zawierają dużo cukru, są więc bardzo kaloryczne. Lepiej nie przyzwyczajać dziecka do ich smaku. Jeśli chcesz podać dziecku mleko smakowe, najlepiej zmiksuj je ze świeżymi owocami i niewielką ilością cukru.

Maślanka

Kwaśny, mleczny płyn powstały w efekcie oddzielenia tłuszczu od śmietany. Bogata w białka i sole mineralne. Dzięki zawartości kwasu mlekowego wzmaga wydzielanie soków żołądkowych, pobudza i reguluje procesy trawienia. Można ją podawać dzieciom powyżej roku.

Nektar

Napój owocowy lub owocowo-warzywny, który oprócz soku zawiera dodatek wody i cukru, a niekiedy także kwasu cytrynowego. Ilość owoców i warzyw w nektarze może się wahać w zależności od ich rodzaju od 25% do 99%. Nektar nie powinien zawierać substancji konserwujących oraz sztucznych barwników i aromatów.

Napój owocowy

Napój zawierający oprócz soku owocowego wodę, cukier, a niekiedy także barwniki, aromaty i konserwanty. Przepisy nie określają, jaki powinien być procent soku, równie dobrze może więc go być kilkadziesiąt jak kilka procent. Zdarza się też, że napój ma jedynie smak owoców (na ogół uzyskany dzięki odpowiedniej mieszance sztucznych aromatów). Napoje owocowe często są wzbogacane witaminami. Zanim podasz taki napój dziecku, koniecznie sprawdź skład na opakowaniu.

Oligocenka

Woda czerpana ze studni oligoceńskich. Jest to woda artezyjska miesząca się między dwiema warstwami skał. W Warszawie, gdzie woda wodociągowa jest wyjątkowo złej jakości, często używana do picia. Nie powinno się jej przechowywać w domu dłużej niż dobę, chyba że po przegotowaniu. Należy często myć pojemniki na wodę. Dzieciom podajemy oligocenkę wyłącznie po przegotowaniu.

Oranżada

Wysoko słodzony gazowany napój o lekko owocowym smaku. Zawiera dwutlenek węgla, który u dzieci i osób wrażliwych może powodować wzdęcia i bóle brzucha. Zwykle ma też w swoim składzie sztuczne barwniki, aromaty i konserwanty. Ze względu na dużą zawartość cukru jest bardzo kaloryczna. Niewskazana nie tylko dla dzieci.

Piwo bezalkoholowe

Choć w nazwie odżegnuje się od alkoholu, zawiera go w niewielkich ilościach. Pamiętaj, że alkohol jest dla dziecka trucizną, jego podawanie nawet w małych ilościach może wywołać bardzo groźne skutki: od zaburzeń układu nerwowego do syndromu uzależnienia. Piwo w żadnym wypadku nie nadaje się dla dzieci.

Rurka

Przez niektórych zwana też słomką. Świetny sposób na picie poza domem, bo dzięki niej maluch nie zachlapie się. Starszym niemowlętom rurka może z powodzeniem zastąpić ustnik w kubeczku. Latem bardzo przydaje się kubek z przykrywką i rurką wyposażoną w zatyczkę. Dzięki nim do napoju nie dostanie się osa czy pszczoła, która mogłaby użądlić dziecko w usta, co jest bardzo niebezpieczne.

Sok

Naturalny napój zrobiony w 100 procentach z owoców lub warzyw. Zawiera wiele witamin i cennych związków mineralnych. Przygotowuje się go wyciskając bezpośrednio z owoców lub z zagęszczonego soku i wody (w takich proporcjach jakie są w owocach). Soki nie zawierają konserwantów, sztucznych barwników i aromatów. Lepiej, by nie były dosładzane. Dzieci powinny pić specjalne soki dla maluchów (szukaj na etykiecie napisu: "środek spożywczy specjalnego przeznaczenia żywieniowego"). Nie daj się zwieść niektórym producentom, którzy nazywają soki zdrobniale, sugerując w ten sposób, że są przeznaczone dla najmłodszych. Tymczasem ich skład, zawartość cukru itp., sprawia, że małe dzieci nie powinny ich pić. Warto pamiętać, że soki należy pić z umiarem. W zbyt dużych ilościach mogą być przyczyną rozwolnienia i utraty apetytu.

Tonic

Gazowany napój o charakterystycznym, lekko gorzkawym smaku. Oprócz nie najlepiej podrażniającego dziecięcy brzuszek dwutlenku węgla zawiera szkodliwą dla dziecka chininę. Nie podawaj jej maluchowi.

Ustnik

Zwany też dziobkiem. Ułatwia niemowlęciu picie z butelki lub kubeczka. Poradzi z nim sobie już czteromiesięczny maluch. Gdy do diety dziecka karmionego naturalnie wprowadzasz pierwsze soczki i herbatki pomiń butelkę i od przestaw dziecko na kubeczek z ustnikiem. Dziecko nie uzależnia się od niego tak jak od smoczka i potem łatwiej mu przestawić się na zwykły kubek.

Woda

Najlepszy napój dla dzieci i dorosłych. Doskonale gasi pragnienie, nie zawiera zbędnych kalorii, a więc nie tuczy. Jej picie nie przyczynia się też do powstania próchnicy. Najlepsza jest niegazowana woda źródlana lub mineralna. Dla niemowląt nadaje się tylko niskomineralizowana, a dla starszych dzieci także średniomineralizowana. Maluchom najlepiej jest podawać wodę z pozytywną opinią CZD, IMiD lub PZH (dla niemowląt są już wody niewymagające gotowania, pozostałe trzeba przegotować).

Zupa

Choć nie zaliczamy jej do napojów, także dostarcza organizmowi sporo wody. Dla maluchów absolutnie nie nadaje się ta z torebki. Gdy przygotowujesz ją w domu, raczej nie dodawaj do niej gotowych kostek rosołowych, które zawierają sporo sztucznych dodatków. Nie gotuj też zupy na wywarze mięsnym (ma silne właściwości uczulające). I nie martw, jeśli maluch z uporem odsuwa jarzyny na brzeg talerza i wypija tylko "wodę". W czasie gotowania większość cennych związków mineralnych i witamin z warzyw przechodzi do wywaru. A zatem ta "woda" to najbardziej wartościowa część zupy.

Więcej o: