1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Na tropie wapnia

Zbuntowany dwulatek pluje ulubioną do tej pory kaszką? Trzylatka odmawia picia mleka, bo jest już duża? Nie poddawaj się! Zaproponuj dziecku niezbędną porcję wapnia w innej formie.
Mleko jest najlepszym jego źródłem. Nie dlatego, że zawiera go najwięcej, bo tak nie jest, ale dlatego, że właśnie z niego jest najlepiej przyswajane przez organizm. A wapń to główny budulec zębów i kości, niezbędny także do sprawnego funkcjonowania mięśni. Krąży we krwi i w płynach ustrojowych. Jeśli jest go tam zbyt mało, pojawiają się kłopoty z krzepliwością krwi, a układ nerwowy i hormonalny nie funkcjonują sprawnie. Zapotrzebowanie na wapń jest tak duże, że większość polskich dzieci, mimo iż nadal pija mleko, ma go w swoim jadłospisie za mało! Co więc mówić o maluchach, które stanowczo odmawiają picia mleka, choć mogą to robić bez ograniczeń?

Mleko w wielu odsłonach

Jeśli twój malec wybucha płaczem nad talerzem zupy mlecznej, a na widok kubka z białą zawartością czmycha gdzie pieprz rośnie, dostarcz mu wapń w innej formie. Dobrym jego źródłem jest naturalny jogurt (zmiksowany z bananem, drobno pokrojonymi suszonymi figami czy morelami, truskawkami lub innymi owocami sezonowymi), lub gotowy dla dzieci. Jest co prawda mocno dosładzany, ale ma większą, uwzględniającą potrzeby kilkuletnich dzieci, zawartość wapnia. Możesz nim zalać muesli zbożowe i śniadanie gotowe. W ciągu dnia spróbuj podać dziecku witaminizowane kakao, kefir lub maślankę (wiele dzieci woli kwaśny smak). Mleko w proszku wykorzystaj jako zagęstnik zup warzywnych.

Jeśli chcesz dziecku dostarczyć wapń z sera, to pamiętaj, że nasz twaróg ma go niewiele ("ucieka" z serwatką). Maluch musiałby zjeść aż 4-5 naleśników czy ok. 20 pierogów leniwych. Więcej wapnia ma włoski serek mozarella, który przechowuje się zanurzony w serwatce.

Mięso i spółka

Mleko to także dostarczyciel białka, którego aminokwasy wspomagają budowę nowych tkanek i odbudowę zużytych. Jest niezbędne do wytwarzania płynów ustrojowych, ciał odpornościowych, enzymów i hormonów. Dlatego najlepszym zamiennikiem mleka w dostarczaniu białka jest właśnie chude mięso (tylko w mięsie występuje dziesięć rodzajów niezbędnych aminokwasów).

Chude mięso zawiera więcej białka (powyżej 20 proc.) niż tłuste, a tylko1-2 proc tłuszczu. Ważniejsza jest jakość mięsa niż rodzaj. Wybieraj produkty tych firm, które dbają o jakość swoich wyrobów. Są one opatrzone informacją o certyfikacie ISO lub systemie HACCP (świadczy to, że są tam prowadzone regularne kontrole).

Nie ograniczaj się tylko do gotowanej w rosole kurzej piersi. Dobre są pulpety cielęce, chuda wieprzowina zapiekana z warzywami lub grilowana (w folii), chuda wołowina z kaszą (delikatny gulasz) lub mielona z makaronem (jako domowe spaghettii). Mięso to także ryby, najlepsze są morskie, tłuste (bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i mikroelementy) i duże (są mniej zanieczyszczone). Świeża, odfiletowana ryba upieczona w folii powinna pojawiać się regularnie na talerzu kilkulatka. Rybę (nie panierowaną) podawaj np. z brązowym ryżem i brokułami. Zamiast soli (świetnie ją zastępuje estragon) przyprawiaj mięso ziołami. Bardzo chude piecz w z nieco większą ilością oleju rzepakowego lub z oliwek.

Liście, strączki, ziarna

Maluchowi, który nie przepada za mięsem zaproponuj ratatoulie (potrawa z duszonych warzyw) z puree z soi zamiast ziemniaków i sałatkę ze świeżego szpinaku z fetą doprawioną oliwą z oliwek. Nie lubi szpinaku? "Przemyć" go w pierogach z serem feta, naleśnikach lub jako składnik warzywnego pasztetu. Do surówek częściej wykorzystuj swojską surową białą kapustę, a brokuły gotuj na parze.

Także dania z fasoli będą twoimi sprzymierzeńcami w walce o prawidłową podaż wapnia. Najbogatsza w wapń jest fasola haricot, ale i nasze rodzimy jaś ma go całkiem sporo. Wypróbuj zupę z soczewicy, sprawdź jak smakuje pasta zrobiona z soi i papryki lub humus (pasta z ciecierzycy). Oczywiście, to nie są rekordziści w zawartości wapnia, ale jak to mówią ziarnko do ziarnka i zbierze się miarka. A z ziarenek różnych kasz i zbóż także da się uciułać niezły kapitalik. Pod warunkiem, że regularnie będziesz zasilać nimi organizm malucha. Raz w tygodniu gotuj kaszę gryczaną lub jęczmienną z gulaszem mięsno-warzywnym. Przestaw się na makaron pełnoziarnisty - kupisz go w każdym supermarkecie.

Kanapka? Ależ tak!

Przyzwyczajaj dziecko do jadania różnego pieczywa, także ciemnego i z ziarnami. Nie wierz, że to tylko zapychacz. Dobrej jakości chleb ma wiele ukrytych skarbów, choć akurat wapnia nie za dużo wbrew temu, co czasem możesz przeczytać (120 g jasnego chleba zawiera go tylko 19 mg). Dlatego na kolację wystarczy mu jedna średniej wielkości kromka, za to rozsądnie skomponowana. Jedną połówkę posmaruj czystym masłem i obłóż plasterkiem żółtego sera (najwięcej wapnia ma szwajcarski gruyere, holenderski edam i cheddar), a na drugą połóż wyjęte z puszki i odsączone z oleju sardynki z ośćmi lub posmaruj ją serkiem topionym. Jeśli dziecko zje to wszystko, to tak jakby wypił szklankę mleka. Z czystym sumieniem możesz mu więc podać do popicia herbatę owocową lub ziołową, np. melisę.

Słodko i zdrowo

Jeśli twój maluch jest łasuchem i tu masz pole do popisu. Nowa piramida zdrowia zwiększa ilość jaj w jego diecie. A to oznacza, ze oprócz jajka na miękko czy omletu z owocami, możesz mu od czasu do czasu upiec biszkpot, usmażyć naleśniki, podać lody waniliowe. Oczywiście wszystko w rozsądnych ilościach. Oprócz tradycyjnych naleśników z twarogiem i rodzynkami wypróbuj amerykańskie pane cakes, czyli mniejsze i grubsze naleśniki tradycyjnie jedzone z owocami oraz polane syropem klonowym. Zamiast lizaka czy landrynek (absolutnie bezwartościowych, wręcz szkodliwych) dawaj mu obrane migdały lub włoskie orzechy (uwaga, mogą uczulać). Najlepiej zmiksowane, żeby się nie zaksztusił. Możesz nimi posypać sałatkę lub dodać do czystego jogurtu.

Zamiast szklanki mleka

Szklanka (250 ml) półtłustego mleka krowiego zawiera 240 mg wapnia, jego równowartość to:

kubeczek jogurtu 150 g

szklanka kefiru lub maślanki

2 "trójkąciki" serka topionego

2 plasterki prawdziwego żółtego sera

pół kulki sera mozzarella

2 plastry sera feta, wkrojone np. do sałatki

paczka łuskanych migdałów (150 g)

pół małej puszki sardynek z ośćmi w oleju, uwaga - wapń z sardynek w pomidorach lub sosie własnym nie wchłania się tak dobrze, (80 g)

porcja muesli zbożowego

paczka suszonych fig (150 g), ale uwaga - ze względu na zawartość błonnika wapń z fig gorzej się wchłania.

Niechęć dziecka do mleka może być sygnałem alergii lub nietolerancji laktozy. Malucha po mleku po prostu boli brzuch lub męczą inne dolegliwości i instynktownie wzbrania się przed jego piciem. Alergia zwykle daje o sobie znać w pierwszych miesiącach życia, ale może też pojawić się później. U starszych dzieci obok kłopotów z brzuchem (ból, wymioty, biegunka, zatwardzenie) do najczęstszych objawów należy wysypka w zgięciach łokciowych i pod kolanami i pękanie płatków uszu.

Nietolerancja laktozy najczęściej ujawnia się po trzecim roku życia, ale niekiedy zdarza się to wcześniej. Dziecko po wypiciu mleka męczy ból brzucha, jest mu niedobrze, może też mieć rozwolnienie. Czasem te dolegliwości nie pojawiają się po produktach z mleka sfermentowanego (jogurcie, kefirze, zsiadłym mleku).

Jeśli twoje dziecko jest uczulone na mleko, nie próbuj przemycać mu go w żadnej postaci. Także maluchy nietolerujące laktozy powinny być na diecie bezmlecznej. W obu sytuacjach trzeba szukać wapnia w innych produktach.

Więcej o: